Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A & B skat, hvordan ...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal til at opstarte en klinik; er der nogen der ved noget om A & B skat i denne forbindelse?

Sumo   

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sumo,

Forskellen er at når du er ansat et sted så er det arbejdsgiveren som tilbageholder og indbetaler A-skat, men er du derimod selvstændig som din klinik vil være så er det B-skat du skal betale, som vil blive opkrævet i rater fra SKAT af.

Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar,

grunden til at jeg spørger er fordi jeg fik at vide hos Skat, at starter jeg op selvstændigt fx i august ved siden af A-indkomst, vil man gå tilbage til januar for at se, om jeg har betalt nok i skat (A skat---) jeg vil blive beskattet dér, hvor jeg tjener mest (A skat eller selvstændige B skat)

Jeg fik at vide, at selv om jeg starter op i et enkeltmandsfirma, vil min skat blive beregnet for et år af gangen fra januar..? Jeg tænker også, at så er 50.000 kr (moms grænsen vist nået)

Jeg er freelance vikar ved siden af selvstændige arbejde, altså 2 job hvor indkomsten ikke ligger fast (A og B skat)

mvh Sumo

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

sumo:
eg fik at vide, at selv om jeg starter op i et enkeltmandsfirma, vil min skat blive beregnet for et år af gangen fra januar..?

Skatteåret for et enkeltmandsfirma følger kalenderåret. Når du  starter op vil SKAT se på hvad du ialt kommer til at tjene i 2009. Det vil sige som selvstændig plus det løse ved siden af.  Altså en ændring af din forskudsangivelse for 2009, hvor de tager hensyn til hvad du allerede har tjent og betalt i skat.

sumo:
Jeg tænker også, at så er 50.000 kr (moms grænsen vist nået)

Omsætningsgrænsen på 50.000 kr i relation til moms har intet med ovenstående at gøre. De 12 måneder i relation til moms starter fra den dag du bliver momsregistreret. (PS. Nu skriver du klinik - uden at definere nærmere hvad det er. Du bør undersøge om dit fagområde er momspligtigt eller om det er lønsumsafgift du skal registreres for).

Hvis du finder ud af at dit fradrag på dit A-skattekort overstiger din løn og du dermed ikke kan udnytte hele dit fradrag hver måned - så bed om et bruttotrækkort. Det er ikke altid SKAT synes det er en god ide men argumenter med flere jobs og skiftende aflønning. Med et bruttotrækkort omregner SKAT hele dit fradrag til en skatteværdi - således at al din indkomst bliver beskattet med samme %-sats.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik, men er det ikke sådan, at min A skat trækkes der hvor jeg er ansat og min B skat som selvstændig betaler jeg via girokort resten af året fra den dato jeg starter op? Det er her, jeg er forvirret over hvad man siger hos Skat, da de siger man kigger fra januar indtjent til dato på A-indkomst for at se om der er betalt nok i skat, for som de siger tages det hele under ét, det forvirrer mig meget.

Vedrørende moms er jeg berettiget til at vælge lønsum/eller moms..

sumo

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

??? Du bliver jo beskattet af hele din indkomst uanset hvor du har tjent mest. Det lyder som at vedkommende har talt om brug af hovedkort og bikort. Det er slet ikke relevant her. Glemt alt hvad du har hørt. Grænsen på de 50.000 kr. går udelukkende på din virksomhedsindkomst. Medmindre du da kjan komme igennem med at få de to øvrige freelancejob ind under virksomheden. Nu siger du en klinik. Indenfor hvad. Er aktiviteten overhovedet momspligtig ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal starte op som uddannet zoneterapeut (og har i forvejen uddannelse som massør og ansigtsmassage) 

Jeg mener også han har taget fejl, samtidig fortalte jeg vedkommende, for at have orden i sagerne, at jeg skulle forskudsregistrere 3850 kr, som var indtjent som B skat fra 1. februar til d. 14. april  2009 og ikke på bikort.  (mens jeg var elev op til afgangseksamen) Jeg har hele uddannelsen tjent penge som lønmodtager A indkomst (vikar branchen) Meningen var at jeg jo skal til at starte op i egen klinik nu efter endt uddannelse. Vedkommende i Skat skrallede 1000 kr af mit fradrag (A skatten) + 3 små indbetalinger til AM bidrag.

Dette havde jeg ikke regnet med, jeg havde regnet med girokort resten af året (B skat) Men det er rart det du også bekræfter, så er jeg da ikke helt skræmt for at arbejde som ny selvstændig.

Sumo

 

 

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)