Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling fra kunde

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

 

juristen skrev dette indlæg: 05-16-2009 11:08:



Jeg er helt uenig med dig, Guldbæk

I stedet for at skyde dig motiver i skoene til din påståede uenighed, sådan som du selv gør længere nede, vil jeg hellere forsøge mig med argumenter. Det er

min erfaring, at det gør et bedre indtryk på eventuelle tilhørere.


Det kan ikke komme kreditor til skade at tage en bestridt fordring til inkasso, så længe lovgivningen er overholdt.

Det hedder vist med et fagudtryk et cirkulært udsagn. Jeg læser videre og ser, om der dukker noget reelt indhold op.


Din pointe om at debitor skal lægge sag an mod kreditor vedrørende inkassoomkostninger og rykkergebyrer giver ingen mening for mig.

Det hører efter min ydmyge opfattelse fortiden til, at skyldnere / ikke-skyldnere blot passivt skulle afvente kreditor / ikke-kreditors næste tiltag, når nu

retsordnen stiller andre og mere fornuftige muligheder til rådighed for den skyldner / ikke-skyldner, der ønsker at tage et ansvar.

Som bekendt skal rykkerskrivelser have været afsendt med rimelig grund for at udløse rykkergebyr. I et retssamfund er det en dommer, der skal synes, at det

har været en god idé at rykke.

Det er også forbundet med den fordel, der ikke skal undervurderes, at man har rettens øre på en helt anden måde, når man selv har taget initiativ til at få

sagen afgjort, og - selvom det i en ideel verden burde være uden betydning for skyldsspørgsmålet - at betalingsmodviljen ikke dækker over en dårlig

undskyldning for manglende evne til at sætte tæring efter næring.

Vi bliver nok ikke enige om størrelsen af den reelle risiko i den virkelige verden for at udløse et anerkendelsessøgsmål, men vi kan vel nok blive enige om,

at fremgangsmåden med at bestride omkostninger ikke kan lade sig gøre, hvis der ikke er nogle omkostninger at bestride.


I den forbindelse kommer du helt korrekt ind på, at forudgående inkasso er omkostningsneutralt i og med at inkassosalæret bare bliver anset for indeholdt i

tilkendte sagsomkostninger. Det er rigtigt nok, men det er også irrelevant for den problemstilling, som jeg ridser op.


Hvis deibtor ikke vil betale inkassoomkostninger, så lader han da være og afventer at kreditor stævner ham.

Det er da en mulighed, noget traditionel og ikke særligt innovativt. Jeg vil længere nede komme ind på, hvorfor det ikke altid er den bedste mulighed.


Såfremt kreditor faktisk stævner, kan debitor jo gøre gældende, at kreditor er uberettiget til omkostninger.

Og hvis kreditor ikke stævner, så svæver den i luften.

Så undgår man også at komme i en situation, hvor kreditor anlægger sag umiddelbart før forældelsens indtræden, og debitor taber sagen på bevisnød.

Typeeksempel: Debitor, der kunne være en pæn borger med gode økonomiske forhold, føler sig beklikket på sin ære i en grad, der får den økonomiske side af

sagen til at synes underordnet. Inkassator bør altid overveje risikoen for, at modparten er villig til at bruge så mange ressourcer på processen, at det

bliver urentabelt at inddrive kreditors tilgodehavende.

Et typeeksempel til: Debitor kan være hjemløs og ikke supergod til at håndtere breve og stævninger og den slags, for nu at tage et helt anderledes eksempel.

Hvis debitors subjektive forhold udgør en reel risiko for at lide et retstab, så er det nok en god idé, at debitors rådgiver udviser lederskab i forhold til

sagens eventuelle videre forløb.

I forbrugersager giver det ofte mening at udskille den gode del af sagen (som kunne handle om omkostninger) til retten, så man kan blive tilkendt

sagsomkostninger af den del af sagen, mens man tager den del af sagen, hvor procesrisikoen ikke kan afvises som teoretisk, i et klagenævn, hvor der ikke

afregnes sagsomkostninger, bortset fra et beskedent klagegebyr.

