Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KODA vil have 10% af omsætningen ?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på hvad det er du vil forhandle om - nogle ting ligger i meget faste rammer, andet er der lidt mere løse kanter på. Jeg har ikke aktuel status på alle områder. Men tag da fat i dem og snak med dem.

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel, jeg ønsker ikke at fratage musikernes frie ret til en stram forvaltning af deres rettigheder. Tværtimod.

Jeg ville ønske de havde FLERE muligheder for forvaltning af deres rettigheder. Du ønsker åbenbart KUN at der enten er stram forvaltning eller slet ingen forvaltning. Hvordan du så kan sige, at du går meget ind for markedskræfterne, er mig en gåde.

Jeg kender musikere, som ikke synes særlig godt om KODA's priser og metoder, men som det er nu, har de ikke noget alternativ. KODA ville have godt af noget konkurrence. 

Og hvorfor skulle musikere ikke udsættes for samme konkurrencevilkår som alle andre typer produkter? Dét er da så meget imod de frie markedskræfter, som det kan blive. Jeg forstår ikke, at du kan sige, at du går meget ind for frie markedskræfter.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er som komponist ikke tvunget til, at være medlem af KODA - men du kan så heller ikke kræve, at få den service som KODA yder til medlemmerne (herunder vigtigst af alt - opkrævning af penge fra offentlige fremførelser). Du efterlyser så et kommercielt alternativ. Det har jeg i princippet intet personligt imod, men jeg tror godt det kunne gå hen og blive temmelig svært, at få det til at hænge sammen (måske er det bl.a. derfor, at der ikke er nogle iværksættere, der har forsøgt at kaste sig over den ide ... Hvis ideen er så god, som du giver udtryk for, så er det jo lidt underligt, ik?).

I de lande, hvor der er flere alternativer - f.eks. USA, der koster det rettighedshaverne MEGET mere, at få administreret opkrævningen af penge for brugen af deres musik. Og det gør det altså IKKE billigere, for dem der forbruger musikken (uanset om det er som i dette eksempel noget med internet, radioen eller live koncerter). Pointen er, at jeg ikke tror, at et mindre effektivt system end KODA er lige nu ville gavne hverken komponisterne eller forbrugerne.

KODA - og NCB (der forvalter de mekaniske rettigheder), har da helt bestemt været alt, alt, alt for træge i deres evne til at tilpasse sig markedet. Det er både jeg og masser af andre rettighedshavere og medlemmer af KODA meget utilfredse med. Så på det punkt er vi mange der ikke er tilfredse med KODA. Men på andre punkter gør de deres arbejde virkelig godt, og alt i alt er jeg som rettighedshaver ret godt tilfreds med dem - særligt når jeg sammenligner med mange andre lande.

Men faktisk, når ret skal være ret, så har jeg i praksis oplevet at KODA faktisk har været meget villige til at snakke om tingene, når det handler om Nettet. Nogle musikere har fået lov at spille deres værker online uden afgifter eller med meget små afgifter. Andre kommercielle udbydere har fået billige eller gratis test-perioder, og andre rimelige ordninger.

Jeg tror det ville ende med at koste alt for meget i administration, hvis KODA skulle udvikle IT systemer til alle former for online udnyttelse af de værker de administrerer. Jeg mener nu, at de har mulighed for elektronisk indrapportering - men det system, der i din ende skal snakke med det skal naturligvis laves. Det ligger lidt udenfor KODA's opgave :)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)