Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattekort vs. frikort

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg har et spørgsmål om hvorvidt frikort er mere fordelagtig end skattekort.

Hvis man har frikort kan man uden at betale skat tjene op til beløbet for personfradraget, ligesom man kan trække hele hele befordringsfradraget fra.

 

Har man derimod almindelig skattekort er befordringsfradraget et ligningsmæssigfradrag og og har dermed en skatteværdi i nogle og 30 procent. Det samme gælder personfradraget, idet denne kun gælder i bundskatten, sundhedsbidraget og kommuneskatten.

 

Er det dermed ikke mere fordelagtig at få sig et frikort i stedet for skattekort og når den er brugt op, så betale fuld skat?

Eller hvis man har en ægtefælle, som ikke arbejder, så i stedet for at få hendes fradrag overført til sig selv, så kan man få et frikort til hende og bruge den?

 

Kan dette være korrekt eller har jeg misforstået noget? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har vel misforstået alt hvad der overhovedet kan misforstås. Du har et personfradrag og nogle  personlige fradrag (renteudgifter m.v.) og det samlede fradrag er det samme uanset  om du har bikort eller hovedkort. Frikort kan man få hvis man ikke regner med at tjene mere end op til fradraget hvorved der ikke skal betales skat. Ellers er det et skattekort med en månedlig opdeling af fradraget (eller et bruttotræk kort)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Frikort kan man få hvis man ikke regner med at tjene mere end op til fradraget hvorved der ikke skal betales skat. Ellers er det et skattekort med en månedlig opdeling af fradraget (eller et bruttotræk kort)

Du kan godt få frikort, selvom du forventeligt vil tjene mere end fradraget. F.eks. i tilfælde hvor du ikke har indkomst hver måned - eller hvor du har flere forskellige arbejdsgivere og ingen steder tjener nok til at udnytte periodefradraget.

Efter eIndkomst er indført, ser det ud til, at du kan ændre på dette forhold adskillig gange i løbet af et år Tongue Tied

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Den situation som du beskriver er det som Bent  omtaler som et bruttotrækkort.

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Den situation som du beskriver er det som Bent  omtaler som et bruttotrækkort.

 

Du har ret (som sædvanlig) Yes

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Et bruttotrækkort er bare "farligt". Hvis den forskudsregistrerede indkomst ikke passer bliver procenten også forkert (men man kan jo gøre meget med frivillige indbetalinger).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

OF TOPIC

Bent,

Hvor ofte støder du på brugen af bruttotrækkort??

Jeg er enig med dig i, at hvis indkomsten ikke passer kan det blive et skråplan. Dette er måske også grunden til at SKAT ikke er meget for at udstede dem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag ikke overhovedet da jeg sjældent er involveret i forskudsregistrering men dengang jeg startede i Skat m/forskudsregistrering (stødte jeg da på det af og til).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Du har vel misforstået alt hvad der overhovedet kan misforstås. Du har et personfradrag og nogle  personlige fradrag (renteudgifter m.v.) og det samlede fradrag er det samme uanset  om du har bikort eller hovedkort. Frikort kan man få hvis man ikke regner med at tjene mere end op til fradraget hvorved der ikke skal betales skat. Ellers er det et skattekort med en månedlig opdeling af fradraget (eller et bruttotræk kort)

 

Kære Bent

Tak for svaret, men grunden til at jeg stiller spørgsmålet er, at følgende fremgår af forskudsopgørelsen, hvor fradragene i indkomsten fremgår:

"5,04% af 42.900 personfradrag, bundskat 2.162,16

8,00% af 42.900 personfradrag, sundhedsbidrag 3.432,00

25,70% af 42.900 personfradrag, kommuneskat 11.025,30"

Når jeg lægger disse tal sammen giver de ikke 42.900, som er personfradraget. Hvor bliver rest personfradraget af?

 

På forhånd tak for svaret Smile

 

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Halll:
Når jeg lægger disse tal sammen giver de ikke 42.900, som er personfradraget. Hvor bliver rest personfradraget af?

Du skal være opmærksom på at personfradraget er ikke et fradrag på selvangivelsen. Det er skatteværdien af personfradraget, der modregnes i de beregnede skatter.

Skatteværdien finder du ved at gange fradragsbeløbet med den samlede sats for årets bundskat, kommuneskat samt evt. kirkeskat. Det er disse tal, som du har beregningen på ovenfor.

Mvh

Henrik

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)