I huslejesager kan denne fremgangsmåde være eneste mulighed, fordi husleje- / beboerklagenævn har kompetencen til at behandle hovedstolen i første instans -

og samtidigt ikke er kompetente til at behandle renter og omkostninger.


Så sparer han da retsafgiften.

Nu er det mig, der ikke kan følge dig. Det plejer at være sådan, at taberen - hvis han har nogle penge - betaler sagsomkostninger til vinderen.

En besparelse kan jeg kun få øje på, hvis sagsøgeren skulle gå hen og tabe sagen, eller hvis sagsøgte er insolvent. I det sidste tilfælde kan jeg også få øje

på en besparelse, hvis kreditor dropper sagen. Så sparer kreditor da retsafgiften.

Hovedreglen om sagsomkostninger står i Retsplejelovens §312, stk. 1. Der er undtagelser.


"§312. Stk. 1. Den tabende part skal erstatte modparten de udgifter, retssagen har påført modparten, medmindre parterne har aftalt andet."


Jeg går også ud fra, at du i dit forslag forudsætter, at debitor betaler for hovedstolen,

Jeg går her ud fra, at du her tænker på typetilfældet, hovedstol anerkendes, omkostninger bestrides.

Det er en populær misforståelse, at debitor skal betale det fremsatte krav for at undgå en retssag. Men det forholder sig anderledes. Debitors erkendelse af

gældens rigtighed er tilstrækkeligt til at yderligere omkostninger i forbindelse med retssagens behandling. Teoretisk kan man argumentere for, at debitor bør

tilkendes omkostninger i sådan en situation, men i praksis, som jeg kender til, betaler ingen af parterne omkostninger til den anden i sådant et tilfælde.

Hvis debitor både bestrider hovedstol og omkostninger ville den traditionelle taktik (fra før småsagsprocessen gjorde de små krav procesbare) gå ud på at

lade være med at betale og så iøvrigt foretage sig ingenting, hvis kreditor ligeledes foretager sig ingenting. Men hvis det drejer sig om et betydeligt

beløb, og der er udsigt til en langvarig retssag, gør udsigten til at betale dyre procesrenter det til et attraktivt valg at betale og så anlægge retssag for

at få pengene tilbage. Ved at vælge den fremgangsmåde sparer debitor, skulle en retssag gå ham imod, procesrenterne. Og skulle han være så heldig at vinde,

så får han ikke blot sine penge igen, ham får dem også forrentet særdeles attraktivt.



for hvis debitor anlægger sag om omkostningerne vil kreditor selvfølgelig nedlægge påstand om betaling af den fulde fordring, og så er sagen jo en helt

anden.

Det er jo ikke altid, at det kan lade sig gøre. Det kunne fx forholde sig sådan, at kreditor har forsømt at give debitor de oplysninger, som er nødvendige

for at vurdere, om debitor vil betale, og så kan kreditor ikke anlægge retssag med den virkning, at debitor skal betale omkostninger.

Hvad angår din fortolkning af Højesterets dom i UfR 2004.99 H, så er jeg helt uenig. Jeg har tilladt mig at sakse Højesterets bemærkninger:


Hvor i din langse saksning læser du, at ALLE bestridte krav kan tages til inkasso og udløse inkassoomkostninger?

Hvor i Højesterets afgørelser læser du, at spørgerens fordring kan tages til inkasso og udløse inkassoomkostninger?

Der kan hurtigt opstå uenighed om, om "lovgivningen har været overholdt". Med lånte ord om den hermed forbundne risiko for advokat/inkassobureau, såfremt

debitor klager: "Men det er inkassator, der bærer risikoen for, at vurderingen af indsigelsens karakter som åbenbart grundløs efterfølgende tiltrædes."

