Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på gebyr- hvordan er det nu?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg havde i går en kunde der lejede en bil men herefter stjal den (ville ikke aflevere den tilbage)

Jeg har i mine lejebetingelser skrevet at der er et gebyr ved for sen aflevering af bilen, men er det moms pligtigt når der er tale om et gebyr?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:
Jeg har i mine lejebetingelser skrevet at der er et gebyr ved for sen aflevering af bilen, men er det moms pligtigt når der er tale om et gebyr?


Om der er moms på et gebyr afhænger af hvad gebyret relaterer sig til. Så det er er ikke muligt generelt at sige om der er moms eller ej på gebyr.

I dit tilfælde relaterer det sig til udlejningen af en bil, som er en momspligtig ydelse. Du skal derfor beregne moms  af gebyret.

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

 

Tak for hjælpen :)

Fra Randbøl
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal også lige være med...

Jeg har solgt en ydelse til en kunde, og af denne ydelse betales der moms. Kunden betaler ikke rettidigt, og der fremsendes herfor en rykker. Skal der betales moms af dette rykkergebyr?

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Et rykkergebyr er ikke momspligtigt.

I en afgørelse fra 2003 konkluderede Landsskatteretten, at et rykkergebyr ikke kunne anses som vederlag for en leverance, og at godtgørelsen som følge heraf faldt uden for momslovens anvendelsesområde. Der var dermed ikke tale om en afgiftspligtig leverance.

Da rykkergebyrer i almindelighed må karakteriseres som godtgørelse af en kreditors omkostninger ved at iværksætte rykkerprocedurer m.v., har Landsskatterettens kendelse betydning for stort set ethvert egentligt rykkergebyr.Det er således dansk momspraksis, at rykkergebyrer er momsfritaget.

 

Fra Randbøl
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups...tak for hjælpen!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Ludvigsen:

Ups...tak for hjælpen!

Prego. Mange begår fejl fordi renteloven stadigvæk skriver inklusiv moms selv om landsskatteretten har underkendt den praksis. Se positivt på det. Du tjener flere penge på rykkeren (selvom du nok helst havde været foruden at sende den).

Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)