Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En samling spørgsmål fra en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er startet som selvstændig IT-konsulent i en enkeltmandsvirksomhed og har nogle spørgsmål som jeg håber at nogen kan hjælpe med at besvare.

1 Momsperioden

Er det fakturadato eller betalingsdato som er afgørende for i hvilken periode der skal afregnes moms? Hvis jeg f.eks udfører arbejde i november, sender faktura i december og modtager betaling fra kunden i januar hører det så under perioden 1/10 - 31/12 med betaling i februar eller er det først i næste periode det skal medregnes? Hvis det hører med til oktober kvartalet kan man jo - teoretisk - komme i den situation at kunden ikke betaler og så har betalt for meget i moms.

2 Arbejdsmarkedsbidrag

Hvordan afregnes arbejdsmarkedsbidrag, hvortil skal betalingen ske?

3. Afregning af B-skat

Har det nogen betydning om afregning af personlig b-skat sker fra firmakontoen eller skal pengene først have været en tur omkring den private konto?

3. Anskaffelse af pc-udstyr.

Jeg overvejer at anskaffe mig en computer og printer til en samlet pris på 6-7000 kr. Den skal bruges til den smule regnskab som jeg har. Jeg mener at have læst at der er en grænse for straksafskrivning på 11.600 hvilket jeg jo i så fald er under. Hvis hele beløbet afskrives på en gang hvad er værdien af udstyret så herefter. Hvornår er computeren afskrevet og hvad sker der hvis jeg f.eks. må ophøre som selvstændig efter et halvt år. Har jeg så mulighed for at købe købe den til afskrevet pris eller hvad vil der så skulle ske med udstyret? Er der nogen skattemæssig fordel ved at anskaffe den inden 31/12-08 i forhold til først at købe den i januar? Hvis jeg vælger også at bruge computeren til privat brug - hvordan vurderes det så hvor stor en del er privat brug og hvor stor en del er firmabrug?

Mvh

EK

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej EK!

1. Momsmæssigt er det fakturadatoen!

2. Arbejdsmarkedsbidrag som selvstændig afregnes sammen med B-skatten

3. Nej.........!

4. 11900 kr. excl. moms for 2008. Ja..hvis du vil minimere dit resultat kan du købe i 2008.

     Du skal købe den til en skønnet værdi, hvis du lukker.

     Efter skøn privat/erhverv...måske 50/50!

Tilmeldt 30. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for svaret og godt nytår :-)

 

Mvh EK

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)