Citaterne stammer fra en af de seriøse inkassoadvokater:

http://www.mullaw.dk/media/489/inkassering%20af%20bestridte%20fordringer%20-%20god%20advokatskik%20og%20god%20inkassoskik.pdf

Kravet om, at indsigelsen skal være åbenbart grundløs står ikke direkte hverken i Renteloven eller i Højesteretsdom. Det er inkassoadvokatens vurdering - en

vurdering som jeg i øvrigt er enig i.

Notatet, der har været delvist offentligtgjort i Advokaten, omhandler begreberne, "god inkassoskik" og "god advokatskik" i relation til inkasso på baggrund

af en gennemgang af konkrete afgørelser fra advokatmyndighederne i forhold til advokater og Rigspolitiet i forhold til inkassobureauer.

Inkassoadvokaten indtager det standpunkt, som jeg fuldtud kan tilslutte mig, at "Praksis viser, at inkassobureauerne ikke har haft held til at anlægge samme

vurdering som Rigspolitiet." Dette synspunkt begrunder efter min opfattelse, en vis tilbageholdenhed med at benytte inkassoburauer, som efter min opfattelse

er useriøse.

Men også i forhold til en seriøs advokat, der gerne vil tage fordringen til inkasso, siger jeg: Hvorfor ikke bare gå direkte i byretten og få en afgørelse af

hovedstolen i stedet for at åbne sig for, at modparten kan anlægge sag om omkostninger og måske endda vinde og blive tilkendt sagsomkostninger.

Det er ikke "kun" er inkassosalæret, der står på spil. Advokatens ære - der er faktisk mange hæderlige advokater, der har sådan en - står også på spil, og så

er der lige tidspildet med en grundløs diciplinærklage eller tidsforbruget med en diciplinærklage, der munder ud i en irettesættelse eller diciplinærbøde til

advokaten.

Og så står du som klient stadig tilbage med en hovedstol, der ikke er afgjort, og den involverede advokat / inkassobureau må bruge gratis tid på en klagesag,

som for advokaters vedkommende kan ende med en diciplinærbøde. Og klinten, der har penge til gode, er ikke kommet sine penge et skridt nærmere.

Og til sidst, lige et praktisk forekommende eksempel på en situation, hvor et anerkendelssøgsmål mod inddrivelsesomkostninger (rykkergebyr og inkassoomkostninger) giver mening:


Kreditor, der meget ofte er et telefonselskab, benytter et useriøst inkassobureau - dem er der efter min ringe opfattelse et par stykker af - der konsekvent

undlader at sagsbehandler debitors indsigelser. Hvis debitors henvendelser overhovedet registreres,  så går svaret blot ud på at kravet fastholdes, uden at

der oplyses en begrundelse for, hvorfor debitors indsigelser forkastes. Ofte savnes såvel underskrift som anden angivelse af en person, der vil lægge navn

til, og meget ofte ses i bunden af samtlige henvendelser et indbetalingskort med et beløb, som ikke er udspecificeret noget sted i korrespondancen.

Ofte sidder man med en fornemmelse af, at forretningsmodellen går ud på en investering i kuverter og papir, og så håbes der på, at  adressaten kan skræmmes

til en indbetaling. Den forretningsmodel skal nok tænkes om, når man udover omkostninger til frimærker også skal indkalkulere kr. 1.540,- (kr. 1.330,- hvis

modparten er momsregistreret) til ikke-skyldnerens rådgiver, når man nu efter småsagsprocessens indførelse ikke længere kan sove trygt på, at ingen advokat

frivilligt påtager sig et stykke arbejde for det beløb, hvor af kr. 500 er retsafgift til staten, og resten forventes at dække advokatens husleje,

sekretærløn, bogholderløn, ansvarsforsikring, topskat, moms osv.

Tilsvarende har jeg stor en forståelse for, at kunder der ikke betaler deres regninger ikke bare er møgirriterende men også en hindring for at drive en

seriøs virksomhed med konkurrencedygtige priser. Jeg har også forståelse for, at villigheden til at lave gratis arbejde for ikke-betalender kunder ikke er

stor.

