Vores nystartede virksomhed har køb noget hardware for DKK. 609,00 som er bogført som følger:
Kredit bank, DKK. 609,00 Debet Edb-udgifter / hardware, DKK. 487,20 Debet Købsmoms, DKK. 121,80
Grundet fejl i hardware er denne returneret og hardware-leverandør har tilbagebetalt DKK. 549,00 til bankkonto.
Hvordan bogfører vi dette? Momsen for det oprindelige køb skal vel tilbageføres (modregnes) ligesom selve omkostningen (487,20) også skal det? Samtidig har vi tabt DKK. 60,00 da vi ikke får det fulde beløb retur.
De 60 kr. er måske porto, som I ikke fik bogført helt korrekt, da I købte varen? Måske oven i købet porto uden moms? Hvis det er tilfældet, skal I gøre sådan:
Kredit EDB/hardware 487,20 Kredit Købsmoms 121,80 Debet portokonto 60,- Debet bankkonto 549,-
Hvis de 60 kr. ikke er porto, skal I gøre "noget andet", men så skal I lige skrive, hvad de penge vedrører.
Det er uklart hvorfor vi ikke har fået hele beløbet retur (609 kr.), men jeg antager at hardware-leverandøren har beholdt disse som gebyr for at dække sine egne omkostninger til forsendelse. Vi er tilfredse med det vi har fået tilbage, men regnskabsmæssigt har vi jo i sidste ende så haft en omkostning på 60 kr. Måske giver det meget god mening at bogføre denne omkostning som porto - som det også foreslås. Vi ved dog ikke om der reelt er tale om porto eller en anden form for gebyr.