Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivillig momsregistrering - hvad indebærer det?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg underviser i kulturelle discipliner (momsfrit) og har en lønsum på under 80.000. Jeg kan derfor ikke umiddelbart oprette et firma, da jeg ikke skal registreres for noget (hverken moms, lønsum, eksport, import m.v.).

Af praktiske årssager vil jeg dog gerne opstarte et firma - fx for at slippe for at skulle skrive mit fulde CPR nummer på fakturaerne. Jeg overvejer derfor en frivillig momsregistrering. Hvis jeg vælger at lade mig momsregistre frivilligt, har det så nogen betydning for mig? Er jeg fx tvunget til at opkræve moms på mine ydelser, selvom de i virkeligheden er momsfrie?

Hvis jeg nu fx har en bibeskæftigelse i firmaet som er momspligtig, så er jeg tvunget til at lade mig momsregistrere. I et sådant tænk tilfælde vil jeg både have momspligtige og ikke momspligtige ydelser i firmaet. Så skal jeg vel kun betale moms af de momspligtige ydelser?

Er skat ligeglad med om en momsregistreret virksomhed efter, lad os sige,10 år stadigvæk ikke har betalt moms, fordi den kun har udført momsfrie ydelser?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tritonus:
Er skat ligeglad med om en momsregistreret virksomhed efter, lad os sige,10 år stadigvæk ikke har betalt moms, fordi den kun har udført momsfrie ydelser?

I princippet vil der nok  ikke ske noget, hvis dine angivelser er 0 kr, men du vil have svært ved at forsvare negativ moms, da de udgifter du trækker fra momsmæssigt skal kunne henføres til en momspligtig aktivitet.

Tritonus:
Hvis jeg nu fx har en bibeskæftigelse i firmaet som er momspligtig, så er jeg tvunget til at lade mig momsregistrere. I et sådant tænk tilfælde vil jeg både have momspligtige og ikke momspligtige ydelser i firmaet. Så skal jeg vel kun betale moms af de momspligtige ydelser?

Ja du skal kun betale moms af momspligtige ydelser. Udfordringen bliver at opdele dit regnskab, således at du kan adskille hvad vedrører momspligt og ikke momspligt.

Tritonus:
Hvis jeg vælger at lade mig momsregistre frivilligt, har det så nogen betydning for mig? Er jeg fx tvunget til at opkræve moms på mine ydelser, selvom de i virkeligheden er momsfrie?

Nej. Du skal kun opkræve moms af dine momspligtige aktiviteter.

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Henrik :)

Så er der ingen problemer. Jeg kommer ikke til at have nogle momspligtigt ydelser i firmaet, så det bliver nemt nok at opdele regnskabet. Evt. må jeg hyre en revisor der kan gøre det for mig.

Jeg kommer ikke til at trække noget fra rent momsmæssigt, så min moms vil ikke være negativ. Det bliver vist ikke noget problem.

I Danmark er der moms på alle varer. Vil det så sige, at hvis jeg køber en liter mælk til firmaet til 10,-, så skal jeg trække momsen fra inden jeg skriver udgiften på selvangivelsen? Dvs. at jeg rent faktisk kun skal skrive 7,5 på selvangivelsen?

Hvis jeg nu bare er lønsumsregistreret (det er dog ikke muligt) , ville jeg så kunne skrive 10,- (for liter mælk) på selvangivelsen, eller skal jeg også trække momsen fra her?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tritonus:
I Danmark er der moms på alle varer. Vil det så sige, at hvis jeg køber en liter mælk til firmaet til 10,-, så skal jeg trække momsen fra inden jeg skriver udgiften på selvangivelsen? Dvs. at jeg rent faktisk kun skal skrive 7,5 på selvangivelsen?

10 kr.  incl moms  er nu 8 kr. excl. moms.Wink Det er kun dit samlet resultat (virksomhedens over- eller underskud) du skal skrive på selvangivelsen.

I dit regnskab vil udgiften fremså ex moms.

Tritonus:
Hvis jeg nu bare er lønsumsregistreret (det er dog ikke muligt) , ville jeg så kunne skrive 10,- (for liter mælk) på selvangivelsen, eller skal jeg også trække momsen fra her?

