Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsorat skattefrit.?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vedbæk
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino brugere

 

Jeg har et anpartsselskab, og står i den situation at min kæreste skal have sig en ny konkurrence hest. Det er jo en bekostlig affære og derfor har jeg også valgt at ville støtte hende i købet af hesten. Så var det jo jeg tænkte hvis nu f.eks. hun navngivet hesten efter firmaet f.eks. "iDevelopes XXXXXX" vil jeg så kunne trække det beløb fra i skat jeg udbetaler til hende, og hvorledes med momsen.?

Hvilken dokumentation er nødvendig, skal jeg så have kopi af hestens købsaftale eller er det nok med f.eks. en sponsoraftale mellem virksomhed og min kæreste. Som f.eks. siger at hun skal navngive den bla bla bla hvilket skal gælde i X periode før det må skiftes. Samt det forventes at hesten kommer ud til stævner og på den måde fungere som reklamesøjle.

 

På forhånd mange tak for jeres hjælp

Venlig hilsen

Anders Rohde-Petersen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du skal påregne at selskabet ikke får fradrag for udgiften og at man vil betragte det som maskeret udlodning til dig. Du vil således formentlig få svært ved at godtgøre at du med sponsoratet får en modydelse/reklameværdi som modsvarer udgiften. Det vil ihvertfald være udgangspunktet. Det er set før at man har fået godkendt fradrag men der skal meget til i form af påvisning af reklameværdien.

Når du siger købskontrakt betyder det så at købsprisen = sponsoratet ? Hvis du skal have bare en minimum chance for at få fradrag så bør det klart defineres hvori modydelsen består, hvor mange løb hesten minimum skal deltage i m.v. ligesom  at sponsorbeløbet skal dække en bestemt periode (der er jo ingen der siger at du så skal støtte igen i den efterfølgende periode). Typisk løber aftalerne 6-12 måneder.  

Nu skriver du at det er din kæreste og hvis I heller ikke bor på samme adresse så ved Skat jo i princippet ikke noget. Det betyder imidlertid ikke nødvendigvis at de så ikke kan beskatte dig og kan I få flere til at sponsorere hesten vil det styrke jeres fælles sag.

Du har støttet hende og du ønsker formentlig at støtte hende uanset hvad. Derfor ville jeg ikke begynde at spørge Skat om lov (bindende svar) men fratrække det, velvidende at worstcase er at du stilles som havde du trukket pengene som udbytte i selskabet, hvad du også ville have gjort hvis du havde fået et negativt svar fra Skat. .

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du siger konkurrencehest, går jeg ikke ud fra, at det er en væddeløbshest (og dermed kommer i nationalt TV osv), men en hest der bruges i konkurrencer i dressur eller spring, mere eller mindre lokalt. Du skal - som Bent siger ovenfor - kunne dokumentere, at det har en reel reklameværdi for dig. Dvs f.eks., hvis din primære kundekreds er i lokalområdet, og din kæreste deltager i stævner i lokalområdet, og dermed reklamerer for dit firma direkte overfor din målgruppe (f.eks. hovedsagligt piger/kvinder i alderen 15-40), vil det være langt lettere at få godkendt sådan et sponsorat, end hvis din målgruppe ligger langt væk fra de besøgende til stævnerne. Der skelnes meget sort/hvidt efter, hvorvidt du får "noget igen" = reklameværdien.

Eksempel: Jeg ville meget let kunne sponsorere den lokale fodboldklub, idet min målgruppe er (også lokale) selvstændige håndværkere og iværksættere. I den lokale fodboldklub er det implicit fædrene (eller dem selv), der tager med/til fodbold. Mange af disse fædre vil være selvstændige håndværkere eller iværksættere, og dermed når jeg direkte ud til min målgruppe, ved et sponsorat. Derimod ville jeg have meget svært ved at sponsorere den lokale ældre-sy-klub, da de ikke er min målgruppe, og jeg ingen målbar reklameværdi ville opnå.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig. Skat har endda nogle gange en opfattelse af at man skal arbejde indenfor samme branche som sponsoratet for at der kan anses at være tale om reklame. Eks. at det kun skulle være hestehandlere m.v. der reklamerede ved disse stævner, men det holder naturligvis ikke.  

Men apropos den med lokalområdet så fik jeg faktisk i Landsskatteretten en afgørelse som gik os imod, hvorefter ejeren af en planteskole ikke kunne få reklamefradrag for et arrangement han havde holdt på planteskolen mv. som var annonceret overfor lokalbefolkningen, hvorimod en borgmester ovre i det mørke Jylland fik fradrag for udgifter til noget tilsvarende vedr. sin virksomhed (Sækko-Dommen), selvom hans virksomhedsgrundlag var private hospitaler i hele landet, og derved ikke selve lokalbefolkningen og selvom han havde inviteret en række politiker kollegaer som umiddelbart ikke havde relevans for virksomheden.

Hvad kan man så udlede af det. Ikke så meget andet end at han fik fradrag fordi han konkret kunne godtgøre og bevise at virksomhedens produkter var blevet fremvist ved arrangementet hvorimod min kunde ikke kunne godtgøre at der havde været fremvisninger ved arrangementet. Sagt med andre ord: Det er uhyre vigtigt at man har sit baggrundsmateriale i orden hvis man bare skal have skygge af chance for at vinde en sag.

Jeg kører faktisk også 4 sammenhængende sager i Landsskatteretten pt. vedr. næsten samme problemstillng. Blot vedrører det en lystbåd og ikke en hest men det er vel også næsten det samme. Big Smile

øvrigt så jeg lige at Sanne Salomonsen har fået en ny interesse i form af portugisiske heste. Det ligner lidt at hun har ladet sig inspirere af en vis navnesøster. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ja, så kan man jo undre sig, om det er borgmesterposten eller fremvisningen af produktet, der giver forskellen Angry

Hehe, ja, Sanne og jeg Stick out tongue Ved godt hun har Lusitano-heste - men hun fik nu sine før jeg fik min, og Lusitano-kredsen i Danmark er meget lille, så for at kende forskel på os i samme selskab, undlader jeg at råbe "Tak for i aften, i er fantastiske", når jeg går Wink

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:
Derimod ville jeg have meget svært ved at sponsorere den lokale ældre-sy-klub, da de ikke er min målgruppe, og jeg ingen målbar reklameværdi ville opnå

Susanne, der kan da ganske let spindes en god historie på at du støtter den lokale ældre-sy-klub og dermed give dig en positiv omtale (reklame for din virksomhed)....  Der med ikke sagt at jeg er uenig med dig  blot at ET af de centrale elementer er som Bent nævner "modydelsen".

Dertil indgår en række elementer når man skal vurdere fradragsret for sponsorering, som eksempelvis målgruppen (som du selv nævner), dertil skal lægges motiv, reklamemæssig værdi og at man prøver at ramme en større ubestemt kreds.

Jeg er sikker på at Anders også kan strække en sponsoraftale sammen der kan støtte/begrunde en sponsoraftale med en konkurrencehest.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Susanne, der kan da ganske let spindes en god historie på at du støtter den lokale ældre-sy-klub og dermed give dig en positiv omtale (reklame for din virksomhed)....  Der med ikke sagt at jeg er uenig med dig  blot at ET af de centrale elementer er som Bent nævner "modydelsen".

Jeg tvivler - tror ikke at positiv omtale er nok Big Smile

Men ... har et nyt projekt i ærmet, der indbefatter ældre damer, ældre mænd og andre uden det store og indgående kendskab til net-brug. Tror det bliver stort ... (facebook, jubii, yahoo, AOK, borger.dk gå og læg jer!) hehe Wink

Vil også sige til Anders - go for it! Det kan ikke gå andet end galt Stick out tongue

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig i det med syklubben. Særligt hvis hun råber "hold kæft hvor er i fede"

Derimod er jeg lidt mere skeptisk med hesten. Det er op ad bakke når det er, og hvis det er velkendt, at Anders  tilfældigvis dater ejeren af hesten. Særligt hvis de er samlevende og hvad dertil hører.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Det er op ad bakke når det er, og hvis det er velkendt, at Anders  tilfældigvis dater ejeren af hesten. Særligt hvis de er samlevende og hvad dertil hører.

Ingen tvivl om at det her den største udfordring ligger!

Susanne - det er jo ikke sponsoratet der giver fradragsretten som sådan men reklameværdien. Din "syklub" er  blot et redskab til at få omtalen af dit firma i medierne.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er ganske givet sandt Henrik Big Smile 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)