Begge parter må gøre sig overvejelser om, hvor langt man vil gå, men det er efter min ringe opfattelse uetisk at forsøge at overvælte egne

sagsbehandlingsomkostninger på modparten ved at fremture med gode eller dårlige krav og overlade sagsbehandlingen / tilbagevisningen til modparten.

Der kommer et værdighedselement ind i billdet, som jeg tillægger større vægt end rene økonomiske betragtninger. I et retssamfund består der ingen

forpligtelse til enighed. Det er uværdigt og krænkende at blive behandlet som en dårlig betaler, når man ikke har økonomiske problemer, men blot ikke vil

betale et krav, som man ikke er enig i. Det er unødigt konflikteskalerende og med til at skabe unødvendige "æressager", hvor klienten er villig til at give

sin advokat flere penge, end modparten har forlangt.

Når jeg får sådan en sag ind, så går min opgave ikke ud på at udtømme alle muligheder for skrive ph.d. om al mulig tænkelig jura, som sagen kunne tænkes at

bære og bruge tid på lange pennefejder med modparten. Min opgave går ud på at skabe værdi for den konkrete klient, som har henvendt sig.

I en variant, hvor klienten ofte er en velsitueret ældre person fra den pæne generation og fra en tid, hvor man "man" ikke gjorde vrøvl, tilføres klienten

ikke værdi ved at blive sparet for en udgift, som er uden betydning for klientens økonomiske situation.

Nej, opdraget går ud på at skaffe klienten af med plageånden og de mange breve, telefonopringinger og personlige henvendelser, der gør ikke-skyldneren utryg. Her skulle man umiddelbart tro, at betaling af det fremsatte krav kunne formilde ikke-kreditor.
 

Det kan det bare ikke, hvis hele sagen udspringer af, at kreditors forretningsgange ikke er betryggende, regninger bliver dobbeltudsendt, indbetalinger bliver afskrevet på nye krav (det kan måske dreje sig om at regninger for forskellige perioder overgives til inkasso, indbetalinger bliver ikke registreret, somme tider kan debitor også have et medansvar herfor, fordi debitor har mistet overblikket og betalt regninger forkert (fx betalt til telefonselskabet efter

overgivelse til inkasso, eller betalt til inkassoselskabet efter at sagen har været sendt tilbage pga. indsigelser.)

Sådanne inkassobureauer kan have dygtige sagsbehandlere - måske endda jurister, men det er bare ikke dem, der sagsbehandler. Men når de får en stævning, så ryger den ind på en dygtig sagsbehandlers bord, så sagen kan blive stoppet.

Mvh.

Ulrik Guldbæk
Juridisk Rådgivningsselskab s.m.b.a.

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

og når det så er sagt, :D hvorfor så ikke bare acceptere et uafhængigt skøn fra en 3. mand, hvis debitor betaler omkostningerne til en sådan? Hvis du er sikker på at dit arbejde er faktureret efter gængse priser, så er det vel en nem måde at lukke sagen på.

Desuden så kunne jeg ikke lade være med, at grine da jeg læste dit problem. En jyde, der ikke vil betale sjællandsk tarif for håndværkerarbejde :D hehe. Du må jo bare forklare ham, at det er dyrere ovre hos jer, da i betaler skat.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er klar over at det her er en meget gammel tråd, og at sagen antageligvis ikke længere er relevant. Jeg ville dog gerne lige påpege, at det altså er muligt at tage en mellemløsning mellem en advokat og bare at opgive kravet lidt. Der er flere gange blevet henvist til småsagsprocessen, og der vil vi ihvertfald kunne hjælpe.

Det er nemlig muligt at få sagen prøvet ved retten som en småsag med hjælp fra kandidatstuderende indenfor jura fra de forskellige universiteter. Det koster ikke når det det koster for en advokat, men idet sagen ikke er specielt indviklet er det en rigtig god løsning. Uanset om det så stadig er relevant eller skulle blive det igen på et tidspunkt. 

