Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af indtægt i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg har brug for et råd om beskatning af indtægt.

Jeg har i 2008 haft 2 måneder som lønmodtager og tjent 100.000. Derefter siger jeg op og starter en  virksomhed (enkeltmands) og har tjent 120000 kr.

Jeg har betalt skat som lønmodtager men ikke derefter. Hvad gør jeg nu optimalt ift. de ca. 100.000 (efter omkostninger) som jeg har tjent? Jeg har brug for at "trække den ud" til privat forbrug.

Hvis jeg trækker dem ud, skal der betales skat inden Nytår. Er det ikke korrekt? Hvordan gør man det?

Håber på lidt råd

hilsen

Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan indbetale op til 40 tkr. senest de 15/3/2009 og så resten (dog max. 40 tkr.)senest den 1/7/2009! 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Du kan også vælge at hæve kr. 30.000 til brug for indbetaling på en ratepension. Beløbet svare til ca. 30%  af årets overskud som du beskriver. Dette vil også være med til at minimere skatten for dig.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Han kan indbetale ubegrænset helt frem til den 15/3 2009. Det koster bare et tillæg på 2% af den del der er udover 40.000 hvis man først indbetaler 15/3, dvs. i perioden 1/1 - 15/3 2009. Vil man undgå tillæg så skal man indbetale den del af restskatten som er over 40.000 kr. inden 31/12 og de sidste 40.000 kan man så vente med til 30/6 2009. 

Alternativt kan man som Morten er inde på indskyde på en pensionsordning. Han kan faktisk indskyde mere end de 36.000 kr. (som jeg formoder du mener Morten) efte 30% ordningen ved at anvende reglerne om opfyldningsfradrag. Han kan indskyde op til 44.500 DKK forudsat at han ikke har indskudt på andre ordninger.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent... nu snakker vi et overskud på 100 tkr......så det bliver næppe aktuelt.

Kan han ikke nøjes med 40 tkr. senest 15/3 og resten senest 1/7?

De 30 tkr. må være korrekt nok, men der står, at han skal bruge pengene til privatforbrug, så er vel næppe så

relevant så!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo - vi taler vel om skat af 120.000 kr. hvor han ikke svarer topskat og mellemskat . Dvs. ca. 50.000 kr. i skat. meget løseligt regnet.   Der er han næsten nødt til at betale de 10.000 kr. inden 31/12 for at undgå tillæg  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

LarsS:
jeg har brug for et råd om beskatning af indtægt.

Du skal også overveje andre virksomhedsformer. Dette specielt hvis du kommer til at tjene mange penge. I selskaber er beskatningen 25% og du har begrænset hæftelse.

SMBA-selskaber er billige og fleksible, hvis det gøres rigtigt.

Virksomhedsordningen (VSO) kræver normalt revisorbistand og ophør af virksomhed udløser automatisk den høje personlige skat. VSO er også vanskelig at administrere for de fleste.

Stille SMBA selskaber kan vedligeholdes i årevis uden omkostninger. Bare et årligt brev til EogS og udfyldelse af een rubrik i den årlige selvangivelse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:

LarsS:
jeg har brug for et råd om beskatning af indtægt.

Du skal også overveje andre virksomhedsformer. Dette specielt hvis du kommer til at tjene mange penge. I selskaber er beskatningen 25% og du har begrænset hæftelse.

SMBA-selskaber er billige og fleksible, hvis det gøres rigtigt.

Virksomhedsordningen (VSO) kræver normalt revisorbistand og ophør af virksomhed udløser automatisk den høje personlige skat. VSO er også vanskelig at administrere for de fleste.

Stille SMBA selskaber kan vedligeholdes i årevis uden omkostninger. Bare et årligt brev til EogS og udfyldelse af een rubrik i den årlige selvangivelse.

My god - Tænk hvis tingene var så enkle og simple som skitseret af Eiler Ottesen:

- For at man kan udfylde et felt på selvangivelsen kræver det jo ligesom at man har et beløb at angive. Det kræver en bogføring/regnskab og det skal opfylde bogføringslovens regler og mindstekravsbekendtgørelsen præcist på samme måde som for alle andre virksomhedsformer.

- Ophør af virksomhed i virksomhedsordningen udløser den høje skat ja. Medmindre man har eller opstarter anden virksomhed hvorved virksomhedsordningen  kan videreføres. Ophør af et SMBA udløser også den høje skat. Det samme med ApS'er.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)