Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en e-butik værd? Hjælp os lige i kloge e-handel og økonomi-kloge Aminoer

Side 6 ud af 6 (60 indlæg)
Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg er meget enig med dig Kasper :)

...

Men hvad ville du mene, Kasper, en virksomhed i et online service marked bliver mere værd, af at have et godt patent på en for dem central brik - i forhold til ikke at have noget patent?

Tak :-)

Patenter er en underlig snegl. De har højere værdi i USA end her - da prisen for at bryde et patent er ret dyr i USA sammenlignet med Europa. Men hvis det er en central brik - og det som er patenteret ikke har "prior art" dvs. nogen som har lavet det før patentet blev ansøgt - så kan det have en meget højere værdi en selve selskabet. Patenter i USA holder generelt i 20 år - så her snakker vi en DCF over 20 år hvor man kan sige med rimelig sikkerhed at omsætningen ikke vil blive påvirket af andre der "kan" lave det samme.

Så prissætning af patentet  alene - hvis det er grundliggende for omæstningen- så skal der lave en markedsundersøgelse der påviser totalt omsætnings potentiale pr. år. Hvis potentialet er mellem 30 og 40 ml. - så skal du nok regne med værdien vil være mellem 3-5% af markeds potentiale gange et antal år hvor man er 100% sikker på at være "alene". (husk der skal bruges penge på at bygge omsætningen - så det trækker ned og du opnår ALDRIG 100% markeds dækning) - plus der er altid risiko for at nogen får en bedre ide :-) Så hvis det var 30 til 40 ml. i potentiel max omsætning - så vil 1 til 3 ml. pr. år  gange 5-7 år nok være "rimeligt" realistisk bud - dvs. patent værdi alene - mellem 5 og 21 ml.

Igen d.o.er bare "grebet" ud af luften, da salgsomkostninger osv. har stor betydning - dvs. om du kan tjene 20% pa. eller 80% pa.

Men jeg er ved at dykke lidt mere ned i det - da jeg er blevet sat til at prissætte et patent for en virksomhed jeg sidder i bestyrelsen for :-) *G* så mon ikke jeg kan komme med lidt bedre information om nogle uger. :-)

 

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

selvstændig38:
jeg syntes bare det er svært at stille sådan op, f.eks børnetøjs butikker på nettet kan du næste få gratis, varerlager koster ingenting osv.

Hrmffff host host.... det kommer nok an på om det er biksen i kælderen, end den seriøse som kan finde ud af at drive forretning på det.

Ja - den måtte jeg altså lige kommentere - det er så irriterende at være i en branche som dagligt omtales som en mødregruppe Wink hvilket igen nok viser hvor svært det er at bedømme...!

Mange hilsener Helle

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 562
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

For mig ville det vigtige være:

* Omsætningen det seneste år

* Udviklingen i besøgstallet (procentvis og absolut)

* Antal ordrer pr år

* Gennemsnitlig ordrestørrelse

* Gennemsnitligt dækningsbidrag per ordre

* Varelagerets størrelse og omsætningshastighed

Det vil give et prej om indtjeningspotentialet i butikkens nuværende form.

Fortsat god dag :-)
- Peter

Change the story of your business into a story of success - www.231milesfromberlin.com

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle jeres input, selvom jeg ikke er blevet en skid klogere..
Men min partner Nicolai skal nu vise at han rent faktisk fik noget ud af sin Cand Merc uddannelse, så nu må vi se hvad han kommer op med.
Igen tak!

Dbh Martin

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske kan dem her hjælpe med en model?

http://www.faqtum.com/vurdering.aspx

Aner ikke hvem de er. Jeg stødte på dem ved en tilfældighed ;o)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 271
Fra  www.milledille.dk Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Et vigtigt parameter lige nu og her er også finanskrisen. Man kan godt lave en fin beregning af, hvad webshoppen SKULLE koste, men i og med, at der er et hav af webshops til salg, er det måske ikke altid realistisk at tro, at man kan sælge for den pris.

Men synes helt klart ideen er god - og skal da også prøve den af på vores webshop - selv om den ikke er til salg.

Hilsner fra Louise

 

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kom der nogensinde noget ud af anstrengelserne med værdifastsættelsen?

For et par år siden var der et skriv med overskriften "Værdiberegning af Virksomhed"

Nederst i denne artikel står der følgende:

"Jeg vender tilbage senere med mere information om, hvordan man kan regne prisen ud på virksomheder i vækst eller som har speciel viden. Eller virksomheder som er forrest med ny teknologi, hvor opkøb kan være af strategisk vigtighed for køber."

Er der kommet noget nyt til artiklen?

Venlig hilsen
Kim Danielsen 


Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Nej desværre ikke, er kommet frem til at der ingen rettesnor er mere.

De bedste hilsner

Martin

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Nej desværre ikke, er kommet frem til at der ingen rettesnor er mere

Så var det ikke din partners cand.merc. det faldt på...... :-)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faldet på, at der ikke ser ud til at være nogen som helst sammenhæng, andet end hvad folk er villige til at give...

De bedste hilsner

Martin

 

Side 6 ud af 6 (60 indlæg)