Hvis du ikke er momsregistreret vil du i dit regnskab kunne fratrække 10 kr.

Du er opmærksom på opgørelsesmetoden i forbindelse med lønsumsafgiften. Det er ikke et overskud eller løn på 80.000 kr., der er det afgørende. Beregningsmetoderne gør at du ved en lønudgift på godt 42.000 kr. om året når grænsen på de 80.000 kr.

Henrik

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kalder jeg hurtig support!

Henrik:
10 kr.  incl moms  er nu 8 kr. excl. moms.

Ja, det er det selvfølgeligt ;) Og mig som ellers føler at jeg er god til matematik...

Spørgsmålet er så om det kan betale at momsregistrere sig, hvis jeg pludseligt ikke kan trække momsen fra. 

Kan jeg i et enkeltmandsfirma godt have lønudgift til mig selv? Hvad nu hvis jeg lønsumregistrerer mig, og ikke når grænsen på de 80.000 (eller 42.000) som du skriver?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tritonus:
Spørgsmålet er så om det kan betale at momsregistrere sig, hvis jeg pludseligt ikke kan trække momsen fra. 

Udgangspunktet var dit ønske om et CVR-nummer. Så er dette den lette vej. Hvis du ikke har momspligtig aktivitet kan du ikke fratrække moms. Det vil sige at du afleverer en momsangivelse, der siger 0 kr. Så nej det kan ikke betale økonomisk .

Tritonus:
Kan jeg i et enkeltmandsfirma godt have lønudgift til mig selv? Hvad nu hvis jeg lønsumregistrerer mig, og ikke når grænsen på de 80.000 (eller 42.000) som du skriver?

Lønudgiften i dit firma er dit overskud. Det er den del som du bliver beskattet af. Hvis du registrerer dig for lønsumsafgift og du ikke når registreringsgrænsen, har du påført dig selv en unødig udgift.

For at opsummere. At hvis målsætningen er at det er et CVR-nr. du ønsker så overvej at lade registrere frivilligt for moms. HUSK at indsende momsangivelser rettidigt selvom de er på 0 kr. "Dummebøderne" falder hurtigt og konsekvent hvis det glemmes fra SKAT.

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver "Så er dette den lette vej". Er der en anden - mere besværlig - vej til et CPR nummer, som ikke har nogle økonomiske konsekvenser?

Og så ét sidste spørgsmål; Hvor langt tid tilbage fra opstart af firma kan jeg trække ting fra? Kan jeg trække en vare købt for et halvt år siden fra i skat, selvom jeg først opstarter firmaet nu?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tritonus:
Er der en anden - mere besværlig - vej til et CPR nummer, som ikke har nogle økonomiske konsekvenser

CVR-nr mener du vel. Alternativt skal du lade dig registrere for en eller anden punktafgift. Det er en registrering som ikke har nogen mening i dit tilfælde. Arbejdet med at indsende parpirer er det samme.

Tritonus:
Hvor langt tid tilbage fra opstart af firma kan jeg trække ting fra? Kan jeg trække en vare købt for et halvt år siden fra i skat, selvom jeg først opstarter firmaet nu?

Du kan jo godt have kørt en virksomhed i det sidste halve år uden at have været registreringspligtigt. Hvis det er ting som du bruger eller skal bruge i din virksomhed ville jeg medtage dem. Jeg går ud fra at det er ting, der vedører din momsfrie del af omsætningen.  Hvis det modsat var en varer som du ville afløfte moms på så kan det i princippet først ske fra det øjeblik du bliver momsregistreret (selvom mange flinke momsfolk ser mellem fingerne med indkøb i perioden op til momsregistreringen).

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg momsregistrer mig, og så må jeg bare leve med ikke at kunne trække moms fra.

Det er ting der vedrører den momsfrie del af omsætningen. Jeg ser lige om jeg har kvitteringerne liggende endnu. Ellers må jeg huske at gemme dem til en anden gang.

 

Tak for hjælpen, og fortsat god sommer :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)