Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen / bil

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et lille bogføringsbureau ved siden af min faste arbejde hvor jeg forventer at fakturere ca. 14.000 om måneden fremover.

Nu går overvejelserne på om det kan svare sig at bruge virksomhedsordningen og så tage den private bil ind?

Bilen har en værdi under de 160.000, så skatteværdien er 40.000 om året. Jeg har 45 km til arbejde 3 dage om ugen og 60 km til den ene kunde og 30 km til den anden - så der er nogle kilometerpenge jeg går glip af både de skattefrie og alm befordring.

Jeg vil anslå at værdien af bilen er ca. 100.000 så der vil i år være 30.000 i skattemæssige afskrivninger.

Hvordan får man den ind i ordningen? skal der reelt set laves en slutseddel? Og omregistrering?

Synes at jeg har læst et sted at hvis man tager privat bil ind i ordningen, så bliver man uanset tidspunkt beskattet for hele året....... Hvad så med de udgifter man har haft hidtil til diesel mv. som man ikke lige har gemt bilagene på?

Vil det gøre nogen forskel om det reelt set er konens bil der skal ind i ordningen - kan virksomheden "købe" bilen af hende og så jeg først bliver beskattet fra købstispunktet. Og hvad med finansieringen heraf? Kan virksomheden "låne" pengene af hende, eller?

Står også over for en stor værkstedsregning, som ku være rar at få fradrag for :o).

Mange spørgsmål - håber der er nogle der kan hjælpe.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

JA, du skal "sælge" bilen som privat person og til virksomheden. Hvilket dermed også ender ud i en omregistrering af bilen.

Hvis bilen er 3 år ældre end 1. registrerings dato. ER beskatningsgrundlaget Faktura prisen på DIT salg af bilen til din virksomhed. Pengene for salget af bilen kan du så hæve skattefrit i din virksomhed.

Er den mindre en 3. år. er beskatningen altid iforhold til Nypris værdien. Og efter 3.  år er det 75% af nypris værdien.

Så er det reelt bare at sætte dig og regne på det... ;-)

 

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Bilen kan ikke sælges til virksomheden mod kontanter eller et lån. Den skal indskydes i virksomheden. Dvs. din egenkapital øges og du får et aktiv, der kan afskrives på. Skattevæsenet oplyser at den værdi bilen skal indskydes til er din købspris fratrukket 15% afskrivning efter saldometoden for de år du har ejet bilen privat.

Du bliver beskattet af fri bil for hele det år den indskydes - uanset hvornår på året du gør det.

Som udgangspunkt skal du overveje og regne på om det kan betale sig, hvis du har relativt mange erhvervskilometer i forhold til det private forbrug. Måske vil det være bedre at benytte km-godtgørelse.

Mvh Jan

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)