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

HornskovVindberg Inkasso:

Det er nemlig muligt at få sagen prøvet ved retten som en småsag med hjælp fra kandidatstuderende indenfor jura fra de forskellige universiteter. Det koster ikke når det det koster for en advokat, men idet sagen ikke er specielt indviklet er det en rigtig god løsning. Uanset om det så stadig er relevant eller skulle blive det igen på et tidspunkt. 

Det  forudsætter rådighed over en krystalkugle, der kan forudsige, om retten på et tidspunkt under sagens behandling vil synes, at sagen "angår særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål" eller "har særlig betydning for en part ud over påstanden" og flytter sagen ud af den særlige procesform for småsager med en af de to begrundelser.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Det  forudsætter rådighed over en krystalkugle, der kan forudsige, om retten på et tidspunkt under sagens behandling vil synes, at sagen "angår særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål" eller "har særlig betydning for en part ud over påstanden" og flytter sagen ud af den særlige procesform for småsager med en af de to begrundelser.

Ja, men kan enten vælge at gætte, ønske sig en krystalkugle, eller se på hvor retten reelt lægger denne grænse, og så forholde sig til sagen i lyset af denne. 

NB: Følgende er kun relevant for sager der opfylder de formelle betingelser for småsagsprocessen.

Vedr. bevisførelse

Omfanget af en sag bliver normalt for stort til småsagsprocessen fordi den ene part ønsker at føre et meget omfattende bevis. Det fremgår af retsplejelovens § 403 at bevisførelse i småsager kræver rettens tilladelse. Af Gomard, Kommenteret Retsplejelov, 8. udgave, bind 1, side 961 fremgår at:

”Bestemmelsen indebærer, at der i sager omfattet af kap. 39 gælder et skærpet relevanskrav for bevisførelse. Mens bevisførelse efter de almindelige procesregler kan ske, medmindre den skønnes at være uden betydning for sagen, jf. § 341, kan bevisførelse i sager omfattet af kap. 39 kun ske, når det må anses for sandsynligt, at bevisførelsen er af betydning for sagen”

Det fremgår endvidere at:

”Bestemmelsen skal ses i lyset af formålet om, at behandlingen af sager i medfør af kap. 39 skal være en hurtig og billig måde at få afgjort sager på”

Det eneste bevis der må føres i en småsag uden rettens tilladelse og vurdering af relevans er ifølge Gomard og Kistrup, Civilprocessen, 6. udgave, s. 594 partsforklaringer. En hver anden bevisførelse skal retten først vurdere relevansen af, for derefter at beslutte om det har tilstrækkeligt betydning for sagen til at blive ført.

 

Vedr. overførelsen af sagen til den almindelige proces

Hjemlen til at henvise en småsag til behandling uden afvendelsen af reglerne i retsplejelovens kapitel 39 følger af retsplejelovens § 402, stk. 1, nr. 1 og 2. Det fremgår direkte af retsplejelovens § 402, stk. 1, nr. 1, at en sag kan henvises når sagen: 

”angår særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål”.

Af Karnovs note nummer 1795 til retsplejeloven fremgår, at:

”Henvisning til almindelig proces kan efter nr. 1 ske, hvis sagen vedrører faktiske eller retlige forhold af en så kompliceret beskaffenhed, at sagen bør underkastes en sædvanlig omfattende behandling […]”. (Understregning er HornskovVindbergs egen fremhævning). Det same fremgår af Gomard, Kommenteret Retsplejelov, 8. udgave, bind 1, side 960.

Af Gomard, Kommenteret Retsplejelov, 8. udgave, bind 1, side 960 fremgår ligeledes at:

”[...] retten af egen drift kan henvise sagen til behandling efter de almindelige procesregler, hvis retten vurderer, at oplysningen af de faktiske forhold eller den juridiske vejledning går væsentligt ud over, hvad der kan forventes i en »småsag«omfattet af kap. 39(Understregning er egen fremhævelse).

