Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bolig og erhverv

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Vi har i øjeblikket et 100 m2 kontor, men da det er liberalt erhverv, enkeltmandsvirksomhed, og det kun bruges som rent kontor, vil det være en fordel at have det i hjemmet i stedet, så der er kort til arbejde mv.

 

Vi kigger i øjeblikket på en bolig som vi vil købe helt privat. I denne er en uudnyttet overetage som der er seperat adgang til via trappe fra bryggers. Overetagen er ca 100 m2, men underetagen er omkring 130 m2

 

Det vi så vil høre om er følgende:

1: Er det muligt at flytte kontoret (droppe nuværende) til den uudnyttede overetage, og dermed trække en %-vis del af varme og el mv. fra?

2: Må man trække internet, telefon og alarm fra også, må man kun trække en %-del fra eller må man slet ikke trække disse ting fra?

3: Kan man trække en %-del af afdraget på huset fra eller hvordan fungere dette?

 

4: Hvis disse ting er muligt, beregnes det så blot som hvormange % overetagen udgør, af husets samlede m2 (dvs omkring 43% her)?
 

... det skal selvfølgelig siges at overetagen KUN skal benyttes til erhverv, i stedet for det kontor vi har nu.

5: Hvis vi f.eks har en sofa på vores nuværende kontor, må denne så tages med og placeres deroppe, eller vil dette betyde de kan beregne det som privat?

 

6: Må virksomheden betale for færdiggørelsen af overetagen således at det trækkes fra, eller skal det laves privat, således at virksomheden først kommer ind efter?

 

Jeg håber nogle kan hjælpe med alle disse mange spørgsmål ..... meget gerne hvis der er folk der har en faglig baggrund (revisor eller lign)
Vi får nok behov for en revisor omkring dette, og til årsregnskabstjek. Så kan der hjælpes med spørgsmålene, kan det være en god indgangsvinkel til et samrbejde.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt vil man skrive en masse om at virksomhedens omfang skal kunne begrunde behovet, at I ikke har andet kontor til rådighed etc. men her har I jo rent faktisk haft kontor ude i byen hvorved det er nemt at kortlægge behovet, så ja til spørgsmål 1. Jeg ville så samtidig sætte en leje på underetagen som indtægsføres personligt og udgifsføres i virksomheden.  

Internet, telefon ville jeg fratrække alt på og så medregne 3.000 kr. Det er ikke helt korrekt at gøre det sådan for personligt erhvervsdrivende men det er hvad alle gør i praksis. Alarmen kan man diskutere med hensyn til fordelingen. 

Afdrag er opsparing og kan ikke fratrækkes.

Det at I har en sofa mener jeg ikke bør være afgørende men man kan selvfølgelig aldrig svare for Skats medarbejdere.

Alm. indretning/istandsættelse vil jeg umiddelbart sige nej til men særindretninger m.v. ja. Maling ville jeg også fratrække.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 10. May 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Til dit svar har jeg spørgsmål, jeg sidder med en lignende problemstilling.

Det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed, som nu har kontor i egen bolig uden seperat adgang hertil. En anden del af boligen er blevet istandsat og det er meningen at kontoret måske med tiden skal flyttes herop. Må man nu fratrække udgifter til istandsættelse af dette i erhvervsregnskabet? Jeg vil jo umiddelbart sige nej..

Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu er jeg jo blevet lidt klogere siden sidst da vi har gjort det.

Så for lige at besvare dit spørgsmål så må intet istandsættelse eller klargøring af kontor/huset trækkes fra. Det er en 100% privat udgift da du giver dig merværdi som privatperson.
Det er først nå du kommer til løse genstande du må trække fra. Dvs ikke engang tapersering og maling må trækkes fra.
Så det vil gælde uanset om det var dit kontor eller en anden del der måske bliver kontor.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er så ikke helt rigtigt omend du godt kan komme ud for skattefolk der anskuer det sådan. Maling og tapetsering er hverken en varig forbedring eller en varig forbedring af ejendommen og det ligger indenfor rammerne af normal vedligeholdelse af eks. et kontor. Med hensyn til at flytte kontor internt i boligen så ligger der en risiko for at vedkommende vil prøve at få istandsat hele boligen på denne konto, og det holder naturligvis ikke. Men en enkelt flytning som også kan begrundes i de faktiske forhold er umiddelbart gangbar  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)