Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avanceret salgsstatistik, eller?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Går og overvejer kraftigt at starte en webshop. Lige nu er jeg på det plan hvor jeg går og suger alt til mig af materiale jeg kan, lige fra E-værksætteren til Thorborg’s Talkshow osv.  Dette betyder også at mange aspekter af min potentielle webshop bliver vendt oppe i mit hoved.

I min webshop skal jeg sælge kunst videre fra kunstnere, hvor de så får en provision (nok ikke det rigtige ordvalg) hver gang jeg sælger et af deres billeder – lad os f.eks. sige på 100 kr.

Da jeg er en fattig mand, satser jeg med at lægge ud med en standard webshop-løsning, som f.eks. Dan Domain. Men da kunstnerne får provision af hvert billede jeg sælger, skal de jo kunne se hvor mange penge de har tjent. Til at starte med overvejede jeg bare at lade dem få indblik i regnskaberne og vise dem at jeg har solgt X antal af produkt A og X antal af produkt B. Men jeg er bare nervøs for at mange af dem så vil springe fra, da jeg i og for sig bare kan skrive nogle fiktive salgstal på og røvrende dem for deres del af provisionen.

Så mine spørgsmål er:

-          Findes der et tilkøbsmodul man kan få til at arbejde sammen med en standard webshop-løsning, så hver kunstner har et log-in, hvor de kan se hvor meget der er solgt? Altså en eller anden form for avanceret statistik-program.

-          Synes I jeg bare burde dem få indblik i mine regnskaber en gang om året og håbe på at de stoler på mig?

-          Findes der en helt 3. løsning der ville gøre dette lettere?

Da jeg ikke skal starte webshop her nu er det ikke noget jeg behøver ’her og nu tilbud’ på – men jeg vil meget gerne høre jeres mening/råd om dette!

Glæder mig til at høre fra jer – på forhånd tak.

Med Venlig Hilsen

Kasper Andreassen

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Er der tale om media-filer, som du omtaler som kunst?

For hvis det er rigtige fysiske varer, som du flytter fra A til B, så burde alt dit ovenstående slet ikke være nødvendigt, da du formentligt ikke henter varen hos kunstneren før den er solgt?

Kan du være lidt mere explicit om, hvad det er og hvordan selve transaktionen af kunsten foregår?

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 11. Feb 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Synes det lyder spændende, har slet haft firma hvor vi solgt kunst fra kunsterne, det gik fint, så det er helt sikker bære dygtigt det du taler om. (selvfølgelig med hårdt arbejde).

Men følger ikke dit problem med provisionen.  Lav det eget ark som holder styr på det i starten, der vil der ikke blive nogle problemer, du skal tænke på begge partner som udgangs punkt er seriøse mennesker.. Der burde ikke være et troværdigheds problem, og kunster er ikke særligs mistroiske, det er positive mennesker..

Lad vær med at bruge dyre domme på det nu, ikke der du skal ligger arbejdet.. Når du har kørt 1 eller 2 år, vil du altid kunne ændre det til nemmere og mere kontrolleret måde. Ligesom alting udvirkler sig ligesom virksomheder og deres arbejdesgang. Og man kan nemt få de systemer du taler om. Men vil man synde kan man altid synde.. Fokusere ikke på synd(altså mistidlig), fokuser hvor pengene ligger...  

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg misforstå det, men kunstneren kan vel i princippet selv tage følge med i salget qua jeg går ud fra en bestilling leveres direkte fra han/hendes galleri?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Er der tale om media-filer, som du omtaler som kunst?

Hej Flemming. Ja der er netop tale og digitalkunst som leveres digitalt og derefter produceres.

jevo:

Lad vær med at bruge dyre domme på det nu, ikke der du skal ligger arbejdet.. Når du har kørt 1 eller 2 år, vil du altid kunne ændre det til nemmere og mere kontrolleret måde. Ligesom alting udvirkler sig ligesom virksomheder og deres arbejdesgang. Og man kan nemt få de systemer du taler om. Men vil man synde kan man altid synde.. Fokusere ikke på synd(altså mistidlig), fokuser hvor pengene ligger... 

Tak for det gode råd - vil også bare gerne være sikker på aspekter som dette inden jeg går igang, så jeg ikke får ubehagelige oplevelser undervejs :-).

scagrp:

Ved ikke om jeg misforstå det, men kunstneren kan vel i princippet selv tage følge med i salget qua jeg går ud fra en bestilling leveres direkte fra han/hendes galleri?

Nej der er tale om digital-kunst der leveres digitalt.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Det er slet ikke så problemfyldt som du tror.

Mange webshops understøtter en download funktion, så når varen er betalt, så er der adgang til download af den pågældende fil. Når alting ligger elektronisk og styres med fortløbende numre i shop-systemet, så har du faktisk ikke mange muligheder for at snyde dine kunder på det felt. Ergo behøver du blot lave et statistik udtræk af din database, der kan vise dem, hvor meget en fil er blevet downloadet eller betalt for.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Tak for dit hurtige svar! Tror du misforstå det lidt. Selve filerne sendes kun digitalt når de leveres af kunstneren, derefter trykker jeg den .JPG-fil ud på et lærred og sælger fysisk til kunden. Er mig der ikke lige har formuleret det godt nok :-).

Med Venlig Hilsen

Kasper Andreassen

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper,

Ok, nu begynder det at dæmre her.

Som jeg så ser det, så må kunstneren i første omgang levere en mindre skaleret billede til dig, som er ubrugeligt for tryk - indtil varen er solgt og du derefter rekvirerer den rigtige tryk-klare fil, som derefter danner grundlag for afregning af provision.

Hvis det er sådan, at du kan anvende den samme fil til print mange gange, fordi ejerskabet af kunsten ikke overgår til køber, så må I finde en løsning på dette. Evt. må du erhverve dig rettighederne af kunstneren for et engangsbeløb - men så forsvinder fidusen lidt ligesom, da du så har fået store omkostninger på halsen.

Ellers må det bero på tillid mellem parterne.

Og igen - det er stadig muligt at køre en masse statistik på webshops, så du burde have ligeså gode muligheder for dokumentation, som tidligere. De har dog svært ved at finde ud af, om du også sælger det via andre kanaler etc.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Tak for dit svar. Tillid er nok nøgle-ordet i dette sammenhæng - og som du selv siger, så kan man altid finde en måde at svindle på, hvis det er det man vil, så 100 % sikkerhed vil der aldrig være. Jeg siger tusind tak for din hjælp, nu har jeg hvertfald fået nogle gode idéer til hvordan jeg skal tackle situationen.

All the best

Kasper Andreassen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)