Det centrale spørgsmål i vurderingen af om sagen skal fjernes fra småsagsprocessen  er, om de i stævningen påberåbte forhold og anførte argumenter gør, at sagen ”er af så kompliceret beskaffenhed” og ”går væsentligt ud over, hvad der kan forventes i en »småsag« omfattet af kap 39.”

 

Fra retspraksis kan henvises til en række domme med relevans for afgørelsen af spørgsmålet om hvorvidt nærværende sag kan behandles som en småsag.

 

I U2009.1274V havde S anlagt sag )der startede som inkassosag) imod A med påstand om betaling af 38.998 kr. Byretten afsagde kendelse om, at sagen ikke skulle behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om småsager. Denne kendelse blev kæret til landsretten. Sagen omhandlede ifølge stævningen bl.a. en regning for montering af køkkengulv. A gjorde som sagsøgt gældende, at hun principalt ikke skyldte beløbet, subsidiært at S havde fortabt retten til kraver og mere subsidiært at den fakturerede pris var urimelig. A oplyste ligeledes at hun ville begære syn og skøn. På tidspunktet for Vestre Landsrets behandling af kæremålet var omfanger af syn- og skønnet uafklaret, ligesom S havde protesteret imod syn- og skøn. Landsretten henviste til forarbejderne til retsplejelovens § 402 og anførte, at sagen ikke angik særlig komplicerede faktiske eller retlige forhold, og at betingelserne for henvisning til almindelig proces ikke var opfyldt. Landsretten ophævede derfor byrettens kendelse.

 

I U2009.1290V anlagde K sag mod både A og B med påstand om betaling af 28.486,50 kr. Lige som i den ovenfor nævnte dom afsagde byretten kendelse om, at sagen ikke skulle behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 39. Dette blev ligeledes kæret af A til landsretten. Tvisten vedrørte betaling af As og Bs leje af Ks bådeplads i en periode. A havde principalt påstået sagen afvist, subsidiært frifindelse, og mere subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb. Til støtte for afvisningspåstanden gjorde A bl.a. gældende, at Vestre Landsret ved dom afsagt den 15. maj 2007 havde truffet en retskraftig afgørelse i sagen. Til støtte for den subsidiære påstand gjorde A gældende, at der ikke forelå en lejeaftale, at hun løbende havde fremsat indsigelser, og at hun havde et modkrav af samme størrelse. Lige som i den ovenfornævnte sag henviste landsretten til forarbejderne til retsplejelovens § 402 omgjorde byrettens afgørelse under henvisning til at den pågældende sag ikke angik særlig komplicerede faktiske eller retlige forhold, og at betingelserne for henvisning på grundlag af bestemmelserne i retsplejelovens § 402, stk. 1 ikke var opfyldt.

 

I U2009.1302V anlagde K sag mod A vedrørende et påstået resttilgodehavende i forbindelse med As køb af 3 køer og 2 tyrekalve. A gjorde gældende, at 2 af de leverede køer ikke var avlskøer, og at hun som følge af denne mangel havde krav på et forholdsmæssigt afslag. Sagen havde ifølge stævningen en økonomisk værdi på 26.665 kr., men M havde i replikken forhøjet påstanden til 37.915 kr. Byretten havde tillade A at stille spørgsmål til en sagkyndig under sagen. A anmodede om at sagen blev taget ud af småsagsprocessen, hvilket byretten ved kendelse afviste. Kendelsen blev kæret til landsretten, der stadfæstede både byrettens kendelse om afvisning af at fjerne sagen fra småsagsprocessen, og byrettens tilladelse til at stille spørgsmål til sagkyndig. Byretten begrundede afvisningen af brugen af retsplejelovens § 402, stk. 1 med samme begrundelse som i de to tidligere nævnte domme.

