Går udfra, at det betyder "cartoner".
Hvis I ikke er registreret for import, kan shipping-firmaet muligvis godt hjælpe med at stå for importen også. Jeg tror ikke, det er nogen besværlig process at blive, men ved ikke om det kan have indflydelse på jeres forening - men spørg speditøren.
Hvorfor er det lige i er nødsaget til at importere fra Kina? Du bør holde dig fra at importere selv når du ingen erfaring har med import fra Fjernøsten, faren for at I bliver snydt rimelig stor. Hvad vil du gøre hvis f.eks du modtager vare af for ringe kvalitet? eller du får leveret en gang kopivare? Det er jo heller ikke ukendt af folk bliver snydt af sælger og aldrig modtager nogle vare.
Mht. told er det meget vanskeligt at sige hvad du skal betale for det afhænger af hver enkelt vares varekode. udover told skal du naturligvis betale 25 % moms.
Er enig i, at det vil være bedre at få et firma med erfaring indenfor området til at stå for kvalitetskontrol, spedition og import. For at det er interessant for begge parter, kræver det dog at ordren er af en vis størrelse.
Mange varer - originale - bliver produceret i Kina i dag og der er altså også professionelle virksomheder etableret der. Hvad er "rimelig stor" fare for at blive snydt?
Det er jo heller ikke ukendt af folk bliver snydt af sælger og aldrig modtager nogle vare.
Nej, det sker. Men tror det er mere sikkert end at leje en lejlighed i Danmark. Desuden kan man jo aftale at varen betales efter modtagelse af Bill of Lading, og så er leverandøren da nødt til at aflevere et eller andet til speditøren. Men igen, kontakt et firma, der har erfaring indenfor området.
Kan du ikke også kort forklare momsreglerne på import fra Kina som udgift - og havde det været anderledes, hvis der var tale om en momsregistreret virksomhed istedet for en forening.
Mvh,
Michael