Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ældre bil sælges til enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er begyndt at køre vognmandskørsel i egen privat bil - til fakturering har jeg en enkeltmandsvirksomhed.

Det foregår i min egen ældre bil fra 90éren, her med en nyværdi over 600tkr., men en nuværende salgsværdi på kun ca. 50tkr.

Jeg kører ca. 4500km/måned som vognmand, og ca. små 500km privat.

Pt. har jeg gavn af erhvervsbefordring på 3,56kr./km, men der er en stor ubekendt post som er slidtage på bilen - denne slidtage kommer jo stort udelukkende fra vognmandskørslen grundet de mange kørte kilometer.

Derfor følgende spørgsmål:

1: Kan jeg sælge bilen / overdrage den til mit enkeltmandsfirma for her at kunne trække driftsudgifter m.v. fra?

2: Vil det være fornuftigt at gøre som i "1"? Faldgrubber og/eller områder jeg skal være særlig opmærksom på?

3: Såfremt jeg kun har vognmandskørsel i 4-6måneder, altså i en begrænset periode, vil jeg så kunne sælge/overdrage bilen tilbage igen uden problemer? Jeg tænker at der evt. umiddelbart kræves at ordningen kører i en længere periode.

4: Hvor meget skal jeg beskattes? Jeg så at man som min. bliver beskattet af 160tkr - selvom bilens reelle værdi kun er 1/3. Kan man nøjes med at blive beskattet i den periode det er gældende?

5: Sidste spørgsmål: Hvor meget arbejde er det for en revisor at udarbejde en løsning af ovenstående såfremt det er muligt?

 

På forhånd tak!

 

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg har undersøgt det ved skat for ca. 1 år siden, og der fortalte de at jeg selv må vælge om jeg vil trække kilometer penge skattefrit, eller om jeg vil trække de faktiske udgifter fra, dvs. at kører du erhvervsmæssigt i bilen kan du trække diesel, reperationer og alt andet fra i dit firma, eller du kan trække 3,47 øre skattefrit pr. km (jeg er ikke 100% sikker på taksten) men du kan kun gøre en af delene, flytter du den over i dit firma og kærer privat i den bliver du beskattiget, så det tror jeg ikke der kan betale sig, men prøv at kontakte skat, de er rigtig hjælpsomme når man henvender sig til dem.

 

Martin

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

meget interessant indlæg/viden, det skal helt sikkert undersøges nærmere hos Skat.

Efter min regnestykker ser det faktisk ud til nogenlunde at kunne betale sig - der er en lille difference, men så er der tilgengæld den store ubekendte i reparationer m.v.

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

skulle du tilfældigvis vide om det er muligt at køre en sådan ordning i en periode, f.eks. et kvartal?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal lige være opmærksom på at kørselssatsen reduceres til 50% efter de første 20.000 kilometer (årligt).

Du bliver kun beskattet af værdi af fri bil hvis du anvender virksomhedsordningen og det forudsætter at vi ikke taler om en lastbil eller specialindrettet varebil (ellers er det andre satser).

Uden for virksomhedsordningen kan du afskrive og få fradrag for en forholdsmæssig andel og denne andel vil være meget stor fordi du overvejende bruger bilen  erhvervsmæssigt.

Fordelen ved faktiske udgifter fremfor at anvende satserne er at du herved får fradrag for det tab der bliver på  bilen men om det kan svare sig afhænger af de samlede udgifter.

Hvis du kører i 4-6 måneder vil værdien af bilen alt andet lige være den samme ved start og slut og så opnår du ikke nogen afskrivning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

tak for svaret!

Fastsættes den "forholdsmæssige andel" udfra fordenligen af kørte kilometer?

Eks.: 10km privat - 90km erhverv. Dermed vil 90% af driftsudgifterne kunne trækkes fra i erhverv?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for hjælpen! God weekend samt evt. sommerferie!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)