Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattereformens nye aktiebeskatning vs. dannelse af offshoreselskab

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik skab læst dit fulde indlæg :-)

Lad mig lige understrege at min plan med mit holdingselskab er ikke andet end at investere i aktier og obligationer med anden forhåbning end at den stigning der forhåbentligt kunne forekomme når krisen aftager, kunne medvirke til at forsøde livet lidt for mig og min familie - både nu og når vi træder ind i pensionsalderen...jeg har altså ikke til hensigt at etablere mig med en masse andre i et fælles selskab og de investeringer jeg agter at foretage er nok af den mere "sikre" art ( f.eks. APM/Vestas o.lign. ) Jeg er ikke en venturekapitalist der skyder penge ind i mindre, nyopstartede virksomheder med et muligt interessant - omend risikobetonet - potentialle.....

Læste lige kort ang. SPE selskaber :

Hvad angår det skatteretlige forhold, vurderes forslaget ikke at give anledning til skattemæssige betænkeligheder. Et SPE-selskab, der registreres i en anden medlemsstat, vil således efter de allerede gældende skatteregler være fuldt skattepligtigt til Danmark, hvis selskabets ledelse har sit hovedkontor her i landet. SPE-selskabet vil være skattepligtigt på samme måde som et dansk indregistrerede aktie- eller anpartsselskab.

 Hvis et SPE-selskab, der registreres i en anden medlemsstat, ikke har sit hovedkontor i Danmark, vil selskabet alligevel være skattepligtigt til Danmark af indkomst vedrørende selskabets erhvervsmæssige aktivitet (faste driftssted), faste ejendomme m.v. i Danmark. Dette følger ligeledes af de allerede gældende skatteregler.

De skitserede bestemmelser om fuld og begrænset skattepligtig suppleres endelig af bestemmelser om fraflytningsbeskatning i tilfælde, hvor aktiver flyttes ud af dansk beskatning.

Det fremgår udtrykkeligt af begrundelsen for forordningsforslaget, at valget af SPE-selskabet som retlig form for at udøve erhvervsvirksomhed i EU bør være skattemæssigt neutral, og at SPE-selskabet derfor bør underlægges samme skattemæssige behandling som lignende nationale selskabsformer.

Der vil antagelig på enkelte områder være behov for supplerende national selskabsretlig og regnskabsretlig lovgivning for at sikre det nødvendige grundlag for forordningens anvendelse nationalt.

-----------------

 

Med andre ord løser dette åbenbart heller ikke det faktum at mit Holdingselskab måske i højere grad forsøder den danske stat og ikke så meget mig og min familie :-) ???

Jeg kan læse at Bent maner til besindighed og mener at jeg/vi skal afvente den endelige udkomme af den færdige lov - og det kan han måske have ret i - men sikkert er det at den danske regering ( læs: dansk folkeparti ) ikke accepterer at folk der har satset ( i perioder hus og hjem ) og er kommet ud på den anden side med en pose penge i hånden - nu "scorer" kassen og holder ubeskattige midler i Holdingregi.

Der er vist ikke nogen ligetil løsning.

mvh

Jeppe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du læser fuldstændig korrekt Jeppe, og den tekst du refererer vedr. SPE selskaberne er fuldstændig identiske med de regler der gælder for aktieselskaber, anpartsselskaber og andre juridiske enheder omfattet af selskabsskatteloven. Præcist som det også fremgår af forordningsforslaget, som jeg iøvrigt ikke har læst nærmere. 

Det er reglerne om ledelsens sæde og det såkaldte territorialprincip vi her taler om. Og som sagt før så skal man lige slå koldt vand i blodet. Hvis vi nu antog at man indførte generel skattepligt af et selskabs aktieavancer ved andele under 10% så vil konsekvensen være at avancerne samlet set undergives en beskatning på 46-58%, hvorved det vil blive dyrere end at realisere avancerne i personligt regi (28-45%). Præcist som det er tilfældet ved salg af selskabsejede aktier indenfor 3 år. Det har jeg ikke fantasi til at forestille mig, og jeg ville da se et udkast til lovforslag før jeg begyndte at disponere og planlægge efter det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeppe & bent,

Jeppe, har lige kommenteret på bloggen, og opdagede så debatten her...

 

Som skrevet står (på bloggen og i bemærkningen fra bent) så tror jeg med en vis bestemthed, at lagerbeskatningen ryger ud, eller i hvert fald modificeres betragteligt. Der er flere elementer i beskatningesformen, der gør den harmdirrende urimelig og udtrykker en markant skærpelse: gevinst den ene år og tab det andet udligner fx. ikke hinanden, hvor det omvendte er tilfældet (med nuværende regler). Hvordan skal unoterede aktier/anparter værdiansættelse - får vi ikke bare en masse administration der ædre provenuet op... etc. etc. Jeg er tror de dropper porteføljebeskatningen, eller begrænser den til noterede aktier og sætter beløbsgrænse ind, når vi kommer længere frem. Læn dig tilbage, og nyd dit holding og kast dig ikke ud i eventyr med Cypriotiske holdingselskaber, som du kan tjene penge på, men hvor du skal betale dyrt for etableringen og for vedligeholdelsen, og ikke mindst, hver gang du skal hæve 1000 £... Det sidste er der ingen der tjekker før de har det...

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

 

tak for dit svar......tror jeg følger jeres udmærkede råd og afventer med spænding - og bekymring ;-)

mvh

Jeppe

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Lige et kort tillægs spørgsmål.....

Hvis vi antager at der ikke bliver de store ændringer i lovforslaget - og vi med andre ord ikke slipper for annullering af 3års-reglen og lagerbeskatningen, så vil den træde i kraft pr. 01.01.2010 formodentligt....

Hvordan vil det influere på allerede eksisterende aktiebeholdninger - vil ovenstående være med tilbagevirkende kræft eller vil det kun "berøre" aktier købt efter d. 01.01.2010 ??

mvh

Jeppe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja - Det er der ingen der kan svare dig på i og med at der slet ikke er taget stilling til det (og mange andre ting). Men i forbindelse med reglerne for investeringsselskaber som blev lavet i februar, påvirkede det alle eksisterende aktiebeholdninger og det er så et spørgsmål om at fastsætte nogle indgangsværdier (hvad man dog af mærkværdige årsager ikke gjorde for selskabers aktier ejet over 3 år).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige som en vis politisk lederfigur...

 

Det du du taler om er jo en helt hypotetisk spørgsmål, og jeg vil ikke besvare hypotetiske spørgsmål... Big Smile

 

Nej, det afhænger af kommende overgangsregler, men tilbagevirkende kraft er et særsyn..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det "morsomme" da man i sidste måned lavede reglerne for investeringsselskaber var at overgangen til lagerbeskatning skete i et hug. Man sagde så til personer og de selskaber der havde ejet aktier i under 3 år at tabet for perioden frem til overgangen kunne tillægges indgangsværdien, hvilket kom ind under behandlingen i Folketinget. Derimod kan de selskaber der havde ejet aktier i mere end 3 år ikke tillægge tabet og derved må de lide den tort at få en indgangsværdi svarende til børskursen. Dvs. når børskursen senere stiger bliver de beskattet. Det er mildest talt noget makværk og I kan bide spids på at bankerne med Karsten Koch i spidsen også har brokket sig og vil brokke sig.   Man kunne forestille sig at noget tilsvarende sker hvis man - som her - banker et lovforslag igennem Folketinget på no-time som følge af politisk vilje. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)