Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA under skarp observation hos SKAT...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Med tilladelse fra journalist Henrik Rasch, CRN.dk bringer jeg følgende citat... Læs selv mere på www.crn.dk:

Tirsdag 2. juni, 2009 07:29

Risikoen for omfattende svindel får nu Skat til at sætte den særlige selskabsform, SmbA, under lup. Det bekræfter chefen for Skats særlige afdeling for økonomisk kriminalitet, Martin Vollmer.

»SmbA er et område, der har vores interesse, fordi der er mulighed for misbrug, hvis ejerne tilsidesætter de gældende regler i ond hensigt,« siger Martin Vollmer til CRN.

Han ønsker på grund af sin tavshedspligt ikke at udtale sig om konkrete sag, men man bekræfter, at Skat i øjeblikket efterforsker en række forskellig sagskomplekser. I nogle af sagerne er også politiet involveret.

Skat undersøger ifølge CRNs oplysninger i øjeblikket, hvordan den konkursramte og genopstandne it-forhandler Multimedia World har udnyttet SmbA-selskabsformen til at unddrage sig momsbetaling på 42 millioner kroner.

»Vi undrer os meget over de selskabskonstruktioner, vi ser, og derfor holder vi jævnligt møder kammeradvokaten om disse sager,« siger Martin Vollmer.

Kammeradvokaten er i dette tilfælde lig med Boris Frederiksen, som er udpeget som kurator i konkursboet efter netop Multimedia World,som blandt andet har indkøbt varer gennem selskabet Leevia SmbA, som er oprettet og overdraget til ejerne af skatterådgiver Thorbjørn Kelstrup Henriksen.

Samme Thorbjørn Kelstrup Henriksen er blot en blandt flere kreative skatterådgivere, som Skat ifølge CRNs oplysninger går efter i sømmene i forlængelse af de verserende sager, hvor SmbA-selskaber er involveret.

»Vi har interesse for personer, som udbyder denne type selskaber. Der er nogle af disse personer, der er mere interessante end andre,« siger Martin Vollmer.

Han bekræfter desuden, at Skat er opmærksom på en række hjemmesider, hvor forskellige skatterådgivere som Thorbjørn Kelstrup Henriksen meget aggressivt reklamerer for, hvordan man kan udnytte de smuthuller, som SmbA-selskabsformen åbner for.

»Det er ikke hyggelig læsning, man finder på de hjemmesider. Den måde mulighederne bliver beskrevet vækker interesse hos en skattemyndighed,« siger Martin Vollmer.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Risikoen for omfattende svindel får nu Skat til at sætte den særlige selskabsform, SmbA, under lup.

Min stille bøn er, at folk tænker sig om. Det må høre fortiden til, at folk slår hjernen fra, når man har med såkaldt pæne mennesker og foretagender at gøre.

Hvis vi kunne kommer dertil, ville FUD være virkningsløst.

Det mener jeg vil være et væsentligt bidrag til at undgå skandaler i regi af en hvilken som helst selskabsform. Nogle mennesker fristes over evne af for ringe kontrolintensitet. Det så vi i sagerne om IT Factory A/S og Roskilde Bank A/S.

Det er ubegrundet at nære modvilje mod en bestemt selskabsform, blot fordi svindlere benytter sig af den.

Et udbredt svindelnummer, som flere kreditforsikringsselskaber advarer imod (og bruger som salgsargument i forhold til deres produkter) er, at svindlerne investerer i et hæderkronet A/S med en nominel egenkapital langt over minimumskravet og en del år på bagen og udnytter den selskabsforms høje goodwill i kombination med et hænderkronet selskab med en del år på bagen (ofte et tomt selskab, som ejerne har solgt efter at være gået på pension) til et ordentligt brag af kreditbedrageri.

Hvis man mener at kunne leve med Guilt by Association, så kan man få en rigtig god løsning, hvis man lader være med at insistere på at bruge s.m.b.a. til noget, som selskabsformen ikke er beregnet til.

Hvis man har brug for hjælp og vejledning i den forbindelse, så kan man få det hos advokat Jacob Tørner.

Et s.m.b.a. er fx ikke anvendeligt som enkeltmandsselskab. Det dur heller ikke som fond, og hvis man er ude efter en Private Interest Foundation a la Panama, så er man også bedst tjent med den ægte vare.

Men til gengæld kan et s.m.b.a. være en rigtig god ramme ramme om en flermandsvirksomhed og et alternativ til I/S, hvis selskabsdeltagerne har ønsker til deres selskabsform, som matcher s.m.b.a.

Mvh.

Ulrik Guldbæk

Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må tiltå at jeg ud af denne artikel ikke helt kan udlede hvad det er jeg skal passe på?!!?

Man kan køre et aps eller a/s i sænk lige så godt som et smba. I artiklen står der intet om hvad der er ved netop smba'er som gør dem særligt farlige.

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
dem særligt farlige

Du er vist den eneste der kalder dem farlige! Det er et spørgsmål om, at SMBA som selskabsform kan være  et billigt redskab med lille gennemskuelighed for folk der ønsker at omgå lovgivningen. Dette eksempelvis via manglende  krav om indsendelse af regnskab, stor aftalefrihed mv.

Det er ikke SMBA, som selskabsform der er problemet. Problemet  er de mennesker som ikke bruger selskabet efter lovgivnings rammer.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Malene:

Rasmus Lindgren:
dem særligt farlige

Du er vist den eneste der kalder dem farlige! Det er et spørgsmål om, at SMBA som selskabsform kan være  et billigt redskab med lille gennemskuelighed for folk der ønsker at omgå lovgivningen. Dette eksempelvis via manglende  krav om indsendelse af regnskab, stor aftalefrihed mv.

Det er ikke SMBA, som selskabsform der er problemet. Problemet  er de mennesker som ikke bruger selskabet efter lovgivnings rammer.

Tak det var lidt min pointe.

Personligt har jeg selv interesser i både aps og smba virksomheder og har ikke umiddelbart haft problemer med smba'et.

Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)