Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SummaSummarum - hurtig hjælp!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Jeg sidder lige og er i gang med at starte på mit regnskab...

 

Jeg har haft en bogholder til at ordne regnskabet for 1. kvartal 09, men vil selv ordne det for 2. kvartal og frem.

For at regnskabet skal passe, skal saldoerne på de forskellige konti naturligvis også passe - ligenu står de jo i 0... Hvordan kan jeg skrive saldoerne ind?

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke bare skrive banken og kassen ind men alle de aktiver og passiver, din virksomhed har. Din tidligere bogholder har nok givet dig en Resultatopgørelse og balance. Den kan du bruge som udgangspunkt. Aktiverne skal stå i debet og passiverne i kredit. Så hvis du har en bankbeholdning skal den stå i debet, men er der tale om en kassekredit, står den i kredit. Du kan evt læse mere her: http://anettesand.dk/2007/indtastning-af-abningsbalance-alle-programmer/

Hvis (når) du har tastet alle aktiver og passiver og det ikke stemmer, er det fordi resultatet af årets foreløbige drift skal med i egenkapitalen. Bedre ville det egentlig være ikke bare at overføre aktiver og passiver, men alle konti: Også salg og varekøb og den slags, så dit nye Summa-regnskab bliver komplet og du kan aflæse ikke bare momsen for 2. kvartal men hele årets resultat.

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, Anette.

 

Jeg bliver hurtigt utålmodig og derfor har jeg selv rodet mig ud i noget - nok dumt. Jeg har oprettet en konto der hedder Startsaldo, også konteret alle beløbene der?

Jeg har fået en balance fra min revisor, ja, men jeg synes ikke de stemmer, og jeg vil egentlig gerne selv starte på en frisk og styre hele regnskabet. Derudover bruger min revisor ikke summa. Er der nogen problemer i at "glemme" regnskabet for 1. kvartal på denne måde, og så starte en nyt et op selv?

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, der er ikke noget galt i at bogføre hele 1. kvartal om i Summa. Hvis du er usikker på, om det hele stemmer, er det endog en rigtig god idé at gøre det.

Det er også OK med "Startsaldo-kontoen", læg den i gruppen "egenkapital", så gør den ingen skade. Du skal helst have den til at gå i 0, når du er færdig med at bogføre. Eller få den til at stemme med sidste år: Dvs. det, du sluttede med sidste år, skal være det samme, som der står på startsaldokontoen.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen tak for svar.

Jeg har først starte min virksomhed i februar i år, så der er faktisk ikke så meget i 1. kvartal.

Problemet er dog, at jeg har gjort nogle køb via. min personlige konto, inden jeg fik mit firmakort, så det er en smule svært at få det hele med.

Det jeg mener der ikke stemmer er fx., at i regnskabet fra 1. kvartal 09, står der under Likvide Beholdninger - bank: -2650 kr. Når jeg kigger på min bankkontoen var saldoen pr. 31.03 -3778 kr.

Hvorfor stemmer dette mon ikke?

Jeg vil enormt gerne starte på en frisk - med de tal jeg har nu. Dvs. skrive en startsaldo pr. 1/4-09 på fx banken der hedder -3778, så jeg hele tiden kan dobbelttjekke på denne måde.

Beklager hvis det er lidt rodet, det jeg skriver ;-)

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligesom du har Banken oprettet som afstemningskonto, skal du også oprette Mellemregningen (62000). Hver gang, du har lagt ud privat, skal du bruge den som afstemningskonto. Så virker det. Følg med i bankens kontoudtog, så du kan hakke af, at du ikke glemmer noget. Banken skal stemme, når du er færdig.

God arbejdslyst.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - jeg vil prøve at begive mig ud i det.

Virker det så ikke lidt underligt at banken ikke stemmer efter 1. kvartal - udfra den balance jeg har fået fra min bogholder og min konto?

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det virker underligt. Men der KAN være en naturlig forklaring (selvom de fleste bogholdere efterhånden løser problemerne på en anden måde). F.eks. en check, du har udskrevet i 1. kvartal men som først er hævet i 2. kvartal. Men når du gør det selv, kan du jo se, hvor differencen opstår og sørge for, at det ikke sker igen.

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen, Anette.

 

Der er ingen checks eller lignende i spil - og har aldrig været det. Derfor forstår jeg ikke helt differencen.


Jeg kan desværre først arbejde videre med det på mandag, da min bogholder har mine bilag - ja, ikke særlig smart.

 

Men tak for hjælpen.

 

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)