Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startkapital Indskudt i A/S fra to Holding Aps

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos,

Jeg har fået ansvaret for bogføringen i et nyopstartet A/S og er kommet godt igang med e-conomics, der som udgangspunkt er til at arbejde med. 

Mit problem er nu at jeg skal have bogført indskuddet i A/S fra to forskellige Holding Aps´er. Hvert indskud på 500.000 kr  er udformet som lån med afdrag til de to holdingselskaber. Hvordan får jeg gjort dette korrekt i economics?

 Håber i kan hjælpe, på forhånd tak

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke economics rigtigt men hvis det er lån skal det jo føres som en gæld i A/S'et og modposten er pengestrømmen. Dvs indbetalingerne på selskabets bankkonto.

Men nu siger du at selskabet er nyopstartet. Det vi taler om er vel forhåbentlig at de to holdingselskaber tilsammen har indskud 1,5 mio. kr. hvoraf de 500.000 DKK er indskudskapital.

Noget helt andet er at det meget vel kan gå hen og blive en dårlig forretning at lave lån til datterselskabet. Lånene skal forrentes og renteindtægten beskattes i de to holdingselskaber. Hvis vi nu forestiller os at der ikke er overskud (skattemæssigt) i driftsselskabet  så kan selskabet ikke udnytte rentefradraget (her og nu) og holdingselskaberne beskattes af de modsvarende renteindtægter. I og med at de ejer selskabet ligeligt bliver der jo ikke tale om sambeskatning. Måske man bare i stedet skulle yde de 2 x 500.000 kr. som - skattefrit tilskud. De kan jo alligevel trække penge op som skattefrit udbytte efterfølgende, så om det er afdrag eller udbytte er sådan set ligegyldigt. Giver driftsselskabet overskud har det ingen betydning.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

economic_rookie:

Hej Aminos,

Jeg har fået ansvaret for bogføringen i et nyopstartet A/S og er kommet godt igang med e-conomics, der som udgangspunkt er til at arbejde med. 

Mit problem er nu at jeg skal have bogført indskuddet i A/S fra to forskellige Holding Aps´er. Hvert indskud på 500.000 kr  er udformet som lån med afdrag til de to holdingselskaber. Hvordan får jeg gjort dette korrekt i economics?

 Håber i kan hjælpe, på forhånd tak

 

 

Holdingselskab

Under  finansielle anlægsaktiver

Debet køb A/S A

Debet køb A/S B

 

Under gæld

Kredit gæld A/S A

Kredit gæld A/S B

 

I datterselskaberne gør du det spejlvendt.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)