> Vil hellere bruge pengene på noget søgemaskineoptimering... but how?
Jeg vil ikke anbefale at du vælger enten eller - men både og. Der er fordele og ulæmper ved både de betalte søgeordsannoncer og den organiske optimering. Tilsammen kan de give dig den bedst mulige dækning til den laveste pris.
Brug AdWords med de keywords som enten giver en positiv ROI (når du måler på prisen pr. klik i forhold til indtjening) og eventuelt til de ord, som er meget vigtige for din branding.
Brug den organiske optimering bredt - men sats mest der, hvor det er realistisk for dig at ranke. For de fleste sites vil de være svært at ranke på de mest brugte generiske ord (sommerhus, bil, lån, båd osv) til at starte med, så find varianter og kombinationer, medmindre konkurrence - og arbejd dig så videre op på sværere og sværere ord derfra.
Om du så skal ende med at have dobbeltdækning - altså beholde AdWords der hvor du har gode organiske rankings er en smagssag - men har du råd til det vil jeg anbefale det, for det giver alt andet lige flere kliks og mere salg.
Til sidst er så spørgsmålet om hvordan du griber det an.
Som andre har nævnt kan du enten forsøge at lære det selv - eller få nogle til at hjælpe dig. Igen er en kombination oftest det bedste. Du kan lave mange ting selv, hvis du har tiden eller medarbejderne til det - billigere end jeg og andre kan gøre det for dig. På den anden side, kan du også hente en masse hjælp og komme hurtigere i mål ved at trække på mig eller andre med mere erfaring.
Hvis du vil lære lidt mere selv er bøger, som nævnt, en god mulighed. Seminarer og konferencer er en anden. Mit firma udbyder også en "Self Service SEO" service under navnet SEO Supporten, som du kan overveje og endelig er der mange gode debatter og blogs om emnet. Fe.sk., kan du spørge her.
Hvis du vil have nogle til at hjælpe dig med optimeringen, så skal du naturligvis lave lidt research på, hvem du mener vil være bedst til at løse lige dine opgaver for dig. Generelt kan man sige, at jo mere omhyggelig du er med dette, jo større chance er der for, at du får det du havde regnet med. Og en anden generel ting man kan sige er, at det er en virkelig dårlig måde at lave research på bare at søge efter "SEO". Mange af de dygtigste SEO'ere ranker slet ikke på SEO og det der ligner - måske har de for travlt med kunderne, måske gider de bare ikke - i alle fald er det et uomtvisteligt faktum at det er sådan :)