Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

regler om løn og barsel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har lige et spørgsmål. Min kæreste er privat ansat (ikke som funktionær, hun er skilte teknikker) og skal snart på barsel. Virksomheden hun arbejder i er ikke med i nogen overenskomst og i hendes ansættelses kontrakt står der intet om barsel og løn.

Som jeg har forstået det er man jo altid minimum sikre dagepenge under barsel. Jeg har læst på barsel.dk (som alle virksomheder er tvunget til at betale til) at de vil refunderet forskellen mellem dagpengene (97,97 pr time) og deres sats som pt. er 142 pr. time.

Skal det forståes på den måde, at virksomheden uden omkostninger kan give min kæreste 142 kr. i timen under barsel, da de vil modtage dagpengene fra kommunen og forskellen mellem løn (max 142 pr time) og dagepenge refunderer barsel.dk ordningen.

Er dette korrekt forstået? hvis ikke håber jeg nogen vil guide mig og min kæreste gennem denne jungle.

Svaret er naturligvis interesserant da min kæreste snart skal på barsel og jeg selv er selvstændig og derfor gerne vil vide hvordan reglerne er.

Et tillægsspørgsmål er også, hvad er mine rettigheder mht. til barsel. Jeg er selvstændig med et personligt ejet firma samt medejer og ansat i et ApS, hvad har jeg ret til og hvordan?

Venlig hilsen Thomas

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Hvis din kæreste opfylder beskæftigelseskravet, har hun ret til fravær i 4 uger før forventet fødsel.

Efter fødslen har din kæreste pligt til at holde 2 ugers fravær. Efter de 2 uger, har hun ret til at holde 12 ugers fravær. (Derefter er der mulighed for forældreorlov).

Du har ret til at holde 2 ugers fravær indenfor de første 14 uger efter fødslen.

Din kæreste har ret til dagpenge. Det er korrekt, at din kærestes arbejdsgiver kan få dækning indtil 142 kr. pr. time fra barselsfonden. Men det har din kæreste ingen rettigheder til at få andel i. De fleste synes dette er ganske urimeligt!  Men inden man dømmer for hårdt, så skal man tage med i betragtningen, at der er andre situationer, hvor de 142 kr./time ikke dækker arbejdsgiverens udgifter.

Om du har ret til mere end dagpenge i de 2 uger, kan jeg ikke svare på. Det afhænger af betingelserne i din ansættelse. Men din arbejdsgiver (delvist dig selv) kan få dagpengerefusion i 2 uger.

 Held og lykke med fødslen. Big Smile

 

 

 

Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for dit svar.

Efter også at have sendt nogle spørgsmål til barsel.dk var der en venlig person derinde fra som ringede til mig i dag og jeg fik en god snak.

Barsel.dk (ATP) siger følgende.

Som ansat uden for overenskomst og hvis ansættelsesaftalen intet siger om barsel så er man kun sikret dagpenge som er 97,97 kr. i timen.

Vælger arbejdsgiveren at give mere end de 97,97 kr. i timen, lad os sige 142 kr. i timen (som er maks sat indtil d. 1 juli i år) så vil barsel.dk refunderer forskellen mellem de  97,97 og 142 kr. dog minus 8 procent til AM-bidrag.

Men andre ord koster det arbejdsgiveren de 8 procent i AM-bidrag samt de 12,5 procent i ferie penge. Så hvis arbejdsgiver vælger at give 142 kr. i 160,3 timer vil det koste ham AM-Bidrag 1821 kr. og Feriepenge 2845,33 kr. sådan som jeg lige kan regne det ud. Kan dog ik gennemskue om arbejdsgiveren vil skulle betale AM-bidrag og feriepenge hvis han kun giver 97,97 kr. timen. Hvis han skal det så er forskellen på merudgiften for han jo væsenligt mindre end mit eksempel.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Nielsen:

Som ansat uden for overenskomst og hvis ansættelsesaftalen intet siger om barsel så er man kun sikret dagpenge som er 97,97 kr. i timen.

Jeg er helt enig.

Thomas Nielsen:

Vælger arbejdsgiveren at give mere end de 97,97 kr. i timen, lad os sige 142 kr. i timen (som er maks sat indtil d. 1 juli i år) så vil barsel.dk refunderer forskellen mellem de  97,97 og 142 kr. dog minus 8 procent til AM-bidrag.

Men andre ord koster det arbejdsgiveren de 8 procent i AM-bidrag samt de 12,5 procent i ferie penge. Så hvis arbejdsgiver vælger at give 142 kr. i 160,3 timer vil det koste ham AM-Bidrag 1821 kr. og Feriepenge 2845,33 kr. sådan som jeg lige kan regne det ud. Kan dog ik gennemskue om arbejdsgiveren vil skulle betale AM-bidrag og feriepenge hvis han kun giver 97,97 kr. timen. Hvis han skal det så er forskellen på merudgiften for han jo væsenligt mindre end mit eksempel.

Nej, det tror jeg du har misforstået.

Arbejdsgiveren betaler ikke AM-bidrag, men det gør lønmodtageren derimod.

Misforståelsen ligger givetvis i, at medarbejderen fra ATP har forsøgt at sige, at lønmodtageren ikke betaler AM-bidrag, hvis hun modtager dagpengesatsen på 97,97. Er lønnen højere - bare 1 kr. i timen, skal der betales 8% i AM-bidrag af hele lønnen. 

Men det er helt korrekt, at arbejdsgiveren skal betale feriepenge, hvis der udbetales løn, hvilket han ikke skal ved udbetaling af dagpenge.

Der er en hel anden problemtik, som du ikke berører i dit spørgsmål - og det er pension. Nu ved jeg jo ikke, om din kæreste får pension oveni lønnen. Hvis hun gør, så vil det også 'koste' arbejdsgiveren noget på den konto, hvis du/I får ham overtalt til en højere løn end dagpengesatsen.

 

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)