Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har ukendt venturefirma snablen i pengekassen?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Sep 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg havde investeret lidt penge i en god ven, som synes han havde en god idé. Som det ofte er med gode idéer, så er det kun en god idé, hvis andre også synes at det er en god idé - og her var både min ven og jeg måske lidt uheldige.

Selv har jeg for længst vinkel farvel til investeringen, og jeg har længe opfordret min ven til at glemme idéen og forsøge at finde en ordning med banken - med som bekendt giver en ægte iværksætter ikke sådan op. Nu er han så kommet i kontakt med et firma, der kalder sig Vidensbanken A/S, og som skulle være bindeled mellem iværksættere og investorer.

Jeg har kikket lidt i firmaets regnskaber, og det viser at der ikke er meget at investere af, men egentlig er det heller ikke det som Vidensbanken.com A/S lover. Det oplyses på selskabets hjemmeside at den daglige leder har en baggrund som markedsøkonom og sidder som dommer i Venturecup. Selskabet henviser, ligeledes på hjemmesiden, til en direktør i Toshiba Europe GmbH og til en medarbejder hos patentbureauet Chas. Hude A/S, som referencer og netværk.

Nu synes jeg at det vil være urimeligt at gå i detaljer, og min gode ven har indtil videre kun fortalt i rosende ord om firmaet, der vil bane vejen for virksomhedens succes - men personligt synes jeg at det hele lyder lidt for fantasifuldt, men er jeg alene om at synes at ovennævnte baggrund næppe kan løfte de store penge, eller er det mig der er gammeldags og ikke har fulgt med tiden? Er der i takt med de stigende friværdier (som nu falder igen) opstået så mange millionærer at der kan hentes venturekapital i større stil blandt privatpersoner?

Tilmeldt 28. Nov 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Wildman,

Jeg faldt lige over dit indlæg på Amino, og vil lige kommentere det. Du har fat i både noget rigtigt og noget forkert. Vidensbanken er startet af 2 personer som havde den drøm at oprette et bindeled mellem folk med gode ideer og folk med penge. Men en ting er ide, og noget andet er realitet.

Da vi startede havde vi en plan der sagde, at vi ville gerne betale for at teste konceptet i 3 år, hvor vi brænder vores egne penge af. Målet var til at starte med, at vi udelukkende vil være bindeledet mellem ideer og penge. Det har vi dog justeret lidt på, idet vi har oplevet at folk egentligt gerne vil invester, men mange har ikke lyst til at gøre det alene. Men som vores koncept var skruet sammen til at starte med, kunne vi ikke "opsamle" disse investorers penge, da Vidensbanken ikke er et ventureselskab. Vi har derfor oprettet et lille ventureselskab med navnet Sealand Capital A/S som er ejet af de 10 investorer der har lagt kapitalen. Og det har vist sig at være en del nemmere at gøre det på den måde. Investorerne er hermed ikke "alene", men sammen med andre om risikoen.

Siden Vidensbankene åbnede for 1 1/2 siden er vi stort set blevet løbet over ende af folk med gode projekter. Der har dog været for mange til, at vi kunne behandle alle som vi gerne selv ville. Også selv om vi har fået hjælp fra dygtige folk fra erhvervslivet ( bl.a. fra Toshiba mm).

Så vi har taget tyren ved hornene, og udviklet et system som kan håndtere alt der kommer ind for fremtiden. Systemet er åbent nu, men vi venter med at promovere det til om et par uger hvor vi lancere en ny hjemmeside, som er tilpasset markedet som det er, frem for hvordan vi troede det var.

Men jeg er glad for, at din ven har fortalt positivt om Vidensbanken. At han gør det, hjælper os i arbejdet med at rejse penge til gavn for så mange iværksættere som muligt. Vidensbanken prøver ikke at rejse milliardbeløb, men derimod kapital i lidt mindre målestok.

Men det gode ved det er, at vi heller ikke investere kapital i samme størelsesorden som stort set alle andre ventureselskaber. Der kan du stort set ikke få beløb under 10 millioner. Vi arbejder med at skaffe kapital i størrelsesordnen 1/2 - 2 millioner kroner.

Du hentyder til, at vores investorer får deres penge fra deres friværdier. Du lyder som en der har den rigtige iværksætterånd, da du selv har prøvet at investere før. Hvis du tænker lidt over det, så ved du godt, at der findes masser af folk der har kapital som de gerne vil arbejde med. Vi har aldrig haft så mange penge i Danmark som nu. Der er fyldt med dygtige folk, som gør en indsats. Heldigvis.

Hvis du tænker tilbage til da du investerede i din vens virksomhed. Ville du så ikke have været mere tryk, hvis der havde været nogle andre til at kigge forretningen igennem. Hvis den havde været iorden, så kunne du ovenikøbet have investeret med måske 10 andre, og dermed havde fået den bonus med, at i sammen havde investeret i 3-4 virksomheder.

Jeg kan lige tilføje, at Vidensbanken startede helt fra bunden af for 1 1/2 år siden af folk uden baggrund fra venturebranchen. Idag har vi allerede rejst et millionbeløb til flere projekter. Og det er uden hjælp fra Banker o.lign. Det er vi egentligt tilfredse med.

Nu glæder vi os til at speede procesen endnu mere op, med vores nye værktøjer og tilegnde viden. Der kommer til at ske en del nye spændende ting i den næste tid. Jeg kan opfordre til at tilmelde sig vores nyhedbrev på www.vidensbanken.com eller besøg os på iværksættermessen Iværk08 i forum i midten af september. Hvor vi iøvrigt har messens største konkurrence til en værdi på 42.000 DKK :-)

Vi glæder os til at få en snak med så mange så muligt.

Christian Walther
Vidensbanken A/S

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)