Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ferieloven - kan vi afholde ferie i timer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har alle ret til 5 ugers ferie om året.

Arbejder vi på fuld tid med lige mange timer dagligt 5 dage om ugen, bliver ferien således på 25 dage á 7 timer og 24 minutter – eller 185 timer om året.

Hvis vi antager, at vores arbejdstid er på 25 timer om ugen fordelt således:

mandag 10 timer

tirsdag 10 timer

onsdag 5 timer

 

så har vi stadig 5 ugers ferie. I eksemplet svarer det til 125 timers ferie om året.

 

Holder vi ferie mandag til onsdag har vi holdt 1/5 af årets ferie. Men hvis vi nu kun holder en enkelt feriedag – f.eks. om mandagen, hvor arbejdstiden er 10 timer. Hvor mange timers ferie har vi så afholdt?

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Espresso,

Mener, at  Ferieloven definerer, at en ferie begynder ved en arbejdstids begyndelse på den første feriedag og slutter ved arbejdstids ophør på den sidste feriedag. Ferielovens afholdelse af ferie er ikke baseret på timer men dage.

Henrik

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i, at ferieloven beskriver afholdelse af ferie i dage. Men også at ferien skal afspejle arbejdsplanerne. I det konkrete eksempel ville jeg mene, at det godt kunne forsvares, at der var afholdt 10 timers ferie, ligesom en enkelt feriedag på en onsdag kun ville nedskrive feriesaldoen med 5 timer.

I reegioner og kommuner opspares og afholdes ferie i timer (kollektiv aftale). Eftersom lønmodtageren ikke må stilles ringere end ferieloven, ville jeg mene at også ikke overenskomstansatte kunne følge denne fremgangsmåde, eller?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Eftersom lønmodtageren ikke må stilles ringere end ferieloven, ville jeg mene at også ikke overenskomstansatte kunne følge denne fremgangsmåde, eller?

Kollektive aftaler er en undtagelse til det normale i Ferieloven. Jeg bemærker at netop at bebeholde optjent ferie i minutter kræver en kollektiv aftale ellers skal der ske omregning til dage.

Espresso:
Men også at ferien skal afspejle arbejdsplanerne

Det skal ikke afspejle arbejdsplanerne, men der skal så vidt muligt tages hensyn til disse. Det vil sige at arbejdsgiverne skal prøve at efterkomme sine medarbejders ferieønsker uden at det påvirker driften af hans virksomhed...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)