Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ophavsret

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Varde
Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 762
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg bl.a. har lidt info omkring sportsprofiler, i hvor stor grad er det tilladt at "stjæle" information fra bøger, hjemmesider etc.? og hvis det ikke er tilladt, hvordan skal jeg så få informationen ned på min side uden at træde nogen over tæerne?

Hilsen en ambitiøs iværksætter :D

Jeg skriver om gadgets og gear på ---> vilebo.dk <---

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg mener det er tilladt at tage infomation fra sider hvis du skriver til slut eller start Citat af: www.xxxx.dk, men tror det kræver at man for lov..

 

Du har selvfølgelig lov til at "lære" af tekster også formulere en profil selv.

 

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John.

Godt du spørger inden du gør noget forkert.

Der er flere muligheder:

  • Spørg dem du vil sælge information fra og indgå et samarbejde med dem.
  • Der findes i ophavsretten noget, der hedder "citatreglen", hvor du med tydelig kildehenvisning har lov til at lave uddrag af andres værker.
  • Du kan sætte dig godt og grundigt ind i stoffet og selv være forfatter i stedet for at kopiere andres værker.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Varde
Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 762
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar :)

 

Men vil det så sige ren teoretisk at, hvis jeg "lærer" teksten uden ad og omskriver den så er det lovligt?

 

F.eks hvis der stå i en bestemt tekst om xxxx at han er så høj, laver det og det, er gift med den, har præsteret det og det osv. Og jeg omskriver det lidt, og sætter det i skema i stedet for at det står som almindelig tekst, så er det lovligt?

 

 - John Bakken :D

Jeg skriver om gadgets og gear på ---> vilebo.dk <---

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vurderer, at du stadig er for tæt på originalmaterialet.

Du skal så langt væk, at ophavsmanden, der har forfattet originalteksten ikke vil se det og sige til sig selv: "Alt det han har skrevet er jo intet andet end en omskrivning af mit materiale."

Så hvis du ikke selv er ekspert på området vil jeg råde dig til at lave en 50/50 med ophavsmanden. Det er mest fair over for den, der kommer med viden.

Ellers vil jeg anbefale dig at blive en ekspert og have dine egne meninger om tingene.

ELLER entrere med en anden der ER ekspert. Det har jeg f.eks. gjort med www.espressoguiden.dk. Her deler vi indtægterne 50/50.

Du må regne med, at hvis du bare laver nummeret med skemaet, så skal der bare 2 spørgsmål til efterfølgende, så er det tydeligt for enhver, at du ikke ved, hvad du snakker om og så kan alle dine anstrengelser være spildt.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JohnBakken:

F.eks hvis der stå i en bestemt tekst om xxxx at han er så høj, laver det og det, er gift med den, har præsteret det og det osv. Og jeg omskriver det lidt, og sætter det i skema i stedet for at det står som almindelig tekst, så er det lovligt?

 

Jeg kan ikke se noget ulovligt i at du skriver denne information med dine egne ord.

 

Fra Varde
Tilmeldt 7. May 09
Indlæg ialt: 762
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian iMARKETING:

Jeg vurderer, at du stadig er for tæt på originalmaterialet.

Du skal så langt væk, at ophavsmanden, der har forfattet originalteksten ikke vil se det og sige til sig selv: "Alt det han har skrevet er jo intet andet end en omskrivning af mit materiale."

 

hvis man omskriver en tekst så meget, så er der jo ingen der ved hvad der står, ved godt hvad du mener, men det er jo ikke muligt...

så den eneste udvej er at få accept af "forfatteren" ? (:

Jeg skriver om gadgets og gear på ---> vilebo.dk <---

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det bare er facts om personer, så er det jo ret umuligt at digte sin egen version.

Forfatteren af original materialet har vel ikke ophavsret på en fodboldspillers højde? Smile

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnBakken:

hvis man omskriver en tekst så meget, så er der jo ingen der ved hvad der står, ved godt hvad du mener, men det er jo ikke muligt...

så den eneste udvej er at få accept af "forfatteren" ? (:

Det er jo det, der er meningen med ophavsretten Wink

At alle ikke bare kan kopiere andres slid for herefter at udgive det som sit eget.

Hvis du selv bruger tusindvis af timer på at uddanne dig (som jeg gør) og skriver markedsføringsmateriale baseret på alle disse timer, så ville du sikkert selv sætte pris på, at andre ikke bare kan kopiere det og udgive det som sit eget.

Prøv af forestil dig hvilket kaos det ville blive, hvis vi ikke havde loven om ophavsret.

Mvh,

Christian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)