Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kontantkøb i Summa Summarum

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ret grøn mht. bogføring. Hvordan gør man, når man skal bogføre et kontant køb? Jeg har købt en kasse printerpapir i et supermarked, og vil gerne bogføre det i Summa. Hvordan gør jeg det - jeg har jo ikke dokumentation for at jeg havde 100kr i min pung.


mvh GMS

 

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej GMS

Det gør jeg også nogle gange.

Når jeg så kommer hjem, overfører jeg pengene fra min firmakonto til min privatkonto i banken.

Det er så den postering, der kommer i summa - og bon'en fra supermarkedet er dit bilag

Venlig hilsen Lone

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Bondekonen's måde at gøre det på fungerer i praksis og du kan roligt fortsætte med at gøre det på den måde, men formelt er den ikke korrekt. Selvom man går hjem og overfører beløbet straks, så er der egentlig to 'hændelser' der bør ende med to poster i bogføringen. Iøvrigt er det unødigt besvær at overføre pengene hver gang.

 Pungen i din baglomme er din private. Der er altså tale om et 'privat udlæg' uanset om du tar kontanter fra pungen eller betaler med dit private dankort. Der er en konto i din kontoplan (hvis du anvender standardkontoplan) der hedder 'mellemregning' Den står normalt i kredit og er et udtryk for hvor meget virksomheden skylder dig privat. Så bogføringen er simpelthen: Debet på en omkostningskonto, kredit på 'Mellemregning'. En gang imellem nulstiller du så denne konto ved at overføre penge fra firmaet til din privatøkonomi: Debet 'Mellemregning', kredit Bank. Hver måned eller i det mindste før du lukker regnskabet.

Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene,

den sidste metode appellerer vist mest til mit temperament.

Hvis jeg nu har et underskud det første år, så har jeg jo ikke mulighed for at nulstille "Mellemregning". Er der et problem i ikke at nulstille Mellemregning ifm. opgørelse af årsregnskabet?

Som jeg kan forstå det, så er Mellemregning jo en statuskonto, der videreføres i næste regnskabsår. Når der er lavet årsregnskab, så fremgår gælden jo af egenkapitalen.

 

Hvad skal jeg i øvrigt gøre med udskriften af mine kasseklader?

Hvis jeg f.eks. har bogført en kassebon fra supermarkedet, skal kassekladen så sættes ind i min ringmappe med kassebilagene, lige efter kassebonen, eller er det bedre at sætte den ind under sit eget faneblad i samme ringmappe, eller måske i en separat mappe?

Tilsvarende, med kassekladden fra nulstillingen af "Mellemregning". Hvor skal jeg gøre af den?

Eller kassekladen fra bogføringen af en kundes betaling af en salgsfaktura? Den skal vel sættes ind i mappen med debitorer, sammen med udskriften af fakturaen, eller hvad?

 

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

"Mellemregning" er udtryk for et midlertidigt (uforrentet) mellemværende mellem firmaets økonomi og din private. Har firmaet ikke råd til at udligne den, så må du jo egentlig skyde ny kapital ind eller yde et lån. Ikke lade det stå som 'midlertidigt mellemværende' Var det et selskab (fx Aps) er der formelle regler for dette. Men i dit tilfælde - en enkeltmandsvirksomhed beskattet efter personskatteloven - er det egentlig ikke så afgørende. Bare du selv har styr på at du ikke formøbler hele din privatformue bort i et tabsgivende firma.

Kassekladder.

Du skal jo gemme en kopi af bogføringen. En PC uden backup regnes ikke for en tilfredsstillende måde at gemme tingene på. Jeg ved godt at man KAN bruge digitale medier til at opfylde regnskabslovgivningen, men jeg er så gammeldags at jeg føler mig bedst tilpas med at gemme alt på papir osse. Min PC har kørt problemfrit i ter år, men i morgen ryger den ned og så skal jeg have bøvl med at retablere regnskabet. Jeg har een mappe med bilag (alt nummereres i een bilagsnummerserie, både salgs- og købsfakturaer. (Salgsfakturaerne har så sideløbende en fakturanummerserie, men de arkiveres efter bilagsnummeret). Bogføringsjournalerne (eller udskrift af kassekladder eller hvad du nu kalder det) gemmer jeg så forrest i samme mappe. Så kan det hele tastes ind forfra (i et andet regnskabssystem om det skulle være). Iøvrigt bogfører jeg oftest 5 - 15 poster samtidig (gider ikke have for meget papir).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)