Hvordan kan man bedst forberede etableringsbudget til revisoren? Hvilke informationer skal revisoren bruge for at kunne lægge et likviditetsbudget? Er det nok at udfylde en budgetmodel fra fx startvækst og gå til en revisor med denne - eller hvordan griber man det typisk an? Jeg vil selfølgelig gerne have lavet et så realistisk og "skudsikkert" budget som muligt.
mvh Daniel
|
Hej Daniel
Det er altid en god ide at lave en decideret forretningsplan, som så indeholder dit etableringbudget.
Forretningsplanen er dine tanker og ideer omkring den ide om en forretning fu går rundt med. Den skal indeholde en præsentation af din ide, en analyse af det marked du bevæger din ind i, SWOT analyse, konkurrentanalyse makroøkonomiske perspektiver osv. osv.
På www.startvaekst.dk kan du finde deres bud på hvad den kan indeholde (så vidt jeg hukser).
Mens du sidder og skriver denne, vil du automatisk få et bedre overblik over din kommende forretning og hvad den skal indeholde. Dermed har du også en rimelig mulighed for at lægge et realistisk etableringsbudget samt et salgsbudget for de næste 3 år.
Revisoren er din samarbejdspartner, som så kan læse forretningsplanen og komme med sine input og spørgsmål. På den måde kan dine ideer blive blandet med hans økonomiske erfaring, for han har vel ingen forudsætninger for at tage stilling til din ide ud over økonomien i det.
Så kan I begynde at tænke i likviditetsanalyser, for dette er jo resultatet af dit salgsbudget.
God fornøjelse med det og god weekend.
Masser af hilsner, Carsten