Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er de mest brugt plakat størrelser ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Virum
Tilmeldt 21. Sep 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er freelance grafiker og har tit spekuleret over de forskellige plakat størrelser og nu tænker jeg ikke på storformatsprint ligesom dem der er på bus-stopstederen eller på store stillaser, nu tænker jeg mere på standart plakater.. hov hov hov.. "standart plakater" hvad er størrelse på en standart plakat ?

hvad er den mest brugte plakat størrelse når man trykker noget for en kunde ?

og hvad er den mest brugte plakat størrelse for de plakater man sætter op på gaden og  på diverse skraldespande rund omkring i københavn ?

 

hilsen poul

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene A2 eller 70x100 cm?

Fra Budapest
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det giver lige så lidt mening at tale om standardstørrelse på en plakat som at tale om standardstørrelse på en varebil - om det skal være en kassevogn eller en stationcar kommer an på varen og mængden du skal transportere. Med plakater, kommer det blandt andet an på hastigheden af "læserne". Hvis de er gående eller stående (f.eks. ved et busstoppested), så er A4 eller A3 rigeligt. Hvis det er cyklister skal du nok op i A3 eller A2 og for bilister A2 eller større (på motorvej skal du op i meterstørrelse). Det lyder som om du taler om guerilla marketing, så du skal også tænke på at jo større din plakat er jo større er risikoen for at en anden mindre plakat/annonce bliver klæbet ovenpå - og så har du jo spildt pengene. A størrelserne kan du måske betragte som standardstørrelser, da de er de mest økonomiske i den forstand at du får ekstra omkostninger ved "akavede" størrelser - hvis plakaterne skal skæres til eller der er spildplads der ikke kan trykkes på.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er for at udnytte papiret optimalt og få mest for sine penge, vil det bedste råd være at tage kontakt til det valgte trykkeri og høre ad. Jeg har lige så tit siddet med plakater i andre størrelser end A-formaterne...

Lige så ofte er det jo heller ikke størrelsen, det kommer an på – i hvert fald ikke op ad. I stedet klæbes mange op af den enkelte plakat for at sikre sig, at den ikke pludselig er gemt under alle de andre, der kommer til.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

 

Nu har vi jo både dansklamineringscenter.dk, hvor vi laminere for trykkerierne.. og oveni har vi jakodan.dk, hvor vi sælger plakatrør.

Og her kan jeg sige - at 50 x 70 cm er absolut den mest solgte størrelse, særligt til de store kæder, som er dem der bestiller mange plakater af gangen - det er også den størrelse som passer i de fleste gadeskilte.

Her ud over har vi, på laminerings siden, rigtigt mange A4 ark inde og i forhold til plakatrør går der også mange 70 cm rør (til 70x100).

Håber det kan hjælpe lidt :-)

Fra Randers C
Tilmeldt 3. Apr 15
Indlæg ialt: 44
Fra  BY LUX - bylux.dk Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul

Det er svært at sige hvilke plakat størrelser der er bedst at anvende, men jeg kan anbefale at kigge hos de forskellige ramme butikker, for at se hvilke plakat størrelser de har billige rammer til. Min kæreste og jeg laver selv plakater og har hertil valgt størrelserne 30x40, 40x50 og 50x70 da IKEA og mange andre sælger billige rammer på disse mål.

bylux.dk

BY LUX plakater er designet i Limited Edition a 100 stk.

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sige det rimeligt præcist, da vi leverer rammer til både plakatbutikker, plakatwebshops og til private, der har købt plakater uden ramme.

Der var tidligere en overvægt til de gamle billboard-formater (50x70 og 70x100), men idag er flertallet af rammer til plakater til slutbrugere i A-isoformat, dvs A3,A2 og A1. Især A3 dominerer...

Det skyldes formentlig, at man får mest "papir for pengene" ved trykkerierne ved at anvende et papirformat, der passer til maskinerne..

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som ejer af et trykkeri, der vil jeg give Ole ret.

Vi laver ubetinget flest plakater i 50 x 70 cm.

Men der er en del, primært fotografer, som får lavet plakater hos os i lidt mere skæve formater så om 40 x 60 og 30 x 40 da de passer til billedrammer og der er også nogen af dem som vælger at have passepartout i rammen.

/Jesper

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep, 20x30, 30x40, 40x60, 60x80 o.s.v. bruges meget til fotoprint. Formentlig pga noget traditionel sammenblanding med kunstverdenen, der næsten udelukkende bruger disse størrelser.

Jeg synes dog, at det er i et meget begrænset omfang, at de størrelser bruges til plakater/grafisk tryk (har dog ikke medtaget print med passepartout, der har en hel stribe "regler" for proportioner m.v.)...

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Som tidligere trykkeriejer, og grafisk designer kan jeg sige at det mest er 50 x 70 der benyttes.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)