Hejsa alle sammen.
Jeg har oprettet en virksomhed i Enkeltmandsform uden løn i E-conomic med deres Standard opsætning. Dette skal bruges til at holde styr på fakturering af kunder, samt holde et løbende regnskabe. Vi kan sådan set godt finde ud af at udsende fakturaer, oprette vare, Debitore osv. Når kunderne så har overført penge til vores konto, skal dette jo bogføres, hvilket også burde være nemt. Vi går under "Indbetalinger" "Opret postering" og taster så faktura nummeret i feltet. Systemet udfylder nu selv med beløb, indbetaler mm. Dog er moms feltet ikke udfyldt, hvorfor vi bliver i tvivl om dette skal stå tomt eller vi skal vælge U25. (Udgående moms)? Vi syntes at uanset, hvad vi vælger så er balancen på bankkontoen efter bogføringen forkert. Der står kun beløbet uden moms, men dette giver jo ikke et korrekt billede af, hvad vores pengebeholdning på kontoen er? (Jeg mener vi har jo momsen indtil vi afregner med skat hver 3 månede). Er det normalt? Vi har ingen revisor på, da vi som sagt er nystartet og kører efter et meget stramt budget.
Jeg håber nogle ville kunne hjælpe, det kan være der kommer flere spørgsmål senere :)
Mvh. Søren. |
Hej Søren,
Håber dette kan hjælpe. Når i bogfører en indbetaling fra en debitor, så skal ikke vælge U25 som er udgående moms, for i modtager det samlet beløb som er jeres honorar inkl. moms. Dette betyder så samtidig at i har momspengene stående indtil i skal afregne moms, som du også spørger til. På denne måde får i bogført det korrekt.
Hvis i evt. har brug for at få det kontrolleret, så er i velkommen til at kontakte mig på 42 22 49 32 eller mail@revisorfirmaetlemo.dk
Mvh.
Morten Kertész