Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsbeskatning af freelancearbejde

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var bare et svar på momsproblematikken, i tilfælde af der var tale om arbejde som selvstændig. Det lød som om det var et problem at der blev lagt moms ovenpå timelønnen. Derfor mit svar.

Jeg har ikke nået at kigge nærmere på dit link endnu med sondringerne mellem forskellig type arbejde. Men det vil jeg gøre nu.

 

Hilsen

John

 

Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

John

Han får jo den moms tilbage han skal betale på din faktura. Han skal bare vente lidt på det til næste gang han afregner moms. Hvis han er ok med det

Selvfølgelig

EmbarrassedTænkte jeg ikke lige på( vidst godt jeg ikke arbejder med tal, når jeg laver mit  skatog moms satser jeg altid på jeg kan gå ind under dummeparagraffen, hvis der bliver noget...Indifferent)

Men om han vil det. Tror bare det i forvejen ser ud af en del penge han skylder mig, og selvfølgeligt værre med moms på. ligenu.

Måske skal jeg lige indskyde. Vi arbejder rigtig godt sammen, han vil gerne have jeg skal blive der, men det er mig der har kigget efter andre jobs indenfor mit fag.

Jeg er ikke bange for ikke at få mit tilgodehavende, vi skal bare gøre de mest fordelagtigt for os begge.

Susanne har sikkert ret. det er de 2 muligheder der er, så kan han vælge.Hvad forskellen så var på at kalde det et honorar ved jeg ikke....

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. May 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et indskud. Selvom vi nu antager, at du ikke er lønmodtager, men arbejder i eget navn, så afhænger det af, hvor meget du tjener på din egen virksomhed i løbet af et år. Hvis det kun er en lille hobbyvirksomhed ryger du måske under grænsen og behøver ikke være momsregistreret.

Reglen er følgende: Du skal normalt momsregistreres, hvis du sælger varer og ydelser, som du skal betale moms af. Du behøver ikke bliver momsregistreret, hvis du ikke sælger for mere end 50.000 kr. i løbet af et år

Mvh
Brian 

Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Brian.

Det ser ud som om du er honorarmodtager, da du ikke har nogen ansættelsesaftale. Som honorarmodtager kan du skrive en faktura uden moms,hvis du regner med at omsætte mindre en 50.000 kr. på et år. Kommer du over 50.000 kr. f.eks. efter 11 mdr. er jeg sikker på du bare skal meddele dette til SKAT. Men ring og snak med dem på 72 22 18 18.

Så skriv du roligt en faktura, og husk at gemme penge til skatten :-)

John

JHN Bogføring

www.jhnbogføring.dk

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

John Højgaard Nielsen:

Det ser ud som om du er honorarmodtager, da du ikke har nogen ansættelsesaftale.

De 2 ting hører ikke nødvendigvis sammen!

Denne tråd bærer tydeligt præg af, at ingen af parterne har gjort sig nogen tanker om hvilke vilkår, der er tale om. At der ikke er lavet en ansættelsesaftale, ville jeg ikke tage som udtryk for, at der er tale om hverken det ene eller andet.

Det kan være svært at skelne mellem en honoraraftale og et lønmodtagerforhold uden at kende noget som helst til arbejdets karakter. Men som Klovn skriver, er en af de vigtigste rettesnore om hvorvidt, den der udfører arbejdet, også bærer en økonomisk risiko ved at have påtaget sig arbejdet.

 

 

Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej nej...

 jeg kender de regler med moms og de 50.000.

Første år jeg havde min virksomhed havbde jeg forstået det sådan at de første 50.000 skulle jeg ikke betale moms af. Men det skulle jeg fordi jeg HAVDE registreret mig. Havde jeg vidst det havde jeg kørt den indtil jeg var nået det beløb, og så havde jeg fået et SE nr.Jeg er over den grænse.

Men det job jeg laver ved siden af har jo i og for sig intet med det firma at gøre.

Okay begge dele indenfor det grønne område.Er det med lønseddel for besværligt kan jeg sagtens udskrive en faktura på konsuletbistand.....men ville heller adskille tingene...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

skoopidoo:

Ligenu arbejder jeg for et firma uden en fast ansættelse. Vi har en aftalt timeløn og  firmaet vil nu gerne ha et bilag - en faktura på mit arbejde.

Er der nogen som helst måder vi kan slippe for momsen? jeg har jo bare udført et almindeligt lønarbejde?

Jeg forstår slet ikke hvad dem som taler om honorarmodtagere og selvstændig virksomhed bygger det på. Han oppebærer en fast timeløn for det arbejde han udfører for hvervgiveren. Der er ikke tale om at han skal levere et produkt eller en opgave. Han står til rådighed for hvervgiveren i et bestemt antal timer og udfører arbejde på dennes anvisninger. Derved tangerer det et lønmodtagerforhold. Ellers kan der være tale om et honorarforhold men der har arbejdsgiveren jo indberetningspligt og eneste forskel i forhold til et lønmodtagerforhold er at arbejdsgiveren ikke skal indeholde skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent, skoopidoo har jo ikke rigtig meddelt noget om, hvilken type arbejde han laver, og om det er faste timer, faste dage, lejlighedsvist, en nærmere angivet opgave eller what ever, og ej heller, om hans virksomhed udfører tilsvarende arbejder. Går jeg ind på dit kontor og arbejder i aftalte 20 timer med at rydde op, efter dine anvisninger, ville jeg da vel ikke blive lønmodtager af den grund ... selvom du er bossen Stick out tongue Correct me if I'm wrong Angel

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo lidt an på hvordan hans "rengøringsvirksomhed" er anlagt. Har han også andre kunder og er det anlagt som en egentlig virksomhed har du ret. Der er også grupper (forfattere mv.) hvoor man altid vil være tættere på at være selvstændig selvom man kun har enkelte hvervgivere eller fast timebetaling. Det jeg hæfter mig ved er at han betragter sig selv som lønmodtager.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)