Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At købe sig ind i en virksomhed, jura+finans

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino,

Jeg går med tanker om at indgå samarbejde med en svensk enkeltmandsvirksomhed og hjælpe dem med at etablerer sig i Danmark (sælge deres it-service/software). For det kunne jeg jo enten foreslå at modtage honorar/løn, en procent-del af danmark salget eller en anpart i virksomheden.

1. Hvad er det normale? Hvad er realistisk? 

2. Eller skal man købe sig ind i virksomheden? Hvad hvis virksomheden har et sundt cashflow og ikke har brug for kapitall, og ejer ikke vil af med noget? Hvordan overtaler man ham/hende så :)

3. Hvordan prissætter man, 2xnet inkomst før skat ???? Hvordan håndterer man det juridisk. Skal min enkeltmandsvirksomhed opkøbe noget eller skal jeg som privat person?

På forhånd 1000 tak, hvis i skulle side inde med lidt tid og lidt viden til at hjælpe en helt ny Amino bruger.

BHD

Kristian

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan ikke købe dig ind i et enkeltmandsfirma.

Så skal i lave et I/S eller et selskab, hvor i hver især ejer en andel.

Du kunne muligvis køre på en eller anden form for provision.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar!

Firmaet har jeg i mellemtiden undersøgt et "Ltd.?". Hvad betyder det? Er min antagelse om at det var et enkeltmandsfirma dermed forkert?

Issuet er at virksomheden ikke har en specielt stor værdi som det står nu. Men med mine kompetencer og netværk vil vlrdien kunne mangedobles. Hvis såfremt det skulle ske at det blev meget værd, er det jo ærgeligt at være ansat som konsulent og ikke få sin bid af kagen.

bdh kristian

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da ikke givet(Mogens), at han skal starte en dansk virksomhed.....det afhænger da af en del

basale oplysninger som vi ikke har kendskab til.

Der kunne f.eks. være skattemæssige aspekter, der taler for et engelsk Ltd.(=dansk A/S)!

Hvilke forhold taler helt præcist for, at der skal laves en dansk virksomhed, Mogens?

Det er fint, at du har nogle skabeloner, men fornuften har vel forrang?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

KristianEnt:
Firmaet har jeg i mellemtiden undersøgt et "Ltd.?". Hvad betyder det? Er min antagelse om at det var et enkeltmandsfirma dermed forkert?

Et Ltd. er en engelsk selskabsform der svarer til et dansk aktieselskab - altså et selskab med begrænset ansvar.

Jeg er enig med med Peter- revisor i, at det er en for tynd baggrund blot at lave et dansk selskab. Dertil er det for overfladisk og mangelfuldt link at træffe beslutninger udfra - ligesom der eksempelvis ikke er nævnt selskabstypen SMBA.

Provision/løn/medejerskab -  og hvad der er mest fordelagtigt for dig kræver flere info og ligesom din samarbejdspartner nok også har en holdning til  hvordan et samarbejde skrues sammen.

Du starter tråden med at skrive at det er et svensk firma - og ender ud i at det reelt er et engelsk Ltd. Det skulle du måske også være opmærksom på hvorfor det hænger sammen sådan. Et kunne jo være at det er kapitalkravet, der har væsentligt mindre i UK end i Danmark og der måske ikke reelt er nogle penge i kassen.

Du vil gøre dig selv en tjeneste ved at søge rådgivning hos en advokat med speciale i den type kontrakter.

Henrik

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jeg har inkorporeret en enkeltmandsvirksomhed som IT konsulent for et års tid siden, hvor jeg rådgav i en helt anden sag. Så det er ikke et issue.

Hvis hans selskab er et aktieselskab, vil det da kunne lade sig gøre at købe sig ind ifirmaet, eller blive lønnet med andele? Det svarer jo mit oprindelige spørgsmål, "Kan det lade sig gøre".

Nu er spørgsmålet om det kan svare sig at få del i firmaet, eller det er smartere provisionløn/sælge hans service gennemmit firma (som vel giver samme slutresultat for mig).

Der er tale om et firma der sælger SaaS (Software as a Service) til ca 500-1500 kunder for 300 kr ålrigt. Så det er ikke specielt interessandt, men jeg tror at jeg med mit netværk og erfarring øge kundetallet kraftigt. 

Mit grundlæggende spørgsmål er vel "Hvordan sikre jeg mig at at jeg bliver betalt i forhold til den værdi jeg tilfører". "Hvad er det optimale får en konsulent økonomisk, hvis han mod forventning skulle triple omsætningen" ?

Et bonusspørgsmål: "Hvad koster det at starte et engelsk Aps, og kan man gøre det fra en svensk/dank adresse?"

1000 tak for hjælpen!

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)