Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg eller mig?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

/Mads Dinesen
madsdinesen.dk

Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Jeppe Diabelez:

Så hvis vi fjerner "Morten og", så skal sætningen hedder: "Peter laver mad til jeg"?

 

Sorry glemte sidste del af sætningen. Nej det hedder mig i den sætning, da der kun en person ud over dig. Så snart det er over to bliver det altid jeg...

 

 

Vrøvl igen!
Det er ligegyldigt hvor mange personer der er med.

/Mads Dinesen
madsdinesen.dk

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinesen:

Fashion-Seller:

Jeppe Diabelez:

Så hvis vi fjerner "Morten og", så skal sætningen hedder: "Peter laver mad til jeg"?

 

Sorry glemte sidste del af sætningen. Nej det hedder mig i den sætning, da der kun en person ud over dig. Så snart det er over to bliver det altid jeg...

 

 

Vrøvl igen!
Det er ligegyldigt hvor mange personer der er med.

Okay kan se min dansklærer skal betale mine skolepenge igen. Hvorfor lærte man dog ik denne regel dengang?

Tommelfingerregel: Fjern alle andre fra sætningen, og så vil du kunne høre, om jeg eller mig er det rigtige!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinesen:

Fashion-Seller:

Jeppe Diabelez:

Så hvis vi fjerner "Morten og", så skal sætningen hedder: "Peter laver mad til jeg"?

 

Sorry glemte sidste del af sætningen. Nej det hedder mig i den sætning, da der kun en person ud over dig. Så snart det er over to bliver det altid jeg...

 

 

Vrøvl igen!
Det er ligegyldigt hvor mange personer der er med.

Dinesen har ret.  Reglen er at man skal sige sætningen kun med sig selv, og så finder man ud af om det er jeg eller mig. F.eks. Morten og Jørgen laver mad til peter og mig.

Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Dinesen:

Fashion-Seller:

Jeppe Diabelez:

Så hvis vi fjerner "Morten og", så skal sætningen hedder: "Peter laver mad til jeg"?

 

Sorry glemte sidste del af sætningen. Nej det hedder mig i den sætning, da der kun en person ud over dig. Så snart det er over to bliver det altid jeg...

 

 

Vrøvl igen!
Det er ligegyldigt hvor mange personer der er med.

Okay kan se min dansklærer skal betale mine skolepenge igen. Hvorfor lærte man dog ik denne regel dendang?

Tommelfingerregel: Fjern alle andre fra sætningen, og så vil du kunne høre, om jeg eller mig er det rigtige!

 

Nemlig

Wink

/Mads Dinesen
madsdinesen.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinesen har helt ret og formuleret det helt perfekt (det med at tage alle andre væk).

Spørgsmålet har også lige været i "Sproghjørnet" og magisteren kom til den samme konklusion.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I har brug for et svar fra en ægte sprognørd, kommer det her:

Når det personlige stedord står som grundled (nominativ), er det korrekt at bruge "jeg".
Ellers er det korrekt at bruge "mig".
Og så er der selvfølgelig en række undtagelser.

Så hvis det var dig om Morten, der lavede mad til jeres kammerat, skulle du sige:

"Jeg og Morten laver mad til Bent."

Er det derimod Bent, der laver maden, hedder det:

"Bent laver mad til Morten og mig."

Det er ikke helt korrekt, at man bare kan lytte sig frem - ofte vil man ramme en ukorrekt form.

Hedder det f.eks. "Morten er større end mig" eller "Morten er større end jeg"?

Se svaret her: http://sproget.dk/hin/de_el_dem_han_el_ham_mv/?searchterm=personligt%20stedord

I min Iværk & Vækst-blog skriver jeg snart en artikel om personlige stedord, og hvordan de mest effektivt bruges i virksomhedens kommunikation.

mvh Hans

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 74
Fra  BodyMod.dk Shop - Blue Monkeys in Space ApS Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

BodyMod.dk, en portal for alle med interesse i tatoveringer. Vi sælger også smykker til alle med en piercing.

Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:


Så hvis det var dig om Morten, der lavede mad til jeres kammerat, skulle du sige:

"Jeg og Morten laver mad til Bent."

 

Enig, bortset fra det er almen høflighed at nævne sig selv til sidst, således den kommer til at hedde "Morten og jeg laver mad til Bent" Wink

/Mads Dinesen
madsdinesen.dk

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)