Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

jeg er lidt nysgerrig ang køb af virksomhed. Hvilke krav bliver der stillet til financering?

Hvis f eks at virksomheden koster 5 mio. og har et fornuftigt regnskab og overskud, hvilke krav ville der blive stillet med hensyn til et evt lån til køb af virksomheden? og evt udbetaling?

Kan dette lade sig gøre for menig mand med et par hundrede tusind på kontoen, eller er det ikke værd at gruge tid på?

Det er en lille maskinfabrik jeg har i tankerne.

Mvh

Knallerten

 

 

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt afhænger af prisen og business casen, men mit bud er at du enten skal komme med lidt mere end et par hundrede, eller få sælger til at finansiere en del af det.

Pengene sidder ikke alt for løst for tiden.

Tilmeldt 30. May 07
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Knallert

Går selv med de samme tanker. Min oplevelse er at du selv skal kunne stille sikkerhed for de penge du skal låne. 100%.

I supermarkedet betaler du for dine varer når du går. I banken skal du stille sikkerhed. Bankerne er ikke specielt ydmyge. Det virker som om det slet ikke er gået op for dem at mange af dem lever fordi skattepenge har reddet dem. Jeg mener ikke at de skal låne ud til højre og venstre, men lige nu er jeg overbevist om at gode ideer udsættes eller dør fordi bankerne agerer som de gør - og det kan ikke være intentionen bag at sikre dem med skattepenge.

 

Hilsen

André

Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille maskinfabrik, der koster 5 mio kroner må være en mellemstor maskinfabrik til den pris.
Det der er interessant ved køb af virksomhed, er værdien af aktiverne og virksomhedens indtjeningsevne, både før, nu og fremover. Virksomhedens overskud skal kunne finansiere dine eventuelle lån. Jeg kiggede seriøst på en handelsvirksomhed i efteråret 2008, der skulle koste 5 mio. kr. hertil skulle lægges en kassekredit på kr. 6 mio til finansiering af varelager.  Jeg tog min bank med til møde med sælger og dennes mægler (proff og anerkendt firma) for at gå lidt mere i dybden. Efter en grundig gennemgang af virksomheden - on location - samt gennemgang af de seneste 5 års regnskaber var banken var med på ideén, hvis jeg kunne stille sikkerhed for 2,5-3 mio. kroner, hvilket godt kunne lade sig gøre. Resten kunne jeg låne - uden problemer på baggrund af virksomhedens hidtige overskudsevne og min erhvervserfaring. Netop det sidste kan være afgørende for bankernes endelige lyst til at låne dig penge. Det er dig, der er hjernen, som skal skaffe bankens penge tilbage. De skal have tillid til dine evner som virksomhedsleder.

Min bank (en af de store) sagde ja på bagrund af regnskaber, men jeg takkede nej på baggrund af min erhvervserfaring, idet noget sagde mig, at virksomhedens primære leverandør set-up var
sårbar i nedgangstider. Det kan en bank nemlig ikke se. Det kræver brancheindsigt. Denne virksomhed viste forsat overskud efter årets første 3 kvartaler (som det nyeste vi havde adgang til), men det efterfølgende helårsregnskab viste røde tal i 1/4 mio klassen.
Min bank vil stadig låne mig penge til at købe en virksomhed, hvis jeg igen skulle få lyst til at udvide mit nuværende forretningsområde. De ringer og spørger med jævne mellemrum.
    



 

   

 

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nogle muligheder med virksomhedspant, men du slipper nok heller ikke udenom personlig kaution für alles

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)