 

I U2010.963/1V havde advokat A anlagt sag mod Advokatnævnet til prøvelse af nævnets kendelse, hvoraf A var pålagt en både på 10.000 kr. for tilsidesættelse af god advokatskik. Af Advokatnævnets afgørelse fremgik, at den ville blive offentliggjort med oplysninger om As navn på nævnets hjemmeside, hvis afgørelsen blev stadfæstet. Landsretten fastslog her, at retsplejelovens § 402, stk. 1, nr. 1 ikke kunne begrunde at sagen ikke blev ført som småsag, men at den skulle fjernes fra småsagsprocessen, jf. retsplejelovens § 402, stk. 1, nr. 2 idet afgørelsen ville have en særligt vidtrækkende betydning for A som advokat.

I U2009.603V havde F anlagt sag imod A med påstand om betaling af 50.000 kr., og gjorde samtidig gældende, at sagen skulle behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om småsager. Dette protesterede A imod. Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt F var berettiget til provision, herunder beregningsgrundlaget for denne, samt spørgsmålet om beregning af en eventuel godtgørelse efter ansættelsesbevisloven. Under hensyntagen til dette meget store omfang, sammenholdt med det faktum at der var sket en ændring i den relevante bestemmelse (ansættelsesbevislovens § 6) der ville medføre et behov for helt ny lovfortolkning, besluttede Vestre Landsret at sagen havde et tilstrækkeligt kompliceret faktisk og retlige indhold, at sagen i medfør af retsplejelovens § 402, stk. 1 skulle behandles udenfor reglerne om småsager.

 

 

Sagerne i U2009.1274V, U2009.1290V og U2009.1302V omhandlede alle forhold der var rimelig omfattende, relativt indviklede og krævede en del bevisbedømmelse, og i alle tre domme fastslog landsretten, at sagen endnu ikke var nået til det punkt hvor den var omfattende nok til at blive flyttet ud af småsagsprocessen.

I U2009.603V blev sagen overført til den almindelige proces idet sagen ikke alene havde et stort faktisk og juridisk omfang, men også i et vist omfang omfattede et behov for ny lovfortolkning af ændret bestemmelse i ansættelsesbevislovens § 6. I U2010.963/1V blev sagen ligeledes flyttet ud af småsagsprocessen, idet landsretten fandt, at offentliggørelsen af Advokatnævnets afgørelse ville have meget vidtrækkende konsekvender for den pågældende advokat.

Ud fra dette, kan man så normalt vurdere om sagen kan føres som en småsag eller ikke, ud fra en vurdering af sagens omfang og dens potentielle konsekvens for parterne. Det er naturligvis aldrig en garanti, lige så vel som det aldrig er en garanti at et skøde kan tinglyses, eller at en meget oplagt sag faktisk kan vindes. Men det kræver ikke nogen krystalkugle at vurdere spørgsmålet relativt præcist.

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er klart, at der ikke er noget, der er sikkert her i livet. Som jeg ser det tilbyder HornskovVindberg en billig måde at få ført sin småsag. Hvis sagen så bliver taget ud af småsagsprocessen, må man jo så henvende sig til en advokat. Man må derfor på forhånd gøre op med sig selv om man vil tage denne "risiko".

Nu ved jeg ikke hvor mange retssager du fører, Guldbæk, men det er min erfaring, at domstolene er endog meget tilbageholdende med at tage sagerne ud af småsagsprocessen i andre tilfælde end hvor begge parter er enige. Endvidere er det et fåtal af sagerne med en sagsgenstand på under 50.000 kroner, hvor man overhovedet kan overveje at begære sagen udtaget af småsagsprocessen.

Eneste tilfælde hvor retterne er forholdsvis konsekvente, er hvis der skal afholdes syn og skøn. Så vil sagen oftest blive udtaget af småsagsprocessen.

Den eneste udfordring ved HornskovVindbergs løsning er spørgsmålet om ansvarsforsikring. Advokater er som bekendt altid ansvarsforsikret, men det er ikke-advokater ikke forpligtet til, og det skal man holde sig for øje, når man søger juridisk rådgivning. Jeg mener dog ikke, at det er et reelt problem, hvis man holder sig til at føre sager under småsagsprocessen.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)