Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til firmaer i udland (EU) - momsopkrævning

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er blevet opmærksom på, at jeg skal opkræve moms af salg til private i andre EU-lande, mens firmaer slipper. Er det min opgave at tjekke, at en køber rent faktisk ER et registreret firma i EU, så private ikke kan snyde sig til en lavere indkøbspris, ved at oplyse købet som værende et firmakøb?

Jeg er klar over at jeg er forpligtiget til at indhente moms/vat-nummer ved salg til firmaer - spørgsmålet er blot, om jeg skal tjekke det indtastede op imod en international database af firmaer - eller værre endnu; en database for hvert land (?)

Jeg håber at der er nogen derude, der kan give mig lidt mere information om emnet. På forhånd tak :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Thomsen:
r det min opgave at tjekke, at en køber rent faktisk ER et registreret firma i EU, så private ikke kan snyde sig til en lavere indkøbspris, ved at oplyse købet som værende et firmakøb?

JA, Hvis du ikke gør det kan du komme til at hæfte for den manglende moms.

Jimmy Thomsen:
Jeg er klar over at jeg er forpligtiget til at indhente moms/vat-nummer ved salg til firmaer - spørgsmålet er blot, om jeg skal tjekke det indtastede op imod en international database af firmaer - eller værre endnu; en database for hvert land (?)

Du kan tjekke op med nedenstående database:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=DA

Du skal være opmærksom på at ved førstegangskøb vil det ikke være nok at du bare slår op i databasen, da den ikke identifcerer den pågældende virksomhed, men alene bekræfter at der er tale om et gyldigt momsnummer. Du skal således bede om yderligere info, registreringsbevis, se om det fremgår af din kundes hjemmeside mv.

I sidste instans er det et spørgsmål om, hvor stor risiko du selv er klar til at løbe i forhold til at hæfte for en eventuel mangelende momsbetaling.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Tak for dit svar :)

Det var da voldsomt besværligt. Så kommer man ikke uden om automatisk tjek af momsnummer, men det skal altså også holdes op imod den indtastede adresse. Gad vide hvor mange webshops der rent faktisk gør dette.. ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - simpelt er det.

Det er da også min holdning, at man skal gøre med sig selv, hvad risikoen er for at din kunde dels opgiver et falsk momsnummer og dels at det bliver opdaget. Hvis du  sælger "billiger" varer er moms en mindre del og omkostningen ved at lave særlige tiltag kan være omkostningskrævende.

Problemet er, at de værktøjer som EU stiller tilrådighed er begrænset til kun at sige om et momsnummer gyldigt eller ej - ogsåledes bedst egner sig til at kontrollere om en eksisterende kunde fortsat er momsregistreret.

Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Ja, jeg må jo give dig fuldstændig ret. Jeg tror jeg dropper den automatiske kontrol. Det ville også være dumt af en køber at udføre dette snyde-stunt, da det må sortere under dokument-falskneri, og således være strafbart.

Jeg siger endnu engang tak - det var rart at få afklaring :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha, ja, man skal alligevel være på vagt. Jeg forventer dog ikke at sælge større antal varer til samme firma, så skulle en enkelt person forsøge at snyde, vil effekten være lav på min side. Men jeg vil helt klart kontrollere eventuelle større køb.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)