Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af kørselsfradrag?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Ebberup
Tilmeldt 18. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er lige startet her på Amino, da jeg snart skal betale moms for første gang. I den foirbindelse er der opstået et spørgsmål, i det jeg bruger min private bil og fører kørebog:

Når jeg trækker 3,56kr./km fra i regnskabet, skal der så beregnes moms af det oveni? Alle de udgifter der er i forbindelse med driften af bilen er jo momspligtige, så det skattefri fradrag bør vel også tillægges moms...eller?

 

Hilsen Peter Sippel

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

1) Du skal ikke beregne moms af det skattefrie fradrag.

2) Herudover skal du være opmærksom på, at det skattefrie fradrag på kr. 3,56 kr./km er til dækning af slid, benzin, reperationer på bilen mv. Hvis du skal trække driften af bilen fra i virksomheden så gælder reglerne for firmabil.

Du bør derfor overveje om det bedst kan betale sig at have egen bil (=kørselsfradrag) eller fri bils ordning.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-441.html

http://www.pwc.dk/extweb/fribil/fribil.nsf/FriBil?OpenForm

Mvh

HCSA 

 

 

 

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg kan se at de to links ser ud til at mangle en mulighed, hvis du er i virksomhedsordningen, nemlig en forholdsmæssig afskrivning af bilen i virksomheden.

Der er altså 3 muligheder for fradrag for bil i virksomhedsordningen:

1) Bilen købes og ejes af selskabet, og du bruger den privat. Du beskattes af fri bil, men kan trække alle udgifter fra, incl, afskrivninger i firmaets overskud, som beskrevet hos familieadvokaten ovenfor

2) Du fører kørebog og fratrækker statens sats som du nævner. Bilen tilhører dig selv og du skal selv afholde alle udgifter. Fradraget i firmaet går fra overskuddet og er således ikke beskattet (men har heller ingen moms)

3) Du bruger bilen både privat og erhverv. Hertil kræves ligeledes kørebog. Du får ikke fradrag per km, men kan istedet fratrække den erhversmæssige del af bilens udgifter i firmaet. Hvis du når året er omme f.eks. har brugt din bil 40% erhverv og 60% erhverv, så vil det sige at samtlige udgifter: Brændstof, forsikring, afgifter og 25% afskrivning af bilens værdi, kan afskrives 40% i firmaet

Du kan frit vælge hvad der bedst kan betale sig af 2 og 3, når året er omme, og du laver dit årsregnskab. Dog kan du ikke skifte mellem ordningerne mere end en gang per bil. Typisk vil en forholdsmæssig afskrivning være en bedre ide end km. penge for nyere biler, da du også får fradrag for bilens nypris (Det forudsættes at du selv har bilen, ikke firmaet). Typisk vil forsikringer mm. også være dyere. Når du efter nogle år har afskrevet på bilen, kan du med fordel skifte til km. penge når dette er mest formålstjeneligt, men når du først har gjort det, kan du ikke skifte tilbage igen, for den samme bil

 Må jeg i den forbindelse anbefale et regnskabskursus jeg engang var på, afholdt af www.initivgruppen.dk eller tilsvarende. Eller alternativt smutte forbi en boghandel og købe nyeste udgave af "Skatten" Den kommer hvert år, og fås både i en privat og en erhverv udgave (og da du jo skal bruge den i dit firma, er den fradragsberettiget, det er kurserne også)

Fra Ebberup
Tilmeldt 18. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene begge to - så har jeg i hvert fald svar på mit spørgsmål. Jeg kan se at der er et par andre muligheder, men jeg tror min situation passer bedst til kørselfradrag - men jeg vil lige regne på det.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)