Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En masse (sikkert nemme) spørgsmål :-) Bl.a. e-conomics!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Nu er min webshop for alvor kommet i gang, og så skal der jo være styr på sagerne.

 

Jeg er en af de typer, som er ret langsomt opfattende, mht. regnskab, men jeg VIL lære det! Jeg startede med winfinans, men efter at have både læst og hørt meget godt om e-conomics har jeg kastet mig ud i det.

Dette medfører dog en del spørgsmål. Jeg vil prøve at liste dem op herunder:

 

1. Når jeg sælger noget via trendsales, er salgskvitteringen fra trendsales så nok?

2. Jeg har nogle udgiftsbilag både på computeren og på papir (bon'er etc.) - hvordan får jeg nemmest lavet et system med dem?

3. Hvor konterer jeg porto/fragt?

4. Diverse kontorartikler - hvor konteres de? Fx. mapper, papir, blæk etc.?

5. Da det er en webshop jeg driver, er jeg naturligvis afhængig af både computer og internet. Kan jeg få nogle fordele pga. det? Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det, men kan det forsvares at firmaet betaler noget af fx internetregningen, og i så fald - hvor meget?

 

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej :-)

 

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Dette er ment som et godt råd fra en ejer af et regnskabskontor.

Jeg ser alt for ofte ikke-regnskabskyndige kaste sig ud i det med stor entusiasme, men det ender desværre ofte med en revisorregning, som er større end den behøver at være. Brug 6-8.000,- i opstarten på en dygtig bogholder. De er givet godt ud. Han/hun kan gennem bogføringen oplære dig til selv at stå for det meste. Så kan du bruge vedkommende efterfølgende til lige at checke det inden revisoren skal have fingrene ned i det.

Jeg sammenligner det ofte med en automekaniker. Jeg har ikke en disse forstand på biler, men kan dog skifte pærerne selv. Gav jeg mig til at skifte motoren eller dækkene selv, ville det også ende med en meget stor mekanikerregning.

Det var ikke svar på dine spørgsmål, men jeg håber du kunne bruge det alligevel....

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår så udemærket hvad du mener ;-) Og tak for dine velmenende råd.

Jeg er dog i den situation, at jeg har en meget sød veninde, som er revisor-elev. Hun hjælper mig hen ad vejen. Dog er det så praktisk at hun er på 14 dages ferie lige nu, og jeg vil gerne have hurtigt svar på mine spørgsmål :-)

Men jo - 1000 tak for dine råd...

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, så hænger det bedre sammen....

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Elviraogsixten:

Hej alle,

 

Nu er min webshop for alvor kommet i gang, og så skal der jo være styr på sagerne.

 

Jeg er en af de typer, som er ret langsomt opfattende, mht. regnskab, men jeg VIL lære det! Jeg startede med winfinans, men efter at have både læst og hørt meget godt om e-conomics har jeg kastet mig ud i det.

Dette medfører dog en del spørgsmål. Jeg vil prøve at liste dem op herunder:

 

1. Når jeg sælger noget via trendsales, er salgskvitteringen fra trendsales så nok?

2. Jeg har nogle udgiftsbilag både på computeren og på papir (bon'er etc.) - hvordan får jeg nemmest lavet et system med dem?

3. Hvor konterer jeg porto/fragt?

4. Diverse kontorartikler - hvor konteres de? Fx. mapper, papir, blæk etc.?

5. Da det er en webshop jeg driver, er jeg naturligvis afhængig af både computer og internet. Kan jeg få nogle fordele pga. det? Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det, men kan det forsvares at firmaet betaler noget af fx internetregningen, og i så fald - hvor meget?

 

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej :-)

 

Hej Elvira

Først vil jeg foreslå dig, at du udskriver kontoplanen, og gennemlæser kontiene - derved vil du få svar på både spørgsmål 3 og 4. Herudover vil jeg anbefale dig at læse det indlæg, Niels har skrevet med en masse spørgsmål på bogføring, da det giver dig et rimeligt indblik i bogføringens magiske verden, og en masse gode råd og vejledninger.

Udover, at jeg er helt enig med Fokus, vil jeg dog lige svare kort på dine øvrige spørgsmål:

1) Ja

2) Udskriv alle bilag og læg dem i datorækkefølge ud fra, hvornår de er betalt/indgået i banken.

5) Jeg kan se på din hjemmeside, at du er selvstændig erhvervsdrivende. Du kan trække dine internetudgifter fra forholdsmæssigt. Omkring yderligere fordele som selvstændig, vil jeg igen foreslå dig at bruge 10 minutter på lige at læse spørgsmål og svar igennem fra Niels, da det er ret omfangsrigt:

http://www.amino.dk/forums/p/56408/341504.aspx#341504

God fornøjelse :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Elviraogsixten:

Hej alle,

 

Nu er min webshop for alvor kommet i gang, og så skal der jo være styr på sagerne.

 

Jeg er en af de typer, som er ret langsomt opfattende, mht. regnskab, men jeg VIL lære det! Jeg startede med winfinans, men efter at have både læst og hørt meget godt om e-conomics har jeg kastet mig ud i det.

Dette medfører dog en del spørgsmål. Jeg vil prøve at liste dem op herunder:

 

1. Når jeg sælger noget via trendsales, er salgskvitteringen fra trendsales så nok?

2. Jeg har nogle udgiftsbilag både på computeren og på papir (bon'er etc.) - hvordan får jeg nemmest lavet et system med dem?

3. Hvor konterer jeg porto/fragt?

4. Diverse kontorartikler - hvor konteres de? Fx. mapper, papir, blæk etc.?

5. Da det er en webshop jeg driver, er jeg naturligvis afhængig af både computer og internet. Kan jeg få nogle fordele pga. det? Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det, men kan det forsvares at firmaet betaler noget af fx internetregningen, og i så fald - hvor meget?

 

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig på vej :-)

 

Davs du.

1. Lav en faktura - det tager du ikke skade af.

2. Lav en bilagsserie, enten elektronisk eller i et ringbind - start med nr. 1.

3. Fragtindtægter posterer du momsfrit under din omsætning. Fragtomkostninger kan du da komme ind under de variable omkostninger. Er der forskel i din favør skal du momse denne - det kan du gøre i forbindelse med momsafregningen.

4. Bruger du e-conomics standard kontoplan kan du smide dem på 3600 Kontorartikler - du kan også oprette flere konti hvis du vil have det specificeret yderligere.

5. Hvor meget bruger du computer og internet henholdsvis erhvervsmæssigt og privat?

VH Jørgen Olsen

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar - og Susanne - tak for linket. Det vil jeg bestemt kigge nærmere på.


Jørgen - jeg synes det er svært at vurdere, hvor meget jeg bruger internet og computer til hhv. privat og forretning, men jeg vil nok skyde på, at jeg 60 % af tiden, bruger det udelukkende til forretning.

Mht. kvitteringerne fra Trendsales.. Jeg laver en faktura når jeg sælger noget, men når jeg køber noget derinde - reklame, sms-hilsner osv., skal jeg vel også kontere dette?

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

 

3. Fragtindtægter posterer du momsfrit under din omsætning. Fragtomkostninger kan du da komme ind under de variable omkostninger. Er der forskel i din favør skal du momse denne - det kan du gøre i forbindelse med momsafregningen.

 

 

Sådan som jeg har forstået det, er der da ikke moms på porto, vel? Jeg sender altid som pakke, da jeg bruger track-nummer...

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Elviraogsixten:

Jørgen Olsen:

 

3. Fragtindtægter posterer du momsfrit under din omsætning. Fragtomkostninger kan du da komme ind under de variable omkostninger. Er der forskel i din favør skal du momse denne - det kan du gøre i forbindelse med momsafregningen.

 

 

Sådan som jeg har forstået det, er der da ikke moms på porto, vel? Jeg sender altid som pakke, da jeg bruger track-nummer...

Hejsa.

Det er helt rigtigt. Men er dine forsendelsesindtægter større end dine udgifter skal der svares moms af differencen - din avance er jo ikke porto - det er momspligtig fortjeneste.

VH Jørgen Olsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)