Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri eller papegøjeplader?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey!

Jeg skal til at investere i en varevogn, men har problemer med at finde ud af, hvad der bedst økonomisk kan betale sig. Den skal bruges til erhvervs- og privatkørsel.

Lidt supplerende oplysninger:

 - Pris for varevogn - 100.000 kr. + moms

 - 20.000 km. pr. år

Skal jeg købe den momsfri og så få statens takster?

Ser frem til at modtage jeres gode råd.

/Kenneth

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

J-Max:

Den skal bruges til erhvervs- og privatkørsel.

Hvis den skal bruges både til privat- og erhvervskørsel, er der ikke fradrag for moms på købet.

 

J-Max:

 - 20.000 km. pr. år

Skal jeg købe den momsfri og så få statens takster?

Det afhænger bl.a. af

- fordeling mellem privat og erhvervskørsel (fx 75% erhverv og 25% privat)

- om du kan få statens takster af al din erhvervskørsel (60 dages reglen)

- hvordan bilen finansieres (egne / virksomhedens midler)

 

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så fandt vi ud af, dit svar var korrekt :o)

Nå, men tilbage til virkeligheden.

Jeg regner med at køre 20-25.000 km. som erhvervskørsel og 5.000 som privat. Jeg havde tænkt mig at finansiere bilen ved hjælp af egne midler. Vil det være en fordel, hvis det var virksomhenden, der stod for købet? Og hvad er 60 dages reglen?

 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

J-Max:

Jeg regner med at køre 20-25.000 km. som erhvervskørsel og 5.000 som privat.

Ved bil som privat, så afholder du selv køb og drift af egne midler. Du kan så få refunderet den erhvervsmæssige del ud fra følgende løsninger:

 

1) Kørselsgodtgørelse til statens takster. se http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

2) Fordeling efter ført kørebog. Ved. 20.000 km erhverv og 5.000 km privat, så vil fordelingen være 80% og 20% privat. Dvs. at du kan fratrække 80% af driften inkl. skattemæssige afskrivninger, resten er privat. For at du kan få godkendt en kørebog (eller et kørselsregnskab), så skal du opfylde disse regler http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104054

 

En 3. mulighed er, at du fratrækker al drift på bilen inkl. skattemæssige afskrivninger, og du bliver så beskattet af fri bil. Minimumsbeløbet for fri bil er kr. 40.000 om året, som du skal betale skat af. For at komme ind i denne ordning, skal dit regnskab være opgjort efter virksomhedsordningen. Fordelen er her størst, når det er en nyere bil, idet drift inkl. afskrivninger normalt er større end beskatningen af fri bil. Derudover har du mulighed for at fratrække renteudgifterne på billån FØR der beregnes AM-bidrag og B-skat. Dvs. at du får fuldt skattemæssigt fradrag for disse renter, mosat andre renteudgifter, der kun har en mere begrænset skatteværdi.

For at regne det lidt mere nøjagtigt ud, skal jeg bruge

- årligt brændstofforbrug ved 25.000 km pr. år

- vægtafgift og forsikring - bemærk at der er tillæg på vægtafgift på biler på papegøjeplader.http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm

- forventet årlig driftsomkostninger udover brændstof.

 

J-Max:

Vil det være en fordel, hvis det var virksomhenden, der stod for købet?

Nej. Det vil normalt koste mere i forsikring. Køb bilen privat, medmindre dit firma er et ApS / A/S

 

J-Max:

Og hvad er 60 dages reglen?

http://www.60dagesreglen.dk/ bemærk at de nævnte 24 måneder er ændret til 12 måneder gældende fra 1. januar 2009. De 12 måneder regnes fra første arbejdsdag på adressen og 12 måneder frem, dvs. der nulstilles IKKE ved årsskifte. Adressen = den fysiske adresse, du møder uanset hvordan du kommer dertil.

Du kan få kørselsgodtgørelse i indtil 50 dage fra første arbejdsdag til samme adresse inden for 12 måneder regnet fra første dag.

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)