Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsrapport og virksomhedsordningen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Jeg har et par spørgsmål til virksomhedsordningen.

Sidste år havde jeg et for højt overskud i min enkeltmandsvirksomhed i forhold til hvad SU-styrelsen tillod med personlig indkomst. Derfor fik jeg en revisor til at lave en årsrapport til mig, hvor jeg fik lavet regnskabet med virksomhedsordningen, så det overskud jeg havde ud over min personlige løn blev opsparet i virksomheden.

I år er det hele lidt anderledes. Jeg har ikke været så aktiv i firmaet, og er gået ud af 2008 med en meget lille underskud. Men det betyder jo, at jeg ikke har behov for at køre det her virksomhedsordning mere. Hvordan kommer jeg lettest ud af det?

Skal jeg bare lave den nye selvangivelse for 2008, som et normalt enkeltmandsfirma, eller skal jeg stadig udfylde noget med virksomhedsordningen? Jeg har jo et opsparet overskud for 2007, som jeg har brugt til at dække underskuddet i 2008 med. Skal dette stå nogle steder? I 2007 skulle jeg betale virksomhedsskat af overskuddet. Hvordan foregår dette? Har jeg automatisk gjort det, eller skal jeg selv gøre det aktivt?

Håber nogle har et svar på mit spørgsmål.

Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Jeg gennemgik lige min årsrapport for 2007 igen, og kan her se, at jeg selv har betalt virksomhedsskatten for 2007. Så den er altså betalt. Men virksomhedsskatten er jo betalt af mig personligt, og ikke af virksomheden? Det vil sige, at det overskud jeg havde i 2007 for nemheds skyld lad os sige 10.000 kr. Stadigvæk er 10.000 kr. De 25 % jeg har betalt i virksomhedsskat har jeg jo betalt "af egen lomme". Er det rigtigt nok på den måde? Eller skulle det have været virksomheden, der skulle betale skatten. Så overskuddet for 2007 i sidste ende var på 7500 kr. ?

Og hvordan hænger det så sammen med 2008, og det underskud jeg har haft der? Lad os sige at underskuddet er på 5000 kr. Altså årets resultat for 2008 er - 5000kr.

Men skriver jeg bare dette i rubrik 112 på selvangivelsen, og lader være med at udfylde noget om virksomhedsordningen på selvangivelsen i år?

Med venlig hilsen

 

Jeppe Mogensen

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe

 

Du skriver selv en del gode spørgsmål. Hvis du vil ud af vriksomhedsordningen.

Ber du din revisor om det og hans skatteprogram, hvor du ligger i. Vil lave de rigtige

beregninger og sætte det de rigtige tal i din selvangivelse.

 

Alså op med tegnebogen og så er den potte ud. Know-how koster penge.

Det er jo derfor du går i skole Idea 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..jamen det er vel ikke det, der spørges om..Olsen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Men Olsen har fuldstændig ret. Hvis folk ikke har begreb om virksomhedsordningen m.v. overhovedet er det halseløs gerning at begynde at rådgive dem om det her, når der både indgår opsparet overskud som kommer til beskatning - hvad Jeppe klart ikke ved. Der er al for stor chance for at det går galt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Først og fremmest tak for svarene og rådene.

Jeg har nu færdiggjort min årsrapport selv, og har fundet svar på nogle af mine spørgsmål. Jeg tror jeg overlade de sidste par detaljer til min egen revisor. Jeg havde bare håbet, at kunne klare det selv  og spare det... Men den går som i siger nok ikke.

 

Men endnu en gang tak for de svar, der er kommet.

 

Med venlig hilsen

 

Jeppe

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe

 

Det var ikke af ond vijle, at jeg ikke ville svare. Men blot, at emnet som Bent skriver

er alt for omfattende.

 

Har en ide om, at din revisor vil fare frem med lempe, når notaen skal skrives Idea

 

Revisor Olsen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)