Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmakonter i privat hjem...

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Mit firma med seks ansatte har i dag kontor i Århus midtby, men tit har jeg muligheden for at arbejde hjemme og det sker da også engang imellem at der lige er noget jeg gerne vil arbejde med når børnene er gået i seng.

Derfor overvejer jeg at lave et kontor i det hus jeg står overfor at bygge. Jeg har stort set tegnet huset og som det er lige nu, så har huset kun en indgang. Det betyder, at når man er kommet ind ad fordøren og står i gangen, skal man dreje til venstre og gå igennem bryggerset for at komme ud på kontoret, som er 16 kvm. Dvs. at kontor og bryggers er afskåret fra privaten.

Mine spørgsmål er så som følger:

- Er det et problem at man skal gå igennem bryggerset for at komme ind til kontoret?

- hvordan prissætter man lejen af kontoret overfor firmaet?

- hvordan bliver man beskattet af indtægten?

Håber i kan hjælpe mig...

mvh

Thomas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der umiddelbart er det store problem er at du har kontor til rådighed i forvejen. Så er praksis meget restriktiv. Jeg ville lave en tegning, beskrive forholdene, ejendommen, arbejdet og  søge et bindende svar hos Skat. Fordi du baserer bygningen af det nye hus på at du vil have hjemmekontor og at du vil have fradrag for det. Det ville være uheldigt efterfølgende at konstatere at det måske ikke kan lade sig gøre. Så hellere få fuld sikkerhed.

Hvis vi antager at du får fradrag så er lejefastsættelsen ikke så afgørende. Du sætter en leje svarende til hvad det ville koste at leje et tilsvarende kontor. I virksomheden udgiftsfører du lejen. Personligt beregner du et overskud opgjort som lejeindtægten med fradrag af en forholdsmæssig andel af udgifter til el, varme og ejendomsskat (evt. en kvadratmeterfordeling). Overskuddet selvangives som kapitalindkomst.

Herudover beregner du nedslag i ejendomsværdiskatten.

Nogle udgiftsfører også bare den forholdsmæssige andel af udgiften i kapitalindkomsten men fordelen i ovenstående er at du får flyttet penge fra virsomheden/selskabet uden at det skal betragtes som en privat hævning/løn. Beskatningen som kapitalindkomst er billigere end løn/overskud. Særligt når man har negativ kapitalindkomst hvad de fleste "nybyggere" vil have.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)