Der er jo ingen tvivl om, at et altomfattende, universelt, up-to-date, nemt anvendeligt værktøj med alle brancher og produkttyper ville være fantastisk for både sælgere og købere, men spørg dig selv en ekstra gang om du virkelig tror, det er realistisk for dig at både opbygge og vedligeholde et sådant værktøj. Tanken er ikke dårlig, men det vil kræve mange ressourcer at opbygge og vedligeholde. Det lyder lidt som om, du ikke helt har tænkt de praktiske implikationer igennem. Måske tager jeg fejl, men har du fx overvejet nedenstående spørgsmål:
1) Skal dit koncept være B2B eller B2C?
2) Hvilke brancher skal siden omfatte? Hvis du vælger alle, hvad vil du så gøre anderledes for at konkurrere med specialiserede websites, der kun fokuserer på én branche?
3) Du skriver, at du gerne vil vise ledig kapacitet hos udbydere. Hvordan har du tænkt dig at holde det opdateret?
4) Hvad vil du gøre for at differentiere dig fra helt almindelige linkportaler, virksomhedsregistre, prissammenligningsportaler eller eksisterende spillere som fx henttilbud.dk eller byggestart.dk?
5) Hvordan vil du opnå den kritiske masse af udbydere, der er nødvendig, før hjemmesiden er brugbar for brugere?
6) Hvordan skal hjemmesiden genere en indtægt, der kan opveje den store arbejdsindsats, det uden tvivl vil kræve at etablere og vedligeholde databasen.
Du behøver ikke svare på spørgsmålene her, men overvej dem. Hvis du ikke har gode svar, vil jeg nok anbefale dig ikke at investere penge og ressourcer i projektet. Men hvis du har gode svar på alle spørgsmål, vil jeg da bestemt ønske dig held og lykke med det. ;)