Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på kurser/undervisning?

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:
Det er en del af mit forretningskoncept, at der står kaffe og småkager fremme i forretningens åbningstid (lidt lige som kaffe hos frisøren). Det er tilgængeligt for alle, og der er ikke krav om at der købes noget i forbindelse med besøget. Kan jeg trække momsen fra her?

Ja. Hele momsen. Det er ikke repræsentation, fordi tilbuddet er åbent for alle, ikke kun eksisterende kunder, og fordi traktementet er beskedent.

Kirsten E:
Jeg holder jævnligt åbent specielt for grupper mv om aftenen. De booker en aftale, og jeg giver kaffe og kage - det er med til at skaffe kunderne ind. Disse arrangementer giver god omsætning, og udgør en ikke ubetydelig del af min samlede omsætning. Skal kaffen og kagen her betragtes som repræsentation eller en driftsomkostning?

Den er lidt mere tvivlsom. Hvis det er nogle eksisterende kunder (de kommer måske en eller to gange om året), er det helt sikkert repræsentation. For at være reklame (= fuldt fradrag), skal du henvende dig til en stor ubestemt kreds af potentielle kunder. Hvis du f.eks. gør opmærksom på dit tilbud ved at reklamere for det f.eks. med et opslag i butikken og alle kan booke en aften, så er det måske reklame. Men i det store hele: Repræsentation.

 

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)