Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan udlejer fravige lejelovens §86 stk. 3 ifm renovation/ombygning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til alle jer Aminoer der ude.

Først vil jeg gerne undskylde at dette er lidt, hvis ikke meget off-topic for dette forum.

Jeg er i opstartsfasen af et selvstændigt it firma sammen med to partnere, og har i den forbindelse længe læst indlæg og blogs her på amino.dk, men har ikke tidligere deltaget i debatten. Dette har nu ikke noget med mit problem eller dette indlæg at gøre. Jeg har blot fået et indtryk af at folk herinde er venlige og meget hjælpsomme, samt besidder viden og erfaring jeg ikke selv ligger inde med.

Jeg står med et problem ifm. med en fraflytning af et lejemål hos en privat udlejer.

Må udlejer gerne fravige sin forpligtigelse omkring genudlejning jf. Lejelovens §86 stk.3. For at renovere/ombygge køkkenet. Og i så fald kan udlejer så kræve at ombygningen skal ske i den periode vi er fraflyttet lejemålet men stadigvæk betaler husleje. Eller kan ombygningen i så fald først påbegyndes efter opsigelsesperioden er udløbet.

Lejemålet er udlejet under en "B" ordning, hvor man overtager lejemålet som beset, og selv står for istandsættelse. Der er ligeledes heller ikke skrevet noget under §11 i lejekontrakten om at lejemålet skal være fraflyttet 14 dage før lejemålets ophør, for at udlejer kan istandsætte lejemålet.

Jeg har forsøgt at google mig frem til information vedrørende dette spørgsmål og er kommet frem til følgende:

http://www.kapas.dk/artikler/artikel06.html en artikel der omhandler en dom afsagt ifm. med genudlejning.

Ønsker udlejer at sælge lejligheden eller at ombygge lejemålet, er udlejer berettiget til det,
og kan naturligvis opkræve leje i opsigelsesperioden. Udlejer er også berettiget til at afvise
potentielle nye lejere anvist af lejeren selv fx fordi lejemålet alene ønskes udlejet til én familie
eller én person.

samt http://www.amino.dk/forums/p/60101/372801.aspx (Ikke så relevant, men gav mig mod på at stille mit spørgsmål her på dette forum)

 

Hændelsesforløb:

Min kæreste og jeg har fundet en ny lejlighed som vi overtog pr. 1/6-09. Vi indgav vores opsigelse af den gamle lejlighed d. 1/5-09 altså er vi bundet frem til 30/8-09. Vi gjorde dog opmærksom på at vi ønskede at få vores lejlighed genudlejet fra 1/6-09.

Det skal lige nævnes at vores udlejer benytter sig af et administrationsfirma og det er gennem dem vi har kontakt.

Af administrationsfirmaet fik vi at vide at vi selv kunne prøve at en skaffe ny lejer, og at vi selv skulle fremvise lejligheden for potentielle lejere i opsigelsesperioden. Allerede d. 5/5-09 havde vi fundet en potentiel ny lejer, som vi henviste til administrationsfirmaet.

d.11/5-09 kontakter vi administrationsfirmaet for at høre om de er blevet kontaktet af den potentielle lejer. De bekræfter at der har været kontakt, men at ejer af lejemålet muligvis ønsker at istandsætte køkkenet, eller selv ønsker at finde en ny lejer. Ydermere siger personen fra administrationsfirmaet at vi vil blive kontaktet af dem med nærmere information i starten af den kommende uge. Fredag d. 15/5-09 har vi endnu ikke hørt fra administrationsfirmaet, og kontakter dem igen. De har endnu ikke talt med udlejer, først fredag d. 29/5-09 bliver vi kontaktet og får oplyst at udlejer ønsker at renovere køkkenet. De oplyser yderligere at vi vil blive kontaktet om en besigtigelse af lejemålet med henblik på ombygning af køkkenet. Der er nu blevet aftalt en besigtigelse d.11/6-09.

Lejelovens §86:

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Jeg håber ligeledes at jeg har skrevet en forståelig fremstilling af problemet, og har medtaget relevant information.

Til sidst kan det nævnes at vi en gang tidligere har været i clinch med vores udlejer, en sag der endte i huslejenævnet, og derfor ikke ligefrem er på venskablig fod med vores udlejer. Dog ville vi gerne finde en fredelig og rimelig løsning på den situation vi står overfor nu.

Venlig hilsen

Admiralen

 

 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejers genudlejningspligt i Lejelovens §86 stk. 3 kan ikke fraviges.

Lejelovens §9, stk. 1., 1. pkt: " Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden."

Reglen om genudlejningspligt handler kun om det økonomiske opgør mellem lejer og udlejer. Lejer har ingen juridisk indflydelse på, hvem udlejer genudlejer til, og om udlejer overhovedet genudlejer.

I den refererede dom har lejer kun givet udlejer tre uger til at genudleje. Boligretten har konkret vurderet, at udlejers genudlejningsbestræbelser har været rimelige, og så er det i den konkrete sag lejers risiko, at genudlejning ikke lykkedes.

Lejer har gode kort på hånden, hvis lejer - ved gennem sit netværk eller ved egen annoncering på nettet - har fundet en seriøs lejer, som udlejer ikke kan have indsigelser imod.

Men det er altid en konkret vurdering, som boligretten skal foretage, om udlejer burde have genudlejet til en person, som den tidligere lejer bringer i forslag. Derfor skal man være forsigtig med at udtale sig generelt om scenarier, hvor udlejer måske ikke ønsker at udleje til en familie (men kun til en enlig) eller en person, som ikke kan kreditgodkendes.

 

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Jurididsk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Tilmeldt 8. Jul 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål. Og ved ikke om det er her det skal lægges?

Jeg har opsagt min lejlighed og vil gerne have den udlejes hurtigst muligt. Mit flyttesyn finder sted den 15 juli. Så jeg håbede på at få den udlejes pr. 1 august 2009. Jeg har fundet to potentielle lejere. Men gennem den virksomhed som administrere lejlighederne er der en der har fået første ret. Jeg bliver ved med at få at vide potetielle lejer nok skal kontakte mig. Men jeg går i uvished om han så når at leje sig ind pr. 1. august, med den sløvhed han er præget af. Kan det være rigtig jeg skal hæfte økonomisk for det?

Når nu jeg har to lejere, som begge gerne vil flytte ind pr. 1 august?

Jeg mener hvordan står jeg stillet?

Mvh

redspinner

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg stødte på dette indlæg, og blev straks fanget, da jeg står i en lignende situation, hvor LLO ikke kan hjælpe uden at skulle have 650 kr. Og det er ret meget, eftersom jeg blot har et par spørgsmål.

Jeg er fraflyttet en lejelejlighed i Århus, jeg opsagde den d. 30 maj, og der er 3 måneders opsigelsesfrist. Jeg ved de skal genudleje straks jf. lejelovens regler, og jeg vil gerne have den genudlejet straks pga. jeg nu sidder med dobbelt husleje, og derfor sørgede jeg også for at have en jeg kunne anbefale flytte ind. De har tidligere sagt til mig, a de gerne vil være behjælpelige med at jeg finder en, og de har pr telefon sagt, at så ville en overtagelse kunne gøres hurtig. Måske kun på 1 måned. Men da jeg opsagde lejligheden fik jeg den besked, at de selv havde venteliste. Fair nok. Sådan er det. Men nu går jeg jo så bare og venter på, at de giver mig besked om, hvornår den bliver genudlejet. Pt. ved jeg ikke noget om, hvad der sker.

Hvor lang tid har de lov til at strække den?

Og har de ret til at renovere lejligheden mens jeg betaler husleje? (Det ved jeg ikke om de gør, men jeg "mistænker" dem for det, for der skal formentlig laves en håndvask på toilet (det havde jeg ikke) så de kan sætte huslejen på til den næste indflytter).

Det er selvfølgelig fair, at de ordner det, der ikke var ok til flyttesyn (rengøring bag komfur, en skade på trægulvet), men alt det andet... det skal vel ikke ordnes mens jeg betaler husleje, eller?

Jeg opsagde d. 31 maj 2013.

Jeg fraflyttede lejemålet d. 10 juni 2013.

Der var flyttesyn d. 11 juni 2013.

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh

Krüger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)