Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissætning ved salg til butikker

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg producerer papir-brugskunst som jeg gerne vil sælge til fx boghandlere, og jeg er i tvivl om en realistisk prissætning at bruge som udgangspunkt i en forhandling. I denne branche er der ikke meget relation mellem produktionsomkostninger og pris i butikkerne.

Mit udgangspunkt er at anslå en pris jeg tror slutkunderne vil betale for produktet i butikkerne, og så regne tilbage hvad butikken ville kunne betale mig og stadig have en branche-typisk avance. Dette tal har jeg haft svært ved at finde, men jeg har herinde set folk svinge tal som 30% i den branche. Dvs. hvis jeg fx tror en kunde vil betale 100kr for produktet inkl moms, så kan jeg sælge til butikken for 56kr ex moms.

Er det et hensigtsmæssig udgangspunkt?

Hilsen, Johan Rosenkilde

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvis der er tale om sæson bestemte skal du nok ikke forvente at nogen kun vil acceptere en avance på kun 30 %. 

Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar! Nej, det kan jeg godt se må have betydning for avancen.

Hvad snakker vi så? 35% eller 40%? Endnu mere?

Hilsen Johan

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 82
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ingen udgifter til produktionen? 

Hvis deres avance er 30%
Er din udsalgspris 56,00 kr./enhed

Hvis deres avance er 35%
Er din udsalgspris 52,00 kr./enhed

Hvis deres avance er 40%
Er din udsalgspris 48,00 kr./enhed

Hvis deres avance er 45%
Er din udsalgspris 44,00 kr./enhed

Hvis deres avance er 50%
Er din udsalgspris 40,00 kr./enhed

Det kommer meget an på dine produktionsforhold. 

Hvis produktet koster dig 5-10 kr. i produktion - så der kun er salgs arbejdet til at spise af dit dækningsbidrag. Så ville jeg gå lavt ind i markedet, fx ved at tilbyde 50% i avance - som et introduktions tilbud.

Og så justerer, når du ser hvor prispunktet er.

Hvis du først får solgt nogle koli, så blive de efterfølgende salg meget nemmere - så lad være med at være nervøs, hvis de første salg "er dyre", i tid, transport og penge.

Du skal lære.

NB! Da jeg arbejdede i supermarkeder var den gennemsnitligt avance 35% - afhængigt af produkt.   

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Johan Rosenkilde:

Hvad snakker vi så? 35% eller 40%? Endnu mere?

Du bliver nødt til at have 110% styr på hvad der normalt er af avancer i din branche. De tager dig ikke seriøst med mindre du tilbyder - som minimum - samme avance som lignende leverandører tilbyder. Med mindre dit produkt er virkeligt unikt.

Herudover, så skal du overveje hvad du ellers skal tilbyde. Instore marketing, tilskud så du bliver nævnt i deres reklame-aviser (det bruger bog&ide fx meget) osv.

Så det lyder som om du har en masse mere forarbejde inden du er klar til at kontakte detailhandlerne :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de gode input. Jeg har helt sikkert meget at lære - det er derfor jeg spørger de garvede på Amino :-) Og jeg er også lidt tidligt ude - jeg er fx ikke helt færdig med produktudvikling.

Det hjælper netop meget at få folks erfaringer med branchetypisk avance - det er jo ikke noget man lige slår op. Jeg mener faktisk mit produkt er unikt, men det kan jo omvendt betyde at butikkerne ikke kan vurdere om de kan sælge det. Derfor vil jeg gerne ramme noget konkurrence-dygtigt som de også er glade for.

Det er altså helt normalt at første år giver jeg høj avance, og så til genforhandling år efter tager jeg mere for produktet hvis det demonstrativt var godt sælgende?

"Tilskud så du bliver nævnt i deres reklame-aviser": har jeg slet ikke tænkt på - er det typisk et engangsbeløb der indgår i forhandlingen?

Jeg har også tænkt over om en distributør som mellemmand er bedst, fordi jeg er så grøn. Men det er jo også sjovt og jeg vil gerne lære det. Jeg anslår at have en produktionsomkostning på 10-15kr./enhed og forestiller mig en endelig pris til slutkunden omkring 75kr/enhed inkl. moms.

Hilsen Johan

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Johan Rosenkilde:

"Tilskud så du bliver nævnt i deres reklame-aviser": har jeg slet ikke tænkt på - er det typisk et engangsbeløb der indgår i forhandlingen?

Når du modtager diverse reklamer fra forretninger, med gode tilbud. Fx. op til jul og nytår, så er de varer der er i avisen tit og ofte med fordi at producenten / leverandøren har betalt for at få varerne med i tilbudsavisen.

Sådan foregår det i hvert fald i nogen brancher :o)

Hilsen Morten

Fra København
Tilmeldt 4. Jan 17
Indlæg ialt: 82
Fra  Cloudify.biz Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja den slags omtale fx i supermarked-reklameaviser - betaler de producenter, som får deres produkter i avisen - for.

Der vil der værenul "fribee'r" 

Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Fra  Johans Julehjerter Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, yes, got it Yes

Har I nogen idéer til hvordan jeg kan lave mit forarbejde bedre før jeg kontakter detailhandlerne? Altså udover at spørge mere herinde ;-)

Hilsen Johan

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)