Som jeg læser det i skriver, så er der nok ikke så meget at gøre andet end at gå "advokatvejen" igen. I den omtalte sag på de kr. 35.000 er løsningen naturligvis lukket ned fra min side. Kunden er skam villig nok til at betale, men kan efter eget udsagn ikke pga. af store omkostninger i forbindelse med opstart af virksomheden samt et meget konkurrencepræget marked. Mine hidtidige betingelser (de bliver nu ændret) har altid været, at kunden blev faktureret når løsningen blev leveret med en betalingsfrist på 8 dage. Jeg tilbød ovenstående kunde en afdragsordning som kunden accepterede, men det holdt desværre kun til et par afdrag som dårligt dækker den moms jeg har betalt af beløbet. Som skrevet, så er der nok ikke anden mulighed end at gå via advokat, om ikke andet, så for at kunne dokumentere at vi har forsøgt at inddrive dem og trække det fra i regnskabet igen. Til udvikler, så er det et godt indlæg du har lavet, det gav ihvertfald mig nogle brugbare input!
|
Oxkjær:Som jeg læser det i skriver, så er der nok ikke så meget at gøre andet end at gå "advokatvejen" igen.
Ro på. Dig og debitor har stadig en fælles interesse uden om advokaten. Selvom du tager penge op af lommen nu skal kunden senere betale dem og der bliver endnu længere vej til du får endelig betaling.
I er enige om at debitor skylder dig hovedstolen og han har allerede betalt nogle afdrag. Derudover har du minimum nogle mails fra ham hvori han bedyrer han ikke kan betale, antager jeg. Der er ingen tvivl om at du ender med at få ret i det juridiske system, så I kan i fællesskab spare nogle advokatomkostninger ved at han indgår et frivilligt forlig.
Når han skriver under på det frivillige forlig har du sparet en retsinstans og kan tage sagen direkte i fogedretten hvis det passer dig. Du har krav på pengene i 20 år og kan registrere ham i RKI hvis du er kunde dér. Jeg vil foreslå du tilbyder ham et par måneders pause i afdragene mod at han underskriver et frivilligt forlig der er realistisk, men så gælden er ude af verden efter minimum 1 år. Hvis han misligeholder et afdragsordningen kan du altid fortsætte med pantefogeden osv, men sålænge han overholder jeres aftale finder du dig i at pengene kommer gradvist.
Din opgave er, at forklare ham hvorfor ovenstående også er i hans interesse og det gør du bedst på en måde så han kan se fordelen og ikke føler sig tvunget. Med mindre han underskriver et frivilligt forlig må han forstå du er nødsaget til at gå den juridiske vej, hvor du lægger alle pengene ud for sagsomkostninger og for pantefogede, men det hele i sidste ende bliver mere 20-årig gæld for ham.
Oxkjær:I den omtalte sag på de kr. 35.000 er løsningen naturligvis lukket ned fra min side. Kunden er skam villig nok til at betale, men kan efter eget udsagn ikke pga. af store omkostninger i forbindelse med opstart af virksomheden samt et meget konkurrencepræget marked.Mine hidtidige betingelser (de bliver nu ændret) har altid været, at kunden blev faktureret når løsningen blev leveret med en betalingsfrist på 8 dage.
Ja, så på dagen for levering "opdagede" han at kassen var tom. Han tænkte ikke på at stoppe dit arbejde for at minimere "sine" tab. Vil du åbne siden igen, sålænge han overholder afdragsordningen?
Oxkjær:Til udvikler, så er det et godt indlæg du har lavet, det gav ihvertfald mig nogle brugbare input!
Tak, det er jeg glad for at høre. Håber du får en bedre løsning.