Hej jeg/vi har en sælger i firmaet som har meldt sig syg. dog har vi ikke fået en lægeerklæring.
Men for lidt over 14 dage siden meldte han sig "syg" med den begrundelse, at han var nedtrykt fordi han blev sagt op. Vi bad om en lægeerklæring som vi ikke har fået endnu.
en anden ting, han har ved ansættelse IKKE gjotr opmærksom på hans sukkersyge. men det er en anden side af sagen. han er funktionæransat.
|
Hej
Som du selv nævner er manden funktionær, da han er sælger,
Som funktionær er sygdom lovligt forfald, som det hedder. Hvilket i praksis giver ret til fuld løn under sygdom. Manden har altså ret til normal løn.
Du nævner, at I for 14 dage siden bad om en lægeerklæring, og det er sådan set iorden. Læs HK: http://www.hk.dk/www/job_og_loen/funktionaerlov/sygdom
Medarbejderen har ikke reageret og I vil nu tilbageholde løn. Jeg kan godt forstå tankegangen, men jeg vil absolut ikke anbefale fremgangsmåden. Problemet er at I - ud fra de foreliggende oplysninger - ikke har reageret. Fremgangsmåden skulle have været 1) Bed skrifteligt om en lægeerklæring med en frist på 4 dage. 2) Hvis den udebliver sendes en rykker med 2 dages frist 3) ved fortsat udeblivelse sendes en ophævelse af ansættelsesforholdet.
Hvis I begynder at reagere nu - og ubegrundet tilbageholdelse af lønnen vil være meget meget svært at argumentere for- vil fagforeningen komme efter jer - og sandsynligvis begynde at kigge sagen efter for den mindste fejl. Jeg vil anbefale at I betragter det som "sunk cost" og ellers kigger fremad.
Du er velkommen til at ringe hvis du ønsker videre vejledning.
Venligst
Karsten