1. Nå jeg bestiller en vare hos en leverandør er der jo fragt + moms på..
2. Jeg fakturerer mine kunder for en fast fragt på 75 kr. og opkræver ikke moms. 3. På posthuset betaler jeg jo for den pågældende fragt, og der er ikke moms på.
Så er det: hvordan bogfører man alt dette korrekt, så jeg ikke får problemer med de kære fra SKAT??
1) I skolen lærte vi at fragten følger varen. Så jeg ville lægge det på omkostningskontoen for varen som fragten vedrører.
2+3) Du må (vist) kun undlade at tage moms hvis de 75 kr. også er det som det koster (præcist) at sende varen. Hvis du tjener noget på fragten skal du tage moms af hele beløbet.
Igen ville jeg lade det følge varen og lade indtægten være en indtægt på varesalgskontoen og udgiften på omkostningskontoen for varen.
Skat er ligeglade med hvordan du bogføre det bare du betaler din moms. Jeg ville checke op på reglerne for moms af forsendelse.
Når du videre fakturer fragten så er det som regel med moms, som du dermed afregner med skat.
Man kan ikke helt samligne posthus ( porto ) og fragt porto, som du også ved er momsfri, mens pakkepost og fragt er med moms, se evt. regninger fra dfds, danske fragtmænd m.m.
Det er derfor, at du få tillagt fragt på dine faktura. I bogføring er der nogen der hedder fragt hjemmetagelseomkostninger og så er der noget som hedder salgsfragt som man opkræver momsen på.
Jeg håber at det var svar nok, ellers er du velkommen til at skrive til mig igen.
Ja nu oprandt jo dagen hvor jeg skal momsregnskabe den..Vejret er jo alligevel så dårligt, at man lige så godt kan bruge tiden fornuftigt
Er stadig i tvivl: Hvis nu jeg har betalt f.eks. 50 kr + moms i fragt for at få en vare hjem til mig selv, og jeg kører på posthuset og betaler 50 kr uden moms for en 5 kg pakke, og jeg opkræver 75 kr. på min webshop som et fast fragtgebyr (uden moms) ja så er det at jeg ikke helt ved hvordan man bogfører dette..
Håber på lørdagshjælp fra en frisk Amino - på forhånd tak..
M.v.h.
Stones - www.sw-handel.dk - frisk på en gummibåd og dernæst brug af en lommelærke på kajen - så tjek denne side..
Hvis du faktisk har udgifter til porto/fragt på kr. 50 uden moms, så mener jeg du kun må fakturere de kr. 50,- uden moms. De resterende kr. 25,- som du pålægger kunden er omkostninger til forsendelse/emballage som du skal afregne salgsmoms af.
Er reglerne ikke sådan lavet at porto på breve er der ikke moms på, hvorimod fragt er momsbelagt - om man benytter PostDanmark eller DPD?
Så når man som firma udsender breve kan man ikke trække moms''en fra, men når man bruger en fragtmand PostDanmark Pakke eller DPD - kan man trække moms''en fra.
Er lidt usikker - nogen der ved hvor vi kunne finde en nøjagtig definition?