Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunder der ikke betaler - hvad gør jeg?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det i skriver, så er der nok ikke så meget at gøre andet end at gå "advokatvejen" igen.

I den omtalte sag på de kr. 35.000 er løsningen naturligvis lukket ned fra min side. Kunden er skam villig nok til at betale, men kan efter eget udsagn ikke pga. af store omkostninger i forbindelse med opstart af virksomheden samt et meget konkurrencepræget marked.

Mine hidtidige betingelser (de bliver nu ændret) har altid været, at kunden blev faktureret når løsningen blev leveret med en betalingsfrist på 8 dage.

Jeg tilbød ovenstående kunde en afdragsordning som kunden accepterede, men det holdt desværre kun til et par afdrag som dårligt dækker den moms jeg har betalt af beløbet.

Som skrevet, så er der nok ikke anden mulighed end at gå via advokat, om ikke andet, så for at kunne dokumentere at vi har forsøgt at inddrive dem og trække det fra i regnskabet igen.

Til udvikler, så er det et godt indlæg du har lavet, det gav ihvertfald mig nogle brugbare input!

 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Oxkjær:
Som jeg læser det i skriver, så er der nok ikke så meget at gøre andet end at gå "advokatvejen" igen.

Ro på. Dig og debitor har stadig en fælles interesse uden om advokaten. Selvom du tager penge op af lommen nu skal kunden senere betale dem og der bliver endnu længere vej til du får endelig betaling.

I er enige om at debitor skylder dig hovedstolen og han har allerede betalt nogle afdrag. Derudover har du minimum nogle mails fra ham hvori han bedyrer han ikke kan betale, antager jeg. Der er ingen tvivl om at du ender med at få ret i det juridiske system, så I kan i fællesskab spare nogle advokatomkostninger ved at han indgår et frivilligt forlig.

Når han skriver under på det frivillige forlig har du sparet en retsinstans og kan tage sagen direkte i fogedretten hvis det passer dig. Du har krav på pengene i 20 år og kan registrere ham i RKI hvis du er kunde dér. Jeg vil foreslå du tilbyder ham et par måneders pause i afdragene mod at han underskriver et frivilligt forlig der er realistisk, men så gælden er ude af verden efter minimum 1 år. Hvis han misligeholder et afdragsordningen kan du altid fortsætte med pantefogeden osv, men sålænge han overholder jeres aftale finder du dig i at pengene kommer gradvist.

Din opgave er, at forklare ham hvorfor ovenstående også er i hans interesse og det gør du bedst på en måde så han kan se fordelen og ikke føler sig tvunget. Med mindre han underskriver et frivilligt forlig må han forstå du er nødsaget til at gå den juridiske vej, hvor du lægger alle pengene ud for sagsomkostninger og for pantefogede, men det hele i sidste ende bliver mere 20-årig gæld for ham.

Oxkjær:
I den omtalte sag på de kr. 35.000 er løsningen naturligvis lukket ned fra min side. Kunden er skam villig nok til at betale, men kan efter eget udsagn ikke pga. af store omkostninger i forbindelse med opstart af virksomheden samt et meget konkurrencepræget marked.

Mine hidtidige betingelser (de bliver nu ændret) har altid været, at kunden blev faktureret når løsningen blev leveret med en betalingsfrist på 8 dage.

Ja, så på dagen for levering "opdagede" han at kassen var tom. Han tænkte ikke på at stoppe dit arbejde for at minimere "sine" tab. Vil du åbne siden igen, sålænge han overholder afdragsordningen?

Oxkjær:
Til udvikler, så er det et godt indlæg du har lavet, det gav ihvertfald mig nogle brugbare input!

Tak, det er jeg glad for at høre.  Håber du får en bedre løsning.

Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min erfaring stammer hovedsageligt fra større organisationer som jeg har været i men vi har dog også handlet med mindre virksomheder eller slutbruger.

Vi har alle steder haft en politik om at nye kunder som oftest bliver bedt om betaling ved levering eller hvis der ligger stort arbejde forud så en forudbetaling på 50% f.eks. Kunde faste kunder/gengangere får "normale" betalingsbetingelser.

Det har medvirket til at der er kunder der ikke har ville købe hos os og det kan være svært at sige nej for en sælger når han er på provision og beløbet er stort. Til gengæld har vi sjældent haft sager som du beskriver. Vi har også brugt kredit vurderinger men som skrevet tidligere sortere de kun dem der ikke kan fra ikke dem der ikke vil.

Det betyder ikke at vi ikke har haft dårlige betaler men det skyldes altid følgende 1) Uoverensstemmelse på grund af dårlig kontraktgrundlag eller uafstemte forventninger. 2) Produktet virker ikke tilfredstillende 3) Kunden trækker bevist betalingen for at optimere sit cash flow.

Disse sager løses stort set altid og ofte gennem blot direkte kontakt til kunden enten gennem besøg eller telefon alt efter typen.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

35.000 kr. er vel rigtig mange penge for mange iværksættere, så jeg håber, du får succes med at inddrive dit honorar. Inkassosager er besværlige - især med de meget små krav (jeg sælger en del Franciskanerbøger til 69 kr. stykket - det er forudbetaling fremover!), eller hvis der er gjort indsigelse. Men bestemt ikke umuligt, og det behøver ikke at være så dyrt endda. Hvis der er uenighed om beløbets størrelse, eller om der er leveret det, der er aftalt, kan man ofte lave en fornuftig aftale med advokaten om, hvor langt "man" skal gå, og hvor meget det derfor kommer til at koste. Jeg har gode erfaringer med Forum Advokater i den forbindelse.

Vi har mange kunder, der har konkrete spørgsmål om inkassosager, og derfor har vi arrangeret et fyraftensmøde med vores inkassokontakt i Forum Advokater om emnet, der bliver masser af tid til at stille spørgsmål, og du er velkommen - selvom din sag nok ikke kan vente til august, så alligevel:

http://regnskabsskolen.dk/component/option,com_attend_events/Itemid,/task,view/id,91/

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Til info har vi i dag underskrevet en aftale med Dansk KreditorService i Vejle. Vi skal betale 2495 for et årsabonnement + 10 % af de penge de inddriver.. Med i prisen får vi gratis check af alle nye fakturakunder, om de står i debitorregisteret/rki.

De konsulenter der kører for dem fik vi afvide er ofte pensionerede politifolk og lign. som besidder en stor autoritet - og de er provisionslønnede så tror de gør mere for pengene end en advokat ville gør.. Og så virkede de meget professionelle og menneskelige.

Har lidt dårlig samvittighed over at sende små kunder til inkasso, for det er jo lidt synd for dem som ikke kan, men godt vil, betale..
Men vi kan jo ikke leve af dårlig samvittighed, som fremover bliver alle sendt til inkasso efter 2. rykker, uden undtagelse.
Og da vi ikke skal betale for hver gang vi sender en sag ind, som vi ellers skulle ved advokaten, kan det pludselig også betale sig at sende de små beløb ind - før gjorde vi ikke mere ved det, hvis det fx bare var 600 kroner eller i den stil.

Så er spændt på at se, hvilke resultater det giver - den første er sendt afsted i dag.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakodan:
Til info har vi i dag underskrevet en aftale med Dansk KreditorService i Vejle. Vi skal betale 2495 for et årsabonnement + 10 % af de penge de inddriver.. Med i prisen får vi gratis check af alle nye fakturakunder, om de står i debitorregisteret/rki.

Det er billigt. De tjener dog også penge på debitorpålagte omkostninger, men det er ikke dit problem.

Jakodan:
De konsulenter der kører for dem fik vi afvide er ofte pensionerede politifolk og lign. som besidder en stor autoritet - og de er provisionslønnede så tror de gør mere for pengene end en advokat ville gør.. Og så virkede de meget professionelle og menneskelige.

Ja, det er den historie alle fortæller :-) Det er meget dyrt at opretholde et konsulentnetværk, tænk bare på den mængde af sager der skal til og på rejseomkostningerne. Derfor anvender de fleste inkassobureauer en selvstændig underleverandør med konsulentnetværk, så reelt er der sjældent forskel.

Jakodan:
Har lidt dårlig samvittighed over at sende små kunder til inkasso, for det er jo lidt synd for dem som ikke kan, men godt vil, betale..

Jaså. Har du nogensinde sendt kunder til inkasso der selv kontaktede dig og bad om henstand med betalingen? Har nogen kunder nogensinde kontaktet dig og bedt om henstand med betalingen?

Du kan lige så godt forholde dig til inkasso som enhver anden administrativ procedure. Enten skal du bruge tid på at afklare kundens betalingssituation eller også skal du hyre nogen til det. Hvis kunden tænker sig om laver de en aftale med dig, inden du bruger timevis af tid på at få dem i tale omkring deres gæld.

Tillykke med at du har besluttet at gøre noget ved problemet. Jeg tror du har valgt rigtigt.

Jakodan:
Men vi kan jo ikke leve af dårlig samvittighed, som fremover bliver alle sendt til inkasso efter 2. rykker, uden undtagelse.
Og da vi ikke skal betale for hver gang vi sender en sag ind, som vi ellers skulle ved advokaten, kan det pludselig også betale sig at sende de små beløb ind - før gjorde vi ikke mere ved det, hvis det fx bare var 600 kroner eller i den stil.

Disse råd giver alle inkassobureauer og det er korrekt. Du skal sætte rykkerproceduren i system, så du automatiserer hele processen. De fleste vil nok tage sig selv i at tænke, at de sparer 10% af hovedstolen hvis de liiige rykker en enkelt gang til selv. Derfor venter de med at sende sagen til inkasso og det gør den sværere at løse for bureauet. Alle statistikker fra bureauer viser at jo yngre sager har højere løsningsprocent, men det er naturligvis også nødvendigt rent markedsføringsmæssigt.

Du skal se på de langsigtede/årlige resultater. Du sender x-kroner til inkasso og får y-kroner af dit tilgodehavende. Til gengæld har du sparet z dage af din arbejdstid, som du i stedet kan bruge til noget fornuftigt. Overhold de procedurer du har besluttet dig for - og mål bureauet på den procentdel de inddriver årligt. Dette gør dig til en drømme-inkasso-kunde for andre bureauer der lover dig højere løsningsprocenter og bedre priser :-)

Jakodan:
Så er spændt på at se, hvilke resultater det giver - den første er sendt afsted i dag.
 

Godt for dig, Nina

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle læsere af denne tråd.

Vi bruger et tilsvarende firma, hvor vi betaler et årsgebyr på kr. 2.000 ex. moms og derudover 10% at de sager de inddriver.

Dog sender vi kun fakturaen til kunden og allerede ved første rykker bliver sendt fra inkassofirmaet - dette betyder at såfremt
beløbet bliver indkrævet ved 1. eller 2. rykker, betaler vi ikke noget i provision til inkassofirmaet - de beholder dog de pålagte
omkostninger såsom rykkergebyr, renter m.v.

Og som før nævnt kan vi nu sende alle sager til inkasso - selv de små på få hundrede kroner - uden at skulle tænke på omkostningerne.

Dbh.
Henrik B.S. Thomsen

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Jeg ved at dette er en meget gammel post, og jeg ved heller ikke om du nogensinde læser det jeg skriver nu, men jeg vil gerne alligevel gøre opmærksom på, at det er i strid med reglerne om god inkassoskik og inkassoloven i øvrigt for et inkassofirma at tage påløbne renter som en del af deres betaling.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)