Hvis jeg har en funktionæransat, der bliver sygemeldt, hvad skal jeg så udbetale til ham/hende ? Såvidt jeg kan læse mig til, er der forskel på, hvad der skal betales afhængig af om vedkommende har været ansat under 8 uger, mellem 8-13 uger, og over 13 uger, men jeg vil høre, om der er nogle af jer, der VED det, for jeg vil jo gerne udbetale det rigtige, hverken mere eller mindre. Hvis jeg har en ansat, der har været ansat under 8 uger, skal jeg så betale a.) fuld løn b.) sygedagpengesats c.) ingenting og kan jeg søge sygedagpengerefusion fra kommunen. Og hvad hvis der er tale om en, der har været ansat over 8 uger, men under 13 ? Og hvis der er tale, om en, der har været ansat i mere end 13 uger ?
Mine egne bud vil være u. 8 uger: ingenting og nej 8-13 uger: sygedagpengesats og ja til at kunne søge sygedagpengerefusion 13+: fuld løn og ja til at kunne søge sygedagpengerefusion
Jeg har et tillægsspørgsmål: hvis den ansatte, der har været ansat her i over 13 uger bliver sygemeldt i længere tid, er der så noget loft for hvor længe jeg skal udbetale fuld løn ? For god ordens skyld må jeg hellere sige, at jeg IKKE har 3 ansatte, der alle er blevet sygemeldt, men det er mere, så hvis min ansatte BLIVER syg, så har jeg styr på, hvad der skal udbetales hvornår :) På forhånd tak for jeres hjælp |
Du skal udbetale funktionæren løn under sygdom uanset hvor længe personen har været ansat. Funktionærloven siger:
§ 5. Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre sit arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som lovligt forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets beståen har pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende sygdom.
- og der er ingen tidsbegrænsninger i forhold til ansættelsen. Husk dog at få indført noget om 120-dages reglen i kontrakten, ellers gælder denne regel nemlig ikke, og så kan langtidssygemeldinger blive rigtig dyre.