Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og bogføring af hobbyaktivitet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I skatteeksperter

I er altid så flinke til at kommentere på indlæg og håber derfor på et svar på nogle spørgsmål.

Jeg har en ven, som ved siden af sit fuldtidsarbejde som grafiker tjener lidt håndører ved grafisk arbejde til nogle få, små kunder. Det ønsker han (naturligvis!) skal foregå helt efter bogen, dvs. betale skat af den indtjening. Men hvordan? Han er ikke selvstændig, men det foregår udelukkende på hobbybasis. Han udsteder fakturaer, som han skal uden moms. Hvilken rubrik på selvangivelsen foregår denne indtjening på og kan han få fradrag for omkostninger forbundet med hobby-indtjeningen? Hvis ja, er der samme krav til regnskab som for andre enkeltmandsvirksomheder.

For at gøre det mere kompliceret maler han også et billede i ny og næ til venner eller andre, som synes, at hans billeder er pæne. Foregår det skattemæssigt på samme måde som den grafiske hobby-aktivitet eller er der en minimumsgrænse eller minimumskrav for at skulle opgive sådanne ting til SKAT?

Blev det for kringlet? Skal nogle ting uddybes? Jeg håber på et fyldestgørende svar fra alle Jer revisorer, som altid er friske på at kommentere. Jeg har selv et regnskabskontor, men dette overgår desværre mine evner.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bruger du begrebet hobbyaktivitet og det er nok også den rigtige betegnelse i hans hverdag. Det er ikke det han skal leve af men mere for "sjov". I Skats verden er en hobbyvirksomhed dog en virksomhed hvor der ikke er udsigt til at den vil give vedvarende overskud og får virksomheden dette prædikat vil underskud ikke kunne fratrækkes. 

Som jeg tolker det udfører han det meste af sit arbejde ved at bruge sine hænder på en computer eller et malerlærred. Dvs. han har næppe mange omkostninger og det må formodes at give et mindre overskud.  

Medmindre nogle af disse umkostninger må anses at være private vil han derfor have fradrag og derved kun være skattepligtig af overskuddet.

Billederne: Jeg formoder han sælger dem til venner m.v. og det skal han svare skat af (overskuddet).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Takker for svaret.

Vil det sige, at han kan få kørselsfradrag pr. kilometer, når han er ude ved sine grafiske kunder og når han er ude at aflevere et billede? Fradrag for malingen samt lærreder? Hvor detaljeret skal sådan et regnskab være og hvilken rubrik på selvangivelsen skal bruges?

Momsgrænsen på 50.000,- i omsætning - er den uvæsentlig i dette tilfælde, da han ikke er registreret og blot har en hobbybeskæftigelse?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil det sige ja. Momsgrænsen på de 50.000 kr. har intet at sige skattemæssigt.  Der skal laves et regnskab og en opgørelse kørslen. Formelt set skal der laves kilometerregnskab men når vi taler om mindre kørsel - hvad der nok er tale om - bør en opgørelse af denne kørsel umiddelbart være gangbar i de fleste situationer.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg takker for de hurtige svar.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det er super! Jo mere info desto bedre.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er en glimrende beskrivelse. Kender den udmærket godt (har arbejdet sammen med begge) Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket - det var noget jeg kunne bruge også. Har dog sat en revisor i sving med mit regnskab, måtte erkende at det ikke er min stærke side. (MEN.. så er der også det mere tid til at male i Wink)

Med farverig hilsen

Charlotte Eland  •   webgalleri - www.charlotte-eland.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)