Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Innovation eller projekt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra 5230, Odense M
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 709
Fra  ProGadget Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer
Innovation er en af nutidens mest trendy udtryk det seneste stykke tid.
Jeg har søgt lidt rundt på nettet efter forskellen på innovation og et projekt. Jeg håber I kan hjælpe mig på at definere ordet innovation og hvad den konkrete forskel er på dem.

CH

Ejer af egen webshop og side om gaveidéer

Fra Danmark - Fyn
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Innovation er når man skaber noget nyt. Den nyskabelse kan ske gennem arbejde med et projekt. Men et projekt behøver ikke nødvendigvis at indeholde noget nyskabelse for at være et projekt.


 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CH,

Jeg gravede lidt i fremmedordbogen, og jeg fandt følgende definitioner på "Innovation" og "Projekt"

Innovation: fornyelse, nyuddannelse, forbedring, foryngelse, forsknings- og idéudviklingsarbejde.

Projekt: udkast, plan, arbejdsplan, planlægge.

De to begreber befinder sig, som jeg ser det, på to planer. Hvor innovation kredser om nyskabelse i en eller anden form, så behøver et projekt ikke nødvendigvis indeholde fornyende elementer. I min verden kan et projekt sagtens stå uden et innovativt element, mens innovation ikke kan fungere optimalt, uden det bliver grebet an som et projekt.

Håber der var mening i galskaben :)

//Julie

 

Fra København
Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 14
Fra  Innovation Embassy Danmark Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et godt stykke tid siden du skrev spørgsmålet og jeg ved ikke om det er aktuelt længere. 

Der er utrolige mange forskelle og jeg ved dårligt hvor jeg skal starte. Måske de to vigtigste forskelle er at projekter omhandler et konkret mål og målbare milepæle. Typisk taler man om at projektarbejde kræver 3 ting; et projekt, en projekledelsesmodel og en organisation.

Innovation derimod omhandler til stadighed at blive klog på en drøm, en vision eller en forestilling. Det gælder om at blive dygtigere og dygtigere til at kommunikere en drøm. Dvs det fysiske og konkret går godt når man tænker på det som en kommunikationsøvelse og ikke et forretningsprodukt ("forretningsdelen" er vigtig! men det er en paralleløvelse). Jo mere det lader sig gøre, jo mere handledygtig bliver man.

For at innovation kommer til at gå godt skal dele en idé op i to. 

Innovation kommer på den måde til at omhandle hvordan man splejser viden sammen for at få noget helt nyt ud af det som verden ikke har set før. Hvis man arbejder med innovation på samme måde som projekter vil man sætte strukturer op der forhindrer den mulighed. Grunden er ret simpel;

Innovation arbejder med koncepter og projektarbejde arbejder med det konkrete. 

Derfor er der mange der mener at innovation skal kaldes for pre-jekter fordi tanken er at man først laver noget "flyvsk" og derefter hugger vi til det konkrete. Logisk er der meget rigtigt i den tankegang fordi man skal jo ende med noget konkret! Men hvis man begynder for tidligt går det galt. 

Det jeg plejer at sige er at innovation skal skabe et nyt system. Det system kan gøre noget (kausalt) der ikke er set eller oplevet før. Når kommunikationen der forklarer, hvordan det skal ske er på plads kan man gå igang med at konkretiserer.

Samtidigt kan man gå igang med at finde ud af forretningen. Idéen er nemlig aldrig forretningen. De fleste vil meget gerne køre idéen igennem et produkt/service fase til en forretningsfase men det går galt 97% af gangene. Innovation er på den måde ikke spor lineær i sin udførelse på den måde som projektarbejde er.

 Håber det kan bruges ;-)

Fra 5230, Odense M
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 709
Fra  ProGadget Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit flotte svar!
Det er helt sikkert noget, som kan bruges.
Det var dejligt at få sat nogle konkrete ord på definitionerne af de 2 ord. 

Ejer af egen webshop og side om gaveidéer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)