Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til gældsbrev

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa,

 

I forbindelse med firmastop, skylder jeg min partner nogle penge, hvilket der skal laves et gældsbrev på. Der kommer selvfølgelig renter på, og det er dette jeg ikke kan finde ud af at udregne. Gældsbrevet skal løbe over 5år, og jeg ved ikke om man tager hele beløbet og tilskriver renter, eller om man gør det løbende?

Jeg ved ikke om nogen kan hjælpe mig med dette - det skal nu nok være en revisor eller advokat.

Finkena

Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Der skal laves et skriftligt gældsbrev, hvor der hver måned tilskrives renter med en fast rentesats - og så er spørgsmål om din partner kræver en fast afdragsordning eller du kan afdrage når du har råd til det.

Tjek for god ordens skyld, hvorvidt det vil være billigere at låne penge andetssteds, hvis du har økonomisk mulighed herfor.

 

Tilmeldt 21. Jan 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 04:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en rigtig god ide at få hjælp fra en advokat, det brude ikke koste det helt store, men så er det hele på plads, og i bliver ikke uvenner.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Finkena:

Hejsa,

Gældsbrevet skal løbe over 5år, og jeg ved ikke om man tager hele beløbet og tilskriver renter, eller om man gør det løbende?

Jeg forstår spørgsmålet sådan, at du er i tvivl om, hvordan man rent praktisk beregner renterne. Det bestemmer parterne principielt selv, og det kan gøres på mange forskellige måder.

Der beløb, som debitor betaler, kalder vi for debitors ydelse. Debtior ydelse består af to bestanddele; afdrag (som får restgælden til at blive mindre) og renter (som er betaling for at låne penge). Et lån kan godt være afdragsfrit, således at debitor kun betaler renter. Det kaldes et stående lån.

Hvis meningen er, at debitor skal betale en månedlig ydelse i 60 måneder, hvorefter gælden er afviklet, vil man ofte vælge at aftale et annuitetslån. Det smarte ved et annuitetslån er, at debitor skal betale det samme beløb hver måned. Det gør det nemt at have med at gøre i praksis.Teknikken bag et annuitetslån er, at rentedelen (og dermed rentefradraget) bliver mindre, og afdragsdelen bliver større, hver gang der betales en ydelse. Rentedelen bliver mindre, fordi restgælden bliver mindre, og afdragsdelen bliver tilsvarende større.

Man kan også aftale, at debitor i stedet for at betale en fast ydelse betaler et fast afdrag samt renter. Så kommer debitor til at betale et nyt beløb hver måned. Her vil rentedelen blive mindre ligesom ved annuitetslån. Men afdragsdelen er fast. Derfor vil debitors samlede månedlige ydelse (bestående af afdrag + renter) falde.

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Smallegade 36C, 1. TV

2000 Frederiksberg